hejsa
det er sådan at min gamle asus ærbare har det problem at jeg frygter at stikket inde i den til min cd drev ikk rigtig virker, da jeg ikke kan finde drevet i hverken ubuntu eller for den sags skyld i bios, -har forsøgt at skifte drevet uden at det ændrer noget, -kan man køre en kommando i ubuntu så man kan checke om forbindelsen overhovedet er der?
check af forbindelse til hardware-løst
-
- Geografisk sted: Sdr jylland
check af forbindelse til hardware-løst
Senest rettet af fretplay 24. nov 2009, 16:21, rettet i alt 1 gang.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: check af forbindelse til hardware
fretplay skrev:hejsa
det er sådan at min gamle asus ærbare har det problem at jeg frygter at stikket inde i den til min cd drev ikk rigtig virker, da jeg ikke kan finde drevet i hverken ubuntu eller for den sags skyld i bios, -har forsøgt at skifte drevet uden at det ændrer noget, -kan man køre en kommando i ubuntu så man kan checke om forbindelsen overhovedet er der?
Du ved det først rigtigt ved at måle spændingen nede på drevets print for styrelektronikken, men
Kode: Vælg alt
cat /etc/fstab
giver en god ledetråd.
Hvis du skal måle, så skal du bruge voltmeter-funktionen på et multimeter: det skal stå på DC - og for måleområdet gælder at max. spænding skal være større end 12 volt.
Der skulle gerne være en linie a la (med Ubuntu 9.10):
/dev/scd0\t /media/cdrom0\t udf,iso9660\t user,noauto,exec,utf8\t 0\t 0
Bemærk at '\t' er min måde at angive på at der skal være nogle mellemmrumstegn. (forumsystem æder mellemrumstegn)
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Geografisk sted: Sdr jylland
Re: check af forbindelse til hardware
takker den prøvs jeg li