Dual boot windows 7 og ubuntu 9.10

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
sieck
IRC nickname: sieck

Dual boot windows 7 og ubuntu 9.10

Indlæg af sieck »

hej allesammen
undskyld hvis dette emne allerede har været oppe før men er ny på siden.,
det er sådan at jeg lige har købt en ny dejlig pc hvor der allerede fulgte windows 7 med.. og jeg hader det allerede , hvis man spørg mig har windows ikke lavet noget godt siden xp. når men nu til spørgsmålet

Er der nogen der kan give mig en præcis guide (noob guide, er ikke så god) til hvordan man dual booter windows 7 og ubuntu 9.10? . (vil have windows liggende til spil og nødsituationer og ubuntu til alt andet)

INFO:
windows 7 32 bit er allerede installeret..
vil gerne have 9.10 ikke de andre versioner
det den her pc hvis i kan bruge det til noget
http://aldi.medion.com/md8338/dk/?refPage=aldi

og har prøvet at google det.. har studeret det i tre-fire timer. men der er meget forskellige svar så er i tvivl
tuxx
IRC nickname: tuxx
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Dual boot windows 7 og ubuntu 9.10

Indlæg af tuxx »

Da jeg på min gamle Aldi-maskine gjorde dette (dog med Vista, men det gør ingen forskel) resizede jeg C-drevet under Vista's diskhåndtering (højreklik Denne Computer, vælg Administrer) og lavede plads til Ubuntu.

Så rebooter du bare med Ubuntu i drevet og booter op og installerer. Vælg rigtigt under installationen så du ikke sletter din Windows, men det står pædagogisk og nemt så det er bare at læse hvad der står.

God fornøjelse :-)
// Martin | RLU # 131406
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server
JacS

Indlæg af JacS »

Tror du med fordel vil kunne følge denne guide http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=97&Itemid=99#22 der er det ihvertfald beskrevet ganske godt synes jeg.
sieck

Indlæg af sieck »

tuxx: jeg har prøvet det med at shrinke min disk men windows lader mig ikke gøre det.. har prøvet flere gang både med 300 GB og 100 GB og den siger der ikke er plads nok til at quick formatere den :S....
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Har du harddisken proppet allerede?
Ellers lyder det lidt som en fejl/bug.
sieck

Indlæg af sieck »

nej computeren er splinter ny (tre dage gammel) og har kun installeret 3-4 programmer
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Kan du se hvor meget ledig plads du har? Måske er der en bug der får den til at se det forkert.

Måske kunne du prøve et 3. party partition manager. Easeus har en gratis version: http://www.partition-tool.com/personal.htm

Hvis fejlen bliver ved er det måske en god idé også at spørge på et windowsforum, hvor de måske kender den fejl.
sieck

Indlæg af sieck »

der ca 900 GB plads fri . så det skulle være nok.. og det skriver den selv.. men har lige set at der står man skal defragtmentere den først , så det prøver jeg lige
sieck

Indlæg af sieck »

så har jeg prøvet at diskfragtmentere det.. der skete det samme .. prøver med easus det faktisk et ret godt program har prøvet det før
momsemor
Forfatter
IRC nickname: LinuxMor
Geografisk sted: Hadsten

Indlæg af momsemor »

sieck skrev:så har jeg prøvet at diskfragtmentere det.. der skete det samme .. prøver med easus det faktisk et ret godt program har prøvet det før

Hej
Den nemmeste måde synes jeg er, at starte Ubuntu LiveCD og vælge "Prøv uden, at ændre system"
Her går du ind under "SYSTEM" - "ADMINISTRATION" og vælger "GParted" Her kan du lave dine partitioner lige som du vil :D
(Det kan tage lang tid) Bagefter skal du lige starte Windows op, så den lige kan "rette sig til" :)
Så er du klar til, at installere Ubuntu :D
Vh. Jannie
sieck

Indlæg af sieck »

det slet ikke nogen dum ide.. det må jeg lige prøve...
sieck

Indlæg af sieck »

det var utrolig svært at læse hvad der stod i ubuntu fordi grafikkorts driveren var helt håbløs .. men af hvad jeg kumme se der jeg prøvede var at der var for mange diske så? der er C,D og to andre, en system reserved og en OEM partiton ?..
momsemor
Forfatter

Indlæg af momsemor »

sieck skrev:det var utrolig svært at læse hvad der stod i ubuntu fordi grafikkorts driveren var helt håbløs .. men af hvad jeg kumme se der jeg prøvede var at der var for mange diske så? der er C,D og to andre, en system reserved og en OEM partiton ?..

Hej igen :)

Det kunne se ud, som om det er en opgraderet PC (Vista til Win7) derfor de mange patitioner.
Jeg vil tro, at C er dit Win7-system, D din Vista-Recovery, OEM din Win7-Recovery.
Kan du ikke lige skrive, hvor store de forskellige partitioner er :?: Vil lige være sikker på, at det er C du skal mindske :)

Du har vel lavet genoprettelsesdiske ?? (hvis ikke de fulgte med) ellers skal du gøre dette først :!: MEGET VIGTIGT !!

Jeg kan se, at du har et Nvidia-grafik kort og derfor skal du have en driver fra : SYSTEM - ADMINISTRATION - HARDWAREDRIVERE , så skal du nok få et fint skærmbillede :D
Vh. Jannie
sieck

Indlæg af sieck »

det med grafik driveren prøvede jeg men der skete ikke noget.. men det vel også fordi jeg kørte live cd?... men med det andet med partionerne skulle den gerne bare være windows 7. fik den for tre dage siden og har ikke haft andet på end det windows 7 den installeret selv først..
men de er så ledes :
OEM-partition 1.0 GB
BOOT C: 910 GB
RECOVER D: 20 GB
System reserved 100 MB
momsemor
Forfatter

Indlæg af momsemor »

sieck skrev:det med grafik driveren prøvede jeg men der skete ikke noget.. men det vel også fordi jeg kørte live cd?... men med det andet med partionerne skulle den gerne bare være windows 7. fik den for tre dage siden og har ikke haft andet på end det windows 7 den installeret selv først..
men de er så ledes :
OEM-partition 1.0 GB
BOOT C: 910 GB
RECOVER D: 20 GB
System reserved 100 MB

Det er C du skal mindske, så i med LiveCD og start GParted :wink:

De andre lader du bare være, det er jo ikke plads du mangler :lol: og læs endelig den guide, der henvises til højere oppe, den er guld værd :)

Efter installation er det en rigtig god ide, at følge "Trin for trin-guiden" : http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=57
Vh. Jannie