Nogen positive erfaringer med Ubuntu 9.10 ext4 og eeepc 701?
Lidt snævert spørgsmål, jeg ved det.
Men jeg har allerede to gange prøvet at installere 9.10 Remix udgaven på min gamle eeepc 701 8GB (ja, den første). Det går helt galt. Jeg læste et eller andet steds at det er noget med ext4. Men jeg ville da være interesseret om nogen skulle have positive erfaringer med en sådan installation.
Symptomerne er langsom boot (2 min+), langsommelighed/træghed generelt, gnomepanels kan ikke loade, kernel errors. Tja. Ikke noget der er værd at begynde at fejlfinde på. Ellers med jeg prøve med eeebuntu 9.04 Netbook Remix. Den har jeg hørt pæne ting om.
Nogen positive erfaringer med Ubuntu 9.10 ext4 og eeepc 701?
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: Nogen positive erfaringer med Ubuntu 9.10 ext4 og eeepc 701?
zob skrev:Nogen positive erfaringer med Ubuntu 9.10 ext4 og eeepc 701?
Lidt snævert spørgsmål, jeg ved det.
Men jeg har allerede to gange prøvet at installere 9.10 Remix udgaven på min gamle eeepc 701 8GB (ja, den første). Det går helt galt. Jeg læste et eller andet steds at det er noget med ext4. Men jeg ville da være interesseret om nogen skulle have positive erfaringer med en sådan installation.
Hej zob.
Jeg har nævnt det en del gange nu, men tag selv et kig i release notes for 9.10: http://www.ubuntu.com/getubuntu/releasenotes/910#Possible%20corruption%20of%20large%20files%20with%20ext4%20filesystem.
Bemærk at det kun er for nyinstallationer. Der er måske bedst at vente med ext4 til Ubuntu Lucid Lynx 10.04?
zob skrev:Symptomerne er langsom boot (2 min+), langsommelighed/træghed generelt, gnomepanels kan ikke loade, kernel errors. Tja. Ikke noget der er værd at begynde at fejlfinde på. Ellers med jeg prøve med eeebuntu 9.04 Netbook Remix. Den har jeg hørt pæne ting om.
På Eees bruger jeg Eeebuntu (http://www.eeebuntu.org/), som er Ubuntu med en Linux kerne der er tilpasset det hardware som findes i Eee computere. Bruger du Eeebuntu virker alt hardware ud af boksen. ( - for min Eee 1002HA netbook)
Jeg bruger lige nu Eeebuntu 3.0.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Redaktør
Hej zob.
Jeg har nævnt det en del gange nu, men tag selv et kig i release notes for 9.10: http://www.ubuntu.com/getubuntu/release ... filesystem.
Bemærk at det kun er for nyinstallationer. Der er måske bedst at vente med ext4 til Ubuntu Lucid Lynx 10.04?
Jo jo. Javel. Men jeg har dog installeret ext4 systemer på flere computere uden at have haft nogle problemer der havde sin oprindelse i det. Nu gælder det jo også specifikt store filer. Selv under 9.04 har jeg kørt på ext4 på 3 både nye og gamle systemer. I teorien skulle ext4 vel være bedre understøttet med den nye kernel i 9.10 (ellers er det vel også et fuldstændigt håbløst sats af canonical at vælge det som default). Nå, så må det vel blive eeebuntu Netbook Remix.
-
- Redaktør
Mærkeligt. Jeg kunne jo ikke lige lade være med at prøve at installere fra den ISO af standard ubuntu i386 udgaven også. Jeg vil mene at det slet ikke er muligt for mig at installere. Ellers tæt på. Installationen tager langt over en time (plejer at være under 20 min) og det sprøjter ud med fejl når det er installeret.
Det er muligt, det har noget med ext4 at gøre, men så har det noget med ext4 relativt til netop denne maskine (eeepc 701, faktisk 702 - samme bare med dobbelt RAM og HD), for som sagt har jeg installeret det en del gang uden problemer.
Det er muligt, det har noget med ext4 at gøre, men så har det noget med ext4 relativt til netop denne maskine (eeepc 701, faktisk 702 - samme bare med dobbelt RAM og HD), for som sagt har jeg installeret det en del gang uden problemer.
-
Hej
Jeg synes jeg et eller andet sted har læst, at det er bedst at køre med
ext2 filsystem da det ikke belaster harddsiken (SSD) så hårdt og dermed
ikke slider på den og den dermed får længere levetid. Så jeg kører med
9.04 og ext2 på min Eee900.
-Som det vil kunne ses under Installation, så havde jeg absolut dårlig
erfaring med 9.10 (med ext4) på min "gamle" Toshiba bærbar.
Jeg har installeret 9.04 igen og den kører fremragende med ext4 omend
der er lidt "krims krams" med grafikken.
mvh,
Nyrup
Jeg synes jeg et eller andet sted har læst, at det er bedst at køre med
ext2 filsystem da det ikke belaster harddsiken (SSD) så hårdt og dermed
ikke slider på den og den dermed får længere levetid. Så jeg kører med
9.04 og ext2 på min Eee900.
-Som det vil kunne ses under Installation, så havde jeg absolut dårlig
erfaring med 9.10 (med ext4) på min "gamle" Toshiba bærbar.
Jeg har installeret 9.04 igen og den kører fremragende med ext4 omend
der er lidt "krims krams" med grafikken.
mvh,
Nyrup