Intet signal til skærm/keyboard

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
Jarlen
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Intet signal til skærm/keyboard

Indlæg af Jarlen »

Hey

Da jeg kom hjem i går aftes og tændte min maskine startede den "næsten" som den plejede. Der kom et standard hvidt motherboard splash screen, herefter gik skærmen dog ud, og det så ud som om den nærmest stod og blinkede som om den søgte signal. Power-knappen på skærmen var dog gået ud. Der var heller ikke hverken lysende lamper i keyboardet, eller respons på tastetryk.
Selve maskinen lyder som om den starter op helt som den plejer, men der er som sagt ingen respons fra hverken skærm eller tastatur/mus.

Nogen der har oplevet noget lignende, eller har idéer til hvad det kan være?

Nogen der har forslag til hvor det evt. kan gå galt? Det er en gammel maskine, så det er meget begrænset hvor præcis information jeg kan finde om hardwaren :/
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Intet signal til skærm/keyboard

Indlæg af lath »

Jarlen skrev:Hey

Da jeg kom hjem i går aftes og tændte min maskine startede den "næsten" som den plejede. Der kom et standard hvidt motherboard splash screen, herefter gik skærmen dog ud, og det så ud som om den nærmest stod og blinkede som om den søgte signal. Power-knappen på skærmen var dog gået ud. Der var heller ikke hverken lysende lamper i keyboardet, eller respons på tastetryk.
Selve maskinen lyder som om den starter op helt som den plejer, men der er som sagt ingen respons fra hverken skærm eller tastatur/mus.

Nogen der har oplevet noget lignende, eller har idéer til hvad det kan være?

Nogen der har forslag til hvor det evt. kan gå galt? Det er en gammel maskine, så det er meget begrænset hvor præcis information jeg kan finde om hardwaren :/

Er der en desktop maskine, så kan du lave følgende test for at se om det er skærmen det er galt med, eller noget andet:

Tag signalkablet ud af computeren. De fleste monitors viser et billede som viser at der ikke er nogen forbindelse.
Næste test, hvis skærmen ikke viser et 'signal mangler billede', er at koble en monitor på din computer som du ved virker. Så kan du finde ud af om grafikkortet er brændt af.

Iøvrigt: der er ikke en blæser/køler som er stået af, og der derfor nu er et sikkerhedskredsløb der nu forhindrer grafikkortet i at få strøm for at det ikke skal brænde af?
Computerens stømforsyning kan også det trick, hvis det kan måle en kortslutning.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Jarlen
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Intet signal til skærm/keyboard

Indlæg af Jarlen »

Hej lath

Mange tak for de gode forslag. Det virkede mest som om det var skærmen der var røget, da den lavede samme flimmer når jeg satte den til min server. I dag, kort inden jeg skulle til at bestille en ny skærm valgte jeg dog lige at teste en sidste gang, for at sikre jeg ikke f.eks. bestilte en ny skærm hvis grafikkortet var røget eller lignende, men nu kører den igen. Meget underligt, men det er da rart at det virker nu.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)