mus og keyboard virker ikke, ubuntu 9.10 PS3

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
Simsize
IRC nickname: Simsize

mus og keyboard virker ikke, ubuntu 9.10 PS3

Indlæg af Simsize »

Har lige installeret ubuntu og under installationen virkede musen ikke, kun tastaturet. Nu skal jeg så til at logge ind i Ubuntu men nåede kun at trykke enter til bruger før at tastaturet gik død. Hvad kan man gøre?
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Re: mus og keyboard virker ikke, ubuntu 9.10 PS3

Indlæg af zob »

Den er vist sjælden.
Undskyld jeg siger det. Men tjek lige at stikkene sidder som de skal, at alt har friske batterier (hvis det er med batterier). Trådløst? Tryk eventuelt på den connect-knap der ofte sidder på både keyboard, mus og docking-station.
Hvordan er de forbundet til computeren? Usb? Ps2?
Er det evt. en ps2 adapter på et usb stik, prøv da at pille adapteren i og forbind via usb.
Har du et gammel keyboard og en gammel mus liggende. Prøv at skifte.
schack

Indlæg af schack »

Simsize skrev:Har lige installeret ubuntu og under installationen virkede musen ikke, kun tastaturet. Nu skal jeg så til at logge ind i Ubuntu men nåede kun at trykke enter til bruger før at tastaturet gik død. Hvad kan man gøre?

Jeg har lige været ude for noget lignende.
Jeg opdaterede - online - fra 9.04 til 9.10.
Alt gik som smurt.
Forlod computeren - tændt - en times tid, vendte tilbage og konstaterede, at hverken mus eller tastatur ville lege med.
Genstartede (med tænd-sluk knappen indtrykket nogle sekunder) og kom igang.
Lidt senere skete det igen. Skiftede tastatur og genstartede. Gik i stå igen lidt efter. Skiftede tilbage til mit gamle tastatur (ps2), genstartede og sidder nu her og skriver.
Det giver en utryg fornemmelse. Hvornår sker det igen?

:-)Schack
schack

Indlæg af schack »

Jeg er rent tilfældigt faldet over noget, der måske har noget med den døde mus og tastatur at gøre.

Hvis man vælger pauseskærmen "Drempels" (en tilsyneladende helt sort skærm) taber man omgående kontrollen, blot ved at kikke på valget i listen over forskellige pauseskærme. Jeg har fået valgt den (er den også default?), og nu kan jeg ikke omgøre valget, fordi selve valgproceduren fører mig ind i listen på det sted, hvor "Drempels" er!

Hjælp.
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

schack, har du en engelsktalende ubuntu? Jeg har ikke en pauseskærm der hedder Drempels. Jeg kan finde den der hedder "sort skærm", men jeg mister ikke kontrollen - hverken med min computer eller med mig selv.
Måske er det en pauseskærm du har downloadet et sted fra???
schack

Indlæg af schack »

Den (fordømte) pauseskærm fulgte med opgraderingen, jeg foretog i dag - og det er den, eller hele dialogen med pauseskærm, der forårsager sammenbruddet.
Hvordan slipper jeg ud af den fælde? Jeg går i pause efter 5 minutters stilstand - og taber kontrollen. Ydermere er min windows-opsætning forsvundet fra grub'en.

Jeg havde et mas med at få åbnet igen her. Indtil flere recovery's - og jeg ved intet om at bruge kommandolinierne, men det lykkedes til sidst, som du ser.

Der kom en melding i forbindelse med en recovery om, at klokken (time set) var måske forkert, da en bestemt handling tilsyneladende skulle foregå i fremtiden. Fejlen blev rettet, sagde systemet - men næste recovery lykkedes alligevel ikke.
Først da jeg fik en kommandolinie med logon efterfulgt af password, lykkedes det - og hvordan jeg opnåede det ved jeg ikke.

Ak.
På et tidspunkt bliver jeg nødt til at slukke og om muligt finde min windows, af hensyn til netbank, som jeg fortsat ikke kan køre på ubuntu.

Engelsk? nej, det er en dansk version, men der var et eller andet med sprogpakkerne.
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

shack, jeg ved ikke hvor mange af dine problemer vi skal tage fat på i denne tråd som jeg egentlig tilhører Simsize og handler om en død mus.
Jeg foreslår at du åbner en ny tråd om netbank. Det er der rigtig mange herinde der plejer at være gode til. Jeg ved ikke så meget om det, mit virker altid. Jeg bruger Nordea (firefox og java).

Men lad os antage at din døde mus er en fætter til Simsizes døde mus. Så skulle det altså have noget med en screensaver at gøre. Mon så ikke det har noget med enten manglede hardware drivere til grafikkortet eller noget med compiz som nogen gange kan lave ballade. Du kunne overveje at installere compiz-switch. Der er instruktioner et sted på dette forum. Og så vil jeg ikke sige så meget mere, for egentlig tror jeg ikke Simsize kan bruge det til så meget.
schack

Indlæg af schack »

Sorry.
Jeg er ny i gamet og har ikke rigtigt styr på fora, tråde m.m., men det værste problem er den døde mus og tastatur - som simzise indledte med.
Så det problem ligger da i denne tråd?

Prøver at finde det compiz-foretagende.
newleague

Indlæg af newleague »

har lige installeret Ubuntu 9.10 og har samme problem med at min mus ikke virker! prøvede først at køre det fra cd´en hvor musen ikke virkede og installerede det bagefter ved siden af mit xp og musen virker stadig ikke. har en ps2 mus og en gammel seriel mus, men ingen af dem virker (har desværre ikke en usb mus at prøve med), kan det ikke være noget med nogle drivere?? kender ikke ubuntu så godt, så er ikke lige klar over hvordan man kan tjekke det og evt. installerer en driver.