Dual boot windows 7 og ubuntu 9.10

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
momsemor
Forfatter
IRC nickname: LinuxMor
Geografisk sted: Hadsten

Re: Dual boot windows 7 og ubuntu 9.10

Indlæg af momsemor »

Du vil beholde Win7 og du har Recovery-diske, så ville det letteste afgjort være, at slette din D-recovery-partition :) (den har du jo ikke noget, at bruge til, når du har det samme på DVDer)

Bare hvad jeg ville gøre :D
Vh. Jannie
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

momsemor skrev:Du vil beholde Win7 og du har Recovery-diske, så ville det letteste afgjort være, at slette din D-recovery-partition :) (den har du jo ikke noget, at bruge til, når du har det samme på DVDer)

det kan du på ingen måde være sikker på for den recowerydisk kan bare være en bootddisk hvorfra man så sætter installationen igang fra denne recovery partition. sådan gøres det med ret mange maskiner efterhånden
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
sieck
IRC nickname: sieck

Indlæg af sieck »

kan godt mærke på det hele jeg slet ikke er "nørd" nok til det her
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

@Soundpartner.

Er vi der henne, at med en Oem installation, har Microsoft/Accer gjort det noget mere besværligt at lave en dualboot, ved at anvende 4 primære partioner på den her måde?

@Sieck.

Du kunne vælge at prøve at installere uden at partitionere først (selv om du ikke er meget for det) ellers må du vente til der kommer en Wubi der virker med win7.

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

Stra skrev:@Soundpartner.

Er vi der henne, at med en Oem installation, har Microsoft/Accer gjort det noget mere besværligt at lave en dualboot, ved at anvende 4 primære partioner på den her måde?

stra

lad mig sige det på denne måde... jeg har ingen ide om hvad hulen systemet skal bruge en partition på 100 mb til som er "reserveret til systemet" og især ikke når denne ligger sidst på disken.
lå den i starten kunne de jo have fundet ud af noget med at det var snedigt at boote fra denne lukkede partition, men når den ligger sidst så forstår jeg det simpelt hen bare ikke.

men jeg vil ikke råde til at slette denne da jeg som sagt ikke aner hvad denne gør. Det kunne være der man lagde keyfiles til windows (vi har jo flere gange hørt at windows var "låst til systemet" og der lå filer andre steder end på harddisken)

sad jeg selv med maskinen (og var det min egen) er jeg sikker på at jeg kunne få det fikset, men det kan virkelig være noget rod hvis ikke man er super stærk i at få maskiner uden noget styresystem op at køre.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
sieck

Indlæg af sieck »

jeg synes også det underligt de laver 4 partitioner og kun en af dem er en man kan "bruge"
momsemor
Forfatter

Indlæg af momsemor »

soundpartner skrev:
momsemor skrev:Du vil beholde Win7 og du har Recovery-diske, så ville det letteste afgjort være, at slette din D-recovery-partition :) (den har du jo ikke noget, at bruge til, når du har det samme på DVDer)

det kan du på ingen måde være sikker på for den recowerydisk kan bare være en bootddisk hvorfra man så sætter installationen igang fra denne recovery partition. sådan gøres det med ret mange maskiner efterhånden

UPS, ja det vidste jeg så ikke :oops: , har mest haft med HP maskiner, at gøre og de genoprettelses-diske jeg har lavet, kunne installere på tom harddisk.

Skal installere Ubuntu på en ny Acer bærbar med Win7 i næste uge, så det er spændende om jeg løber ind i samme problemer.

@sieck
Beklager mit råd :( , godt du ikke fik slettet noget. Jeg følger med, hvis du skulle finde en løsning. Måske skal jeg bruge den i næste uge :)
Vh. Jannie
sieck

Indlæg af sieck »

jamen jeg er ved at være helt lost..

aner ikke hvad jeg skal gøre. må hellere spørge en programmør jeg kender inden jeg gør noget..
for jeg står af der med hvor jeg skal slette en partition for det tør jeg ikke før jeg ved om den skal bruges
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Warhawk »

sieck skrev:jamen jeg er ved at være helt lost..

aner ikke hvad jeg skal gøre. må hellere spørge en programmør jeg kender inden jeg gør noget..
for jeg står af der med hvor jeg skal slette en partition for det tør jeg ikke før jeg ved om den skal bruges

Hejsa,

Jeg kan udmærket forstå, at du er usikker nu. Jeg synes det lyder som en rigtig god ide at få programmøren til at kigge på din maskine. Når vi ikke fysisk kan se tingene er det meget svært for os at vide præcis, hvordan tingene fungerer.

