Hej
Ja så går den ikke længere med det windows jazz...
Men det virker som om at der er lidt problemer med opsætning af hardiske i RAID
Kan det virke i 9.10 eller skal man forsøge med 8.04LTS? (forskellen er hvad?)
Jeg kan forstå at man ikke downloader og installer på samme måde som i XP
så kan man vel ikke hente producent/tredjeparts drivers til den onboard fake-RAID controller
De to Hardiske er såkaldte RAID-editions og skulle køre skidt enkeltvis, og det er sådan de ses når jeg prøver at installerer ubuntu. Det er godt nok 8.10_64bit da jeg tilfældigvis havde brændt en CD i foråret med henblik på dual-boot sammen med XP.
Men den gik sku totalt død her i formidags. Og efter at have brugt hele dagen på at fikse det uden held kan det rende mig i nils-petter....
Så nu bliver det, forhåbentlig, KUN Ubuntu også selvom jeg må undvære alle mine spil (kold tyrker)
Kører PT fra 8.10_64bit live CD eller hvad "i" kalder det
Mine hardwarespecs:
Gigabyte GA-M59SLI-S5
------Nvidia nForce590SLI/2 chipset
AMD Athlon X2 5200+ EE 2,7GHz
Corsair DDR800 4x1024MB
XFX Geforce 7950GT 512MB
WesternDigital Caviar RE3 2x500GB
+ det løse
Om RAID_0 og andet... (LØST)
-
Om RAID_0 og andet... (LØST)
Senest rettet af idiotnar 25. nov 2009, 23:41, rettet i alt 1 gang.
-
- Geografisk sted: Køge
Re: Om RAID_0 og andet...
Hvilken version?
Som Server:
Det kommer an på hvad du skal bruge pc'en til. Hvis den skal køre Raid og som server vil jeg anbefale den lidt ældre 8.04 lts (fra april 2008) indtil der kommer en ny lts (long time support) version i april 2010. Grunden til dette valg er udelukkende med stabilitet prioriteret højst.
Versionerne 8.10, 9.04 og 9.10, har en del forbedringer, sikkert også på Raid delen, så hvis du har mod på at teste dem så er de også et forsøg værd.
En god ide er altid først at teste en livecd og om alt virker out of the box, dv.s netværk, skærm opløsning, mus, tastatur, samt andre eksotiske produkter du vil bruge.
Hvis du installerer en Server version, har du ikke automatisk en grafisk bruger flade, men den kan installeres efterfølgende.
Forskel på en server version og desktop version er foruden den grafiske brugerflade, hvilke programmer der er installeret på forhånd, samt at man kan sætte serveren op til forskellige servicer fra start, eks, webserver, filserver mv.
Som Desktop:
Her ville jeg vælge 9.10, for at få de nyeste ting med fra start, men her gælder det også at teste først med en livecd. Pga. 9.10 er så ny, så er der også flere små fejl som endnu ikke er rettet, så test den først med alt dit eksotiske hardware, før du installerer den.
Hvis der er problemer så evt. søg efter en løsning på forummet, hvis der ingen løsning er og du ikke har tålmodighed eller gåpåmod for at finde en løsning, så prøv at teste version 9.04 istedet.
Ang. Raid:
Her har jeg ikke så meget forstand, men en alternativ løsning til raid, er at køre en løbende automatiseret backup over på en anden disk. Der er en del guider til det her i forummet.
Mener også at det er muligt at køre fake Raid/software Raid hvis man vil.
http://www.linuxbog.dk/admin/admin/software-raid.html
http://www.linuxbog.dk/idx-r.html
Installation af programmer og drivere
Når du kommer fra windows så er ubuntu ret anderledes med installation af programmer, men du kommer til at sætte pris på måden det fungerer i ubuntu. Det er i 99% af tilfældene ikke nødvendigt at skulle gå ud på internettet og søge efter en "setup" fil for at installere et program. Man går bare ind i en menu og vælger hvilket program man ønsker installeret. Det er super lækkert.
Håber ovenstående besvarer dine spørgsmål ellers så bare spørg løs.
