Pladsmangel og ustabil trådløs fiorbindelse

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
Finn Bjerke
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Pladsmangel og ustabil trådløs fiorbindelse

Indlæg af Finn Bjerke »

Min Bærbare PC logger på nettet men kun halvvvejs og ustabilt den kan ikke hente mails og klager over "pladsmangel" Der er 9 gig ledig af i alt 40 gig. råd modtages med kyshånd.
Kardemommeloven er en god ting.
Spotten
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Re: Pladsmangel og ustabil trådløs fiorbindelse

Indlæg af Spotten »

Finn Bjerke skrev:Min Bærbare PC logger på nettet men kun halvvvejs og ustabilt den kan ikke hente mails og klager over "pladsmangel" Der er 9 gig ledig af i alt 40 gig. råd modtages med kyshånd.

Mit gæt:

Du har glemt at bruge advanceret da du installerede dit system og har derfor et andet system liggende et sted på din harddisk, som skulle have været overskrevet.

9Gb ledig ud af 40 lyder VILDT i linux, jeg bruger 3-5 Gb ud af 120Gb på mit system. Dvs din bruger 31Gb, altså ca 10 gange mere til systemet?

Der er noget der lugter her.
Finn Bjerke

Indlæg af Finn Bjerke »

tak for råd, ja der er noget der lugter funky.

Jeg geninstallerer gerne, det er en god øvelse og tager ikke så laaaaaang tid som Windows Vista. Hvordan sikrer jeg mig

1. at der ikke ligger flere boot sektorer
2. at jeg partitionerer harddisken i 2 nemlæig C og D drev?

Jeg har samme rod på den stationære PC. Flere Ubuntuer og en enkelt windows Vista. Sikke ngt rod, jeg har mange Haddiske også.
Spotten

Indlæg af Spotten »

Finn Bjerke skrev:tak for råd, ja der er noget der lugter funky.

Jeg geninstallerer gerne, det er en god øvelse og tager ikke så laaaaaang tid som Windows Vista. Hvordan sikrer jeg mig

1. at der ikke ligger flere boot sektorer
2. at jeg partitionerer harddisken i 2 nemlæig C og D drev?

Jeg har samme rod på den stationære PC. Flere Ubuntuer og en enkelt windows Vista. Sikke ngt rod, jeg har mange Haddiske også.

Jeg har een disk til mit system og mit home samt swap.

Under installationen, vælger jeg at sætte mine partitioner op manuelt, og det giver mig muligheden for at dele min disk i flere.

Jeg slettet først hele den eksisterende partitionstabel, og så opretter jeg først en / på 20485Mb = ca 20Gb. (Husk flueben i formater)

Derefter opretter jeg swap på 5125Mb = 5Gb ca. og vælger det skal være slutningen.

Derefter har jeg fri plads som jeg laver mit /home ud af (Resten af diskens plads), og formatere det også, bare for en sikkerheds skyld, husk home skal ikke være slutningen, men begyndelsen da swap jo er slutningen.

Når dette er gjort, går jeg videre til næste skridt, og inden jeg trykker "installer", så vælger jeg "Advanceret" og siger "installer bootloader" samt deltag i pakkepopularitets ting (Som jeg ikke kan huske hvad kaldes ordret).

(Geninstallation uden at gemme home)

Når jeg geninstallere, så gemmer jeg alt der skal gemmes i min /home, også de skjulte filer f.eks .asmn så alt mit MSN lort er gemt, og min .xchat f.eks, istedet for at backe hele /home op, vælger jeg kun de enkelte ting, derudover går jeg i synaptic paḱkehåndtering og vælger "Fil/Gem markeringer som", og vælger "Gem fuld tilstand, ikke kun ændringer" og gemmer dem som f.eks "Pakkescript".

For at bruge den "Pakkescript" fil man laver, så geninstallere man bare, husk at gemme denne fil, når man så har geninstalleret, går man i synaptic pakkehåndtering, og vælg "Læs markeringer", og så siger man anvend! Så henter den ALLE de pakker og ting man havde inde da man genererede den! :-) Med ens /home seperat, så er ALT nu sat op som FØR man gik i gang med geninstallationen, hvilket Winbl0ws kunne lære lidt af da deres "GHOSTING" aldrig har virket.

(Geninstallation, gem home)

Hvis jeg ikke skal slette mit /home, så er der ingen grund til at backe det op, fordi idet disken er delt i 2 og man vil slette /, så starter man bare installationen som man plejer, og vælger at partitionere diskene manuelt igen, og derunder, må man bare ikke slette andet end /, MEN man skal huske at MONTERE /home, UDEN at formatere det, da alle ens ting ligger deri.

Jeg er selv ny i ubuntu, så hvis denne guide kunne forklares bedre, vil jeg lade det være op til den enkelte! :-)
Senest rettet af Spotten 14. okt 2009, 14:04, rettet i alt 1 gang.
Finn Bjerke

Indlæg af Finn Bjerke »

Det ser swådan ud når jeg opstarter statiohnære PC:
Billede
Finn Bjerke

Indlæg af Finn Bjerke »

Her er opstartskærmen på stationære PC, og det er jo lidt rodet:
Billede

Det er en "ommer"

Hvad angår det b(l)ærbare s vil jeg gerne at den kan vise films på 2 askærme det kan den kun i youtube lige akkurat nu·
Spotten

Indlæg af Spotten »

Der kan jeg se du har Windows XP! Derfor du har mangel på plads! :-) Tænkte det godt

Du skal have lavet en ren installation igen! :-)

Følg min guide længere oppe, så burde du være bedre stillet fremover.

Medmindre du SKAL bruge din Windows? F.eks LILO dual boot?
Finn Bjerke

Indlæg af Finn Bjerke »

Jeg har 4 Pc : 2 til Cubase i lukket netværk og 2 Ubuntu til alt andet. Videoredigering foretager jeg dog i Windows Vista lige pt.

Npå til sagen, alle 4 PC kunne jo være i samme netværk, men det er i fremtiden. Akut vil jeg have at de nbærbare kommunikrer med andre skærme og internettet
Spotten

Indlæg af Spotten »

Videoredigering foretager jeg dog i Windows Vista lige pt.

Hvorfor ikke bare bruge Avidemux eller lign i linux?
Finn Bjerke

Indlæg af Finn Bjerke »

angående Video (som jeg bruger meget til job og min passion for hiundetræning og guitar)

Jeg fatter minus af dette her med formater, visse formater har ikke lyd på. *.flv er ikke optimalt *.mp4 funker ikke altid osv. Så jeg aqnvender Windowes Wmv... ny tråd om dette..
Spotten

Indlæg af Spotten »

Finn Bjerke skrev:angående Video (som jeg bruger meget til job og min passion for hiundetræning og guitar)

Jeg fatter minus af dette her med formater, visse formater har ikke lyd på. *.flv er ikke optimalt *.mp4 funker ikke altid osv. Så jeg aqnvender Windowes Wmv... ny tråd om dette..

Jeg har ingen problemer med at konvertere mine film og lyde, det går som planlagt! :-) Kræver dog man sætter sig ind i dvs. programmer, som kan være uoverskueligt for nogen.