Ingen lyd? - og dermed Drivers? *LØST*
-
- IRC nickname: runeoester
Ingen lyd? - og dermed Drivers? *LØST*
Jeg har i forgårs slettet mit gamle windows og installeret dual-boot system med windows xp SP2 (30 GB) og Ubuntu (120 GB) - Ca 6 GB til Swap-partitionen.
Jeg har lagt et par cder ind i programmet Rhytmbox Musikafspiller, men når jeg afspiller kommer der ingen lyd ud af computerens indbyggede højtalere. Lyden i musikafspilleren og loft-panelet er tændt. Jeg sidder og overvejer om det har noget at gøre med drivers, og bliver i det hele taget i tvivl om følgende:
Hvilke/hvordan skal jeg installere drivers i mit dualboot-system?
Skal jeg findes windows-driversn'e og installere dem i xp-systemet og lade være at foretage mig noget i Ubuntu, eller hvordan?
Mvh Rune.
PS. En anden ting ved mit Ubuntu der ikke virker er at jeg normalt kan scroll'e med muse-feltet, det virker heller ikke.. også driver?
Jeg har lagt et par cder ind i programmet Rhytmbox Musikafspiller, men når jeg afspiller kommer der ingen lyd ud af computerens indbyggede højtalere. Lyden i musikafspilleren og loft-panelet er tændt. Jeg sidder og overvejer om det har noget at gøre med drivers, og bliver i det hele taget i tvivl om følgende:
Hvilke/hvordan skal jeg installere drivers i mit dualboot-system?
Skal jeg findes windows-driversn'e og installere dem i xp-systemet og lade være at foretage mig noget i Ubuntu, eller hvordan?
Mvh Rune.
PS. En anden ting ved mit Ubuntu der ikke virker er at jeg normalt kan scroll'e med muse-feltet, det virker heller ikke.. også driver?
Senest rettet af runeoester 25. jan 2010, 08:25, rettet i alt 5 gange.
-
- Geografisk sted: Esbjerg
Re: Ingen lyd? - og dermed Drivers?
Hejsa og velkommen i forum
Det er næppe et driver problem, og Windows drivere er absolut ikke vejen frem. Prøv lige at højreklikke på lydikonet i panelet og vælg Lydinstillinger. Tjek at der er skruet op for lyden og at den ikke er sat på stilhed (mute). Tjek alle faner igennem.
Det er næppe et driver problem, og Windows drivere er absolut ikke vejen frem. Prøv lige at højreklikke på lydikonet i panelet og vælg Lydinstillinger. Tjek at der er skruet op for lyden og at den ikke er sat på stilhed (mute). Tjek alle faner igennem.
/Michael
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
-
Der er skruet op for lyden, og ingen stilhed.. - Det virker heller ikke via lydudgangen (med headset).
Jeg ville ikke installere windowsdrivere men spørger om jeg aktivt/manuelt skal installere nogle drivere selv, og i så fald om jeg selv skal finde dem på hardwarens hjemmeside?
Mvh Rune
Jeg ville ikke installere windowsdrivere men spørger om jeg aktivt/manuelt skal installere nogle drivere selv, og i så fald om jeg selv skal finde dem på hardwarens hjemmeside?
Mvh Rune
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Velkommen.
Bare så vi ikke misforstår hinanden så har de to systemer intet at gøre med hinanden. Så du behøver slet ikke koncentrere dig om windows. Om det er dualboot eller hvad er sådan set uinteressant i forhold til drivere.
Godt. I Menuen Programmer-tilbehør-Terminal kan du en art kommando prompt frem. Den skal vi bruge (man kan også få mange af info via grafisk brugerflade, men det er så omstændigt at udveksle oplysninger i forum på den måde - derfor vil du ofte få besked på at bruge terminalen).