Problemet er at din harddisk fra producentens side er partitioneret i 4 primære partitioner, da en harddisk maksimalt kan indeholde 4 primære partitioner. Dermed er det ikke muligt at installere Ubuntu. For at få plads til Ubuntu skal der ændres i systemet, men vi ved f.eks. ikke hvordan din recovery CD/DVD fungerer. Hvis det er en DVD med fuld recovery (som det sagtens kan være) så er det ikke nødvendigt med recovery partitionen, og denne kan slettes og bruges, som Janni foreslår. Er det derimod kun en egentlig boot CD som starter recovery partionen op (som Soundpartner refererer til), så dur det ikke at slette den.

Endvidere ved vi heller ikke hvad den lille partition på 100 MB bruges til. Ofte er der en EISA partition på sådanne systemer, men den ligger så altid i starten. Hvis den lille partition ikke har nogen funktion, så kan den jo slettes. Herefter kan Win7 partitionen ændres i størrelse, og så oprette en ny 4. partition, hvor der laves logiske partitioner så Ubuntu kan installeres med swap, / (root) og /home.

Er du med så langt?
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
sieck

Indlæg af sieck »

fattede ikke lige hvad "eisa" partition er men ellers ja.. men er der en måde jeg kan tjekke hvad de 100 MB er til?
momsemor
Forfatter

Indlæg af momsemor »

Kom lige i tanke om, at jeg sidste år havde en stationær PC inde, som var gået helt i udu og den formaterede jeg og kunne så ikke få den til, at installere fra Recovery-diskene. (havde selv lavet dem, da den var ny 2008)
Da ringede jeg til Acer og fortalte, at jeg havde lavet diske, men at de ikke virkede og tænk, så sendte de de sæt Recovery-diske helt GRATIS og de virkede :D
Vh. Jannie
eyvind
Geografisk sted: Smørum

Indlæg af eyvind »

Hvis du ikke kan formindske din C: partition denne vej........................Så er du ikke logget på som administrator
Start > h-klik på computer > vælg administrer > vælg diskhåndtering > h-klik på C: partitionen > vælg formindsk > nu tænker den lidt > og du bør kunne se hvad du kan formindske.

Men ellers kan du benytte wubi som lægger ubuntu 9.10 inde i windows som et program. Den kan også pilles ud igen uden problemer. Samtidig bruger du dynamisk plads til begge programmer.
Wobi startes ved at lægge ubuntu i skuffen efter at windows er startet op.
Wobi laver også en opstartsmanager som vælger windows eller ubuntu.

Jeg har ikke prøvet med win 7 men det kører fint i Vista.
Rigtige mænd tager ikke backup.
sieck

Indlæg af sieck »

ja jeg havde selv wubi der jeg havde vista men har hørt at det ikke fungere i 7. og det er også den vej jeg vælger når jeg skal lave en partition.. den kan bare ikke have mere end 4 desværre :(
eyvind
Geografisk sted: Smørum

Indlæg af eyvind »

Partitioner:
Der kan være 4 primære på een harddisk
Der kan være 3 primære og en udvidet partition med mange logiske drev
Der kan bootes fra et logisk drev ved hjælp af en bootvælger (som ubuntu har med)

win 7

Gå i start > og skriv i feltet lige over.
Skriv kompatibilitet og der vises "kør programmer fra tidligere versioner"
Klik på "kør programmer...."
Avanceret > kørsom administrator
Næste
Der ledes nu efter programmer og dit burde dukke op på CD
Klik på det midterste > installer i windows.
Klik på "prøv de anbefalede........"
Klik nu på start program og ..............lad næste være til efter instalation
Ja tillad
Næste
Accepter > næste > næste > næste > evt. hak i "lav ikon på skrivebordet" > næste
installer
Du har stadig programkompatibilitet kørende > næste > klik "ja gem disse indstillinger"
Luk med krydset med mindre du vil teste et program.
Rigtige mænd tager ikke backup.
sieck

Indlæg af sieck »

med det der så vi enige om jeg prøver at installere wubi? og når jeg så bruger wubi skal jeg bare sige den skal installere på "C" ?