Som Server:
Det kommer an på hvad du skal bruge pc'en til. Hvis den skal køre Raid og som server vil jeg anbefale den lidt ældre 8.04 lts (fra april 2008) indtil der kommer en ny lts (long time support) version i april 2010. Grunden til dette valg er udelukkende med stabilitet prioriteret højst.
Versionerne 8.10, 9.04 og 9.10, har en del forbedringer, sikkert også på Raid delen, så hvis du har mod på at teste dem så er de også et forsøg værd.
En god ide er altid først at teste en livecd og om alt virker out of the box, dv.s netværk, skærm opløsning, mus, tastatur, samt andre eksotiske produkter du vil bruge.
Hvis du installerer en Server version, har du ikke automatisk en grafisk bruger flade, men den kan installeres efterfølgende.
Forskel på en server version og desktop version er foruden den grafiske brugerflade, hvilke programmer der er installeret på forhånd, samt at man kan sætte serveren op til forskellige servicer fra start, eks, webserver, filserver mv.
Som Desktop:
Her ville jeg vælge 9.10, for at få de nyeste ting med fra start, men her gælder det også at teste først med en livecd. Pga. 9.10 er så ny, så er der også flere små fejl som endnu ikke er rettet, så test den først med alt dit eksotiske hardware, før du installerer den.
Hvis der er problemer så evt. søg efter en løsning på forummet, hvis der ingen løsning er og du ikke har tålmodighed eller gåpåmod for at finde en løsning, så prøv at teste version 9.04 istedet.
Ang. Raid:
Her har jeg ikke så meget forstand, men en alternativ løsning til raid, er at køre en løbende automatiseret backup over på en anden disk. Der er en del guider til det her i forummet.
Mener også at det er muligt at køre fake Raid/software Raid hvis man vil.
http://www.linuxbog.dk/admin/admin/software-raid.html
http://www.linuxbog.dk/idx-r.html
Installation af programmer og drivere
Når du kommer fra windows så er ubuntu ret anderledes med installation af programmer, men du kommer til at sætte pris på måden det fungerer i ubuntu. Det er i 99% af tilfældene ikke nødvendigt at skulle gå ud på internettet og søge efter en "setup" fil for at installere et program. Man går bare ind i en menu og vælger hvilket program man ønsker installeret. Det er super lækkert.
Håber ovenstående besvarer dine spørgsmål ellers så bare spørg løs.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl
-
Tror jeg tester 9.10_64bit
så må vi se om jeg kan få det til at virke
RAID delen var sådan set for at få mere hastighed på HDD
gad vide om RAID_0 = linear RAID eller om det JBOD?
Tager alligevel backup på eksterne HDD så behøver vel ikke at spejle
måske er det bare en gamle windows gamer fænomen med det RAID_0...
takker for svaret, vender sikkert tilbage...
så må vi se om jeg kan få det til at virke
RAID delen var sådan set for at få mere hastighed på HDD
gad vide om RAID_0 = linear RAID eller om det JBOD?
Tager alligevel backup på eksterne HDD så behøver vel ikke at spejle
måske er det bare en gamle windows gamer fænomen med det RAID_0...
takker for svaret, vender sikkert tilbage...
-
Det lader til at begge mine harddiske er fucked...
der har også været knas med dem de sidste 3mdr (på WinXP)
Det lykkedes mig at installere 9.10 på den ene men kunne ikke boote
jeg kan dog få kontakt med den via livecd hvor jeg så kan se at den indeholder bad sectors (#53)
det er åbenbart et problem barn disse RE3'er
http://datacent.com/datarecovery/hdd/we ... igital/RE3
ak nye harddiske må så være på menuen
der har også været knas med dem de sidste 3mdr (på WinXP)
Det lykkedes mig at installere 9.10 på den ene men kunne ikke boote
jeg kan dog få kontakt med den via livecd hvor jeg så kan se at den indeholder bad sectors (#53)
det er åbenbart et problem barn disse RE3'er
http://datacent.com/datarecovery/hdd/we ... igital/RE3
ak nye harddiske må så være på menuen