I terminalen skriver duOg paste ind her hvad du får ud på den. Ligeledes med Når du skriver en kommando med sudo først bliver du en slags administrator og den vil derfor bede dig om password. Det skriver du. Du kan ikke se den registrerer men det gør den. Fortæl også hvad du får ud af det.
Hvis grunden til at du ikke hører noget skyldes manglende codecs, vil det blive løst når du gennemgår guiden i det 2. link herunder.
Information: http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:Karmic
Dansk guide til at indstille ubuntu: http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=57
Flere guides på dansk: http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=88
Lidt tips og tricks: http://sites.google.com/site/easylinuxtipsproject/
Bare så vi ikke misforstår hinanden så har de to systemer intet at gøre med hinanden. Så du behøver slet ikke koncentrere dig om windows. Om det er dualboot eller hvad er sådan set uinteressant i forhold til drivere.
Godt. I Menuen Programmer-tilbehør-Terminal kan du en art kommando prompt frem. Den skal vi bruge (man kan også få mange af info via grafisk brugerflade, men det er så omstændigt at udveksle oplysninger i forum på den måde - derfor vil du ofte få besked på at bruge terminalen).
I terminalen skriver du
Kode: Vælg alt
aplay -l
sudo lshw -C multimedia
Hvis grunden til at du ikke hører noget skyldes manglende codecs, vil det blive løst når du gennemgår guiden i det 2. link herunder.
Information: http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:Karmic
Dansk guide til at indstille ubuntu: http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=57
Flere guides på dansk: http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=88
Lidt tips og tricks: http://sites.google.com/site/easylinuxtipsproject/
-
Ved indtastningen af >aplay...< siger den
og ved >sudo lshv...< svarer terminalen>
Jeg pr'ver lige guiden, men tror jeg har v;ret der.
PS. som et sidespoergsmaal: hvorfor skriver ejg med dansk tastetur lige nu? - det gjorde jeg ikke i foerste indlaeg.
Mvh Rune!
Edit> jeg har gennemfoert guiden Ubuntu - trin for tringuiden.
**** List of PLAYBACK Hardware Devices ****
card 0: Intel [HDA Intel], device 0: ALC268 Analog [ALC268 Analog]
Subdevices: 1/1
Subdevice #0: subdevice #0
card 0: Intel [HDA Intel], device 6: Si3054 Modem [Si3054 Modem]
Subdevices: 0/1
Subdevice #0: subdevice #0
og ved >sudo lshv...< svarer terminalen>
*-multimedia
description: Audio device
product: 82801H (ICH8 Family) HD Audio Controller
vendor: Intel Corporation
physical id: 1b
bus info: pci@0000:00:1b.0
version: 03
width: 64 bits
clock: 33MHz
capabilities: pm msi pciexpress bus_master cap_list
configuration: driver=HDA Intel latency=0
resources: irq:20 memory:f8400000-f8403fff
Jeg pr'ver lige guiden, men tror jeg har v;ret der.
PS. som et sidespoergsmaal: hvorfor skriver ejg med dansk tastetur lige nu? - det gjorde jeg ikke i foerste indlaeg.
Mvh Rune!
Edit> jeg har gennemfoert guiden Ubuntu - trin for tringuiden.
-
Ny info:
Jeg har lige hørt en lyd ud af mine højtalere.
Der er stadigvæk ingen systemlyd, lyd fra videoer på internettet, lyd fra rhytmbox (ubuntu indbygget medieafspiller) eller noget, men da jeg fik en besked i kommunikationsprogrammet jeg bruger på mit gymnasium gav den som sædvanlig (i windows) et lille "pling", så "altså virker mine højtalere" - må man jo konkludere.
Hvordan kan det så være at al andet lyd ikke kommer igennem? - Og vigtigere:
Hvordan får jeg dét til at virke?
Jeg har lige hørt en lyd ud af mine højtalere.
