Disk has many bad sectors (løst)

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
Klop

Disk has many bad sectors (løst)

Indlæg af Klop »

Hej med jer
Jeg er bange for at dette ikke er et Ubuntu problem, men jeg prøver alligevel.
Efter jeg har installeret 9.10 på min bærbare får jeg at vide at jeg har mange dårlige sektorer på min harddisk (se evt. billedet).
Jeg har ikke tidligere oplevet problemer med disken hverken på XP, Windows 7 eller i Ubuntu 9.04. Jeg har prøvet at geninstallere systemet, men uden resultat.
Må jeg se i øjnene at jeg skal have ny disk, eller er der nogen der har andre forslag?

Billede
Senest rettet af Klop 31. okt 2009, 10:19, rettet i alt 2 gange.
karl
Geografisk sted: Ryslinge, Fyn

Re: Disk has many bad sectors

Indlæg af karl »

Hej
Jeg tror det er en bug. Jeg har installeret 9.10 på to bærbare og fik på begge samme triste besked og begge fungerer uden problemer.
Karl
Dell Ubuntu 24.04
Klop

Re: Disk has many bad sectors (løst)

Indlæg af Klop »

Selvom det jo ikke er en helgardering, er jeg sørme glad for dit indlæg Karl.
jlouis
IRC nickname: jlouis

Indlæg af jlouis »

Klop skrev:Hej med jer
Jeg er bange for at dette ikke er et Ubuntu problem, men jeg prøver alligevel.
Efter jeg har installeret 9.10 på min bærbare får jeg at vide at jeg har mange dårlige sektorer på min harddisk (se evt. billedet).
Jeg har ikke tidligere oplevet problemer med disken hverken på XP, Windows 7 eller i Ubuntu 9.04. Jeg har prøvet at geninstallere systemet, men uden resultat.
Må jeg se i øjnene at jeg skal have ny disk, eller er der nogen der har andre forslag?

Billede

Moderne harddiske har en controller som automatisk redder dårlige sektorer ved at reallokere dem andetsteds på disken. S.M.A.R.T monitorerer så hvor mange gange den har gjort det. På et eller andet tidspunkt løber disken tør for sektorer at reallokere til -- og så begynder du at tabe data. Derfor skal du sørge for een ting med den disk: At du har backup af dine vigtige data. Den kan godt bruges noget tid endnu - men du skal nok overveje og planligge et eventuelt skift af disken.

Det næste du vil se er at kernen begynder at brokke sig over at den ikke kan læse eller skrive til visse sektorer af disken. Så er det bare med at få data væk fra den disk så hurtigt som muligt. Med andre ord: Pas på dine data.
Klop

Indlæg af Klop »

Tak for de gode tilbagemeldinger. Jeg har tidligere mistet en del harddisk uden back up, så jeg har det nu liggende 3 steder :D
Jeg krydser fingre for at det er en bug, og så må vi se.
Abu Ali Mustafa

Indlæg af Abu Ali Mustafa »

Hej

Jeg får samme besked, men her er fejlen ved "current pending sector count". Er der en der kan forklare hvad det betyder?

Billede
/Mark

HP Compaq nc8430 Notebook
Ubuntu 9.10
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Abu Ali Mustafa skrev:Hej

Jeg får samme besked, men her er fejlen ved "current pending sector count". Er der en der kan forklare hvad det betyder?

Billede

Normalt er det: Dårlig harddisk. (=Desværre er det køb en ny)

Der er iøvrigt knas med ext4 filsystem for nyinstallationer af Ubuntu 9.10 Karmic Koala, måske det var en god ide at bruge ext3 lidt endnu (der kunne være mere end bare det problem).
(Kilde: http://www.ubuntu.com/getubuntu/release ... filesystem)
Possible corruption of large files with ext4 filesystem

There have been some reports of data corruption with fresh (not upgraded) ext4 file systems using the Ubuntu 9.10 kernel when writing to large files (over 512MB). The issue is under investigation, and if confirmed will be resolved in a post-release update. Users who routinely manipulate large files may want to consider using ext3 file systems until this issue is resolved. (453579)

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags