harddisk-gparted,ingen ejerskab,>20GB brugt? (LØST)

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
idiotnar

harddisk-gparted,ingen ejerskab,>20GB brugt? (LØST)

Indlæg af idiotnar »

Jeg har lavet en partiton på 500gb med gparted (dvs hele drevet)
som ext4, den skal bruges til data.
problemet er så:

1. jeg har åbenbart ingen ejerskab over den (root=ejer)
2. der er ligesom brugt hele 23,5GB plads på hvad? Skulle den ikke være formateret,slettet og gjort klar?
gparted siger 7,5GB men nautilus kommer med 23,5GB brugt?

Hvis jeg går det via Palimpsest diskredskab for jeg en mulighed for at sætte et hak i: tving ejerskab over enhed, der bliver dog stadig "brugt" de 23,5GB

kan sådan set bedst lide gparted men hvorfor pokker kan jeg ikke få ejerskab over min disk?

Det er en intern Western Digital HDD på 500GB som sdb. er identisk med sda hvor ubuntu 9.10_64bit ligger. Der har engang ligget windows jazz på begge og jeg har ikke oplevet nogle "problemer" med første disk (sda)
Senest rettet af idiotnar 20. jan 2010, 12:25, rettet i alt 1 gang.
jlouis
IRC nickname: jlouis

Re: harddisk-gparted,ingen ejerskab,>20GB brugt?

Indlæg af jlouis »

idiotnar skrev:1. jeg har åbenbart ingen ejerskab over den (root=ejer)
2. der er ligesom brugt hele 23,5GB plads på hvad? Skulle den ikke være formateret,slettet og gjort klar?
gparted siger 7,5GB men nautilus kommer med 23,5GB brugt?

Lav en folder på disken og giv dig selv ejerskab af folderen. Så er 1) fixet. 2) er normalt for en 500Gb disk. Linux bruger noget "plads" på disken, dels fordi der reserveres noget plads til root, dels fordi der ryger noget data til at holde styr på disken som helhed. Havde du formateret med eksempeltvis XFS havde verden set anderledes ud. Windows hedengange NTFS benytter også en anden struktur, så det ser ud til at man har relativt mere plads tilgængeligt på de to systemer. Det er bare ikke tilfældet i praksis, når du fylder disken med data.

Du kan godt fjerne den plads som er root-only reserveret og gøre den tilgængelig for alle brugere. Det er som regel bare en dårlig ide: pladsen bliver brugt til at sikre du ikke behøver at bekymre dig om defragmentering af disken i samme grad som på eksempeltvist windows.
idiotnar

Indlæg af idiotnar »

Men jeg kan ikke for lov til at oprette en mappe. bliver bedt om min kode når jeg mounter disken.
Dette sker ikke med mine 2 eksterne(ntfs).

kunne selvfølgelig bruge det andet diskredskab, men synes nu det er lidt sært at man kan oprette et filsystem som man så ikke har adgang til, eller har jeg overset noget i gparted
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

idiotnar skrev:Men jeg kan ikke for lov til at oprette en mappe. bliver bedt om min kode når jeg mounter disken.
Dette sker ikke med mine 2 eksterne(ntfs).

kunne selvfølgelig bruge det andet diskredskab, men synes nu det er lidt sært at man kan oprette et filsystem som man så ikke har adgang til, eller har jeg overset noget i gparted

Det er bare standard Linux/Unix rettighedshåndtering. Modsat Windows har du ikke adgang til noget medmindre du har fået lov på forhånd af superbrugeren (administrator).

Da du som almindelig bruger ikke har administrative rettigheder kan du ikke udføre administrative kommandoer, så derfor sudo/gksudo.

Gør følgende som superbrugeren (med sudo/gksudo):
  • 1) Du skal oprette en ny mappe på det filsystem.
  • 2) Herefter skifter du ejerskab for bruger og gruppe for mappen (dig selv).
  • 3) Bagefter kan du lave alle de filoperationer du vil i den mappe du har lyst til, uden at bruge sudo/gksudo.
  • 4) Du kan tilføje filsystemet til /etc/fstab, så mountes det automatisk på den rigtige mappe og på den rigtige måde (hvis du altså skriver de rigtige ting i /etc/fstab).
    Kig lidt på http://manpages.ubuntu.com/manpages/karmic/en/man5/fstab.5.html

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
idiotnar

Indlæg af idiotnar »

Tak for det

jeg brugte dog pysdm til at få det mounted. fstb virker lidt sort for mig :?