Der er stadigvæk ingen systemlyd, lyd fra videoer på internettet, lyd fra rhytmbox (ubuntu indbygget medieafspiller) eller noget, men da jeg fik en besked i kommunikationsprogrammet jeg bruger på mit gymnasium gav den som sædvanlig (i windows) et lille "pling", så "altså virker mine højtalere" - må man jo konkludere.
Hvordan kan det så være at al andet lyd ikke kommer igennem? - Og vigtigere:
Hvordan får jeg dét til at virke?
-
Hej.
Jeg har fulgt tråden og håbet på en løsning da jeg, efter opgradering fra 9.04 til 9.10, har mistet lyden.
I terminalen får jeg samme oplysninger frem.
Hvilket kommunikationsprogram bruger I på skolen?
Mvh
Munc.
Jeg har fulgt tråden og håbet på en løsning da jeg, efter opgradering fra 9.04 til 9.10, har mistet lyden.
I terminalen får jeg samme oplysninger frem.
Hvilket kommunikationsprogram bruger I på skolen?
Mvh
Munc.
-
Jeg fandt sku selv lige en løsning.
Ved at søge lidt mere rundt faldt jeg over dette link. Valgte filen passende til mit system og installerede. Så er det lyd på.
http://www.linuxant.com/alsa-driver/dow ... tu-x86.php
/Munc
Ved at søge lidt mere rundt faldt jeg over dette link. Valgte filen passende til mit system og installerede. Så er det lyd på.
http://www.linuxant.com/alsa-driver/dow ... tu-x86.php
/Munc
-
Løst, MANGE, VIELE, MUCHO, SEHR GRACIAS.
Det virkeede, jeg hentede bare den passende driver.
Men er det driver til lydkortet eller hvordan? - Bare for at lære...
Det virkeede, jeg hentede bare den passende driver.
Men er det driver til lydkortet eller hvordan? - Bare for at lære...
-
Re: Ingen lyd? - og dermed Drivers? *LØST*
ALSA (Advanced Linux Sound Architecture)
Det er drivere til lydkort.
Jeg er ikke så stærk at jeg kan komme med uddybende forklaringer, men efter mange timers forsøg m.m. lykkedes det at få lyd på bl.a. via linket.
Det er drivere til lydkort.
Jeg er ikke så stærk at jeg kan komme med uddybende forklaringer, men efter mange timers forsøg m.m. lykkedes det at få lyd på bl.a. via linket.
-
Hej forum, igen.
- Nu nåede min lyd lige at virke, men nu er den gal igen.
som om ubuntu selv har slettet den driver jeg installerede. Det er vældigt irriterende...
Hvordan kan det være at lyden er væk igen?
Mvh Rune.
- Nu nåede min lyd lige at virke, men nu er den gal igen.
som om ubuntu selv har slettet den driver jeg installerede. Det er vældigt irriterende...
Hvordan kan det være at lyden er væk igen?
Mvh Rune.
-
Hvis du har opdateret til en ny kerne, kan det være, at du skal installere driveren igen (det skulle jeg med driveren til mit trådløse netkort før 9.04).
Hvis ikke, må vi se om andre ved bedre
Hvis ikke, må vi se om andre ved bedre
-
Det havde jeg prøvet en gang, hvor det ikke virkede, men det gjorde det så nu.
- tak for det.
- tak for det.
-
- Redaktør
Ok. Nu gør jeg noget lidt underligt. Jeg skriver lige ordet conexant så man kan finde tråden på den søgning. Det lader til at være et problem med conexant chipset. Og godt fundet munc!
Senest rettet af zob 20. jan 2010, 19:42, rettet i alt 1 gang.
-
Problemet er tilsyneladende ikke helt løst...
- Hver gang min computer er slukket og tændes igen, skal jeg installere driveren igen, før at lyden virker.
Kan I forklare hvad jeg skal gøre?
Mvh Rune.
- Hver gang min computer er slukket og tændes igen, skal jeg installere driveren igen, før at lyden virker.
Kan I forklare hvad jeg skal gøre?
Mvh Rune.