Guide til installation af pixeline spil i linux ubuntu Emnet er løst

Dette er forummet for spil til Ubuntu. Få hjælp til spillene og få hjælp til at afvikle Windows-spillene i fx Wine.
Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Guide til installation af pixeline spil i linux ubuntu

Indlægaf Warhawk » 13. apr 2009, 21:23

StBr skrev:Det er ikke alle træer der vokser lige hurtigt ind i himlen.

Jeg fandt ud af at jeg havde installeret en 32-bit Fedora 10, og da jeg har købt en maskine med en 64-bit processor, vil jeg naturligvis hellere have en 64-bit Fedora 10 installeret, så det har jeg fået.

Det er så gået hårdt ud over WINE. Der er problemer med at tilknytte drev i winecfg og med at køre en del programmer. Bl. a. Pixeline, som installerer fint, mens selve spillet ikke kan startes op.

Når jeg ser at andre beskriver, at de har fulgt guiden til punkt og prikke uden at få det til at fungere, kunne jeg mistænke, at nogle af disse, i virkeligheden, er løbet ind i de problemer der er med WINE på 64-bit linix platforme.

Efter at have googlet omkring er jeg kommet frem til, at jeg ikke er ene om at have problemer, og det tilsyneladende kun er for nyligt, at udviklerne har erkendt at der er reelle problemer. Men det er dog positivt at der nu bliver kigget på problemerne.

Jeg har ikke fået Pixeline til at køre på en Fedora 10 64-bit med WINE 1.1.15 fra deres almindelige release og heller ikke med version 1.1.18 fra deres updates-testing. Da maskinen havde 32-bit Fedora 10, kørte det med den version af WINE der blev tilbudt fra deres almindelige release (kan af gode grunde ikke checke versionen nu den er væk, men antager at det også må have været version 1.1.15).

Hvis mine observationer er korrekte, er det en væsentlig forudsætning for at guiden fungerer, at maskinen kører med en 32-bit linux. Jeg skulle mene at jeg har prøvet alle de fif der er forslået tidligere i denne tråd, og er naturligvis lutter ører hvis der er flere gode idéer.

Langt hen ad vejen tror jeg at du har ret. Jeg har også bøvl med ting i Wine på 64-bit. Efterhånden som 64-bit bliver mere udbredt så tror jeg dog at problemerne nok skal blive løst.

Men det er nu ikke kun Wine som kan give problemer i 64-bit. Jeg har oplevet at drivere og andet ikke virker, hvorimod i 32-bit kører det bare. Det er der sikkert flere der har prøvet.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Guide til installation af pixeline spil i linux ubuntu

Indlægaf Christian.Arvai » 14. apr 2009, 08:15

StBr skrev:Hvis mine observationer er korrekte, er det en væsentlig forudsætning for at guiden fungerer, at maskinen kører med en 32-bit linux. Jeg skulle mene at jeg har prøvet alle de fif der er forslået tidligere i denne tråd, og er naturligvis lutter ører hvis der er flere gode idéer.

Jeg vil lige tilføje at jeg har testet Pixiline i Ubuntu/64 bit :
hp pavilion A6541 fra 2008, amd phenom 8450 processor - 4 gb ram, med ubuntu 8.04.1 lts- 64 bit

Det lyder måske lidt hårdt, men guiden er skrevet til Ubuntu og jeg har ikke på noget tidspunkt haft skrevet, at den virker på andre udgaver af Linux (feks. Fedora 10 64-bit), og jeg vil heller ikke fremover teste på andet en Ubuntu.

Vedr. wine har jeg selv haft lidt problemer med 8.10/64bit, men det har faktisk været pga. en nvidiadriver - hvilket også galt da jeg testede den samme driver på 8.10/32 bit, dette gav også problemer med andre spil som feks. Call Of Duty (problemet er blevet løst med den nyeste driver).


PS: Jeg skal nok teste guiden igennem på den nye 9.04 jaunty / 64 bit
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

StBr
Indlæg: 3
Tilmeldt: 8. apr 2009, 12:17
Geografisk sted: Nordfalster

Re: Guide til installation af pixeline spil i linux ubuntu

Indlægaf StBr » 15. apr 2009, 20:25

Der er da absolut intet hårdt i at fastholde, at det er Ubuntu er fokuseres på, her på sitet. Jeg er bare faldet ind fordi i er så umådelig flinke - også selvom jeg stadig hænger fast i Fedora :D

Det glæder mig at høre at du har haft det til at fungere på en 64-bit Ubuntu - det giver mig tro på at det så også snart virker på min 64-bit Fedora.

Mit indlæg var også mest for at gøre opmærksom på, at der kan være forskel på succesraten på hhv. 32 og 64 bit systemer - og i mit tilfælde var der i hvert fald forskel.
Fedora 11 64-bit | HP dv7-1273eo | Intel Core 2 Duo T6400 @ 2GHz | 4GB RAM / 500GB HDD | GeForce 9200M GS 512MB

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Guide til installation af pixeline spil i linux ubuntu

Indlægaf Christian.Arvai » 15. apr 2009, 20:35

Det er da også helt ok :) , jeg har bare brugt temmeligt langt tid på spiltestene alene på ubuntu, så jeg må indrømme at jeg personligt ikke kan sætte tid af til at udvide guiden, så den også dækker andre udgaver (feks. Fedora).

PT kan jeg ikke teste på den nye 9.04 i 64 bit, wine er ikke "åbnet" op så man kan bruge det (der kommer samme fejlmelding, som jeg kender fra 8.04 og 8.10 under alpha og beta), men jeg skal nok få redigeret guiden, så snart den endelige udgave af 9.04 og wine virker.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Guide til installation af pixeline spil i linux ubuntu

Indlægaf Christian.Arvai » 3. maj 2009, 14:46

Jeg har nu testet pixeline spillene på ubuntu 9.04 og tilført 5 nye spil i guiden.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Monse-dxP
Indlæg: 1
Tilmeldt: 24. jul 2009, 17:06

Re: Guide til installation af pixeline spil i linux ubuntu

Indlægaf Monse-dxP » 24. jul 2009, 17:14

Jeg har prøvet at følge denne guide til The Sims 3. Det hele virker fint indtil at jeg skal kopiere filerne fra disken. Den viser ingen filer. Hvis der er nogle der kan hjælpe, ville det være rart.
Tak på forhånd :D

finn
Indlæg: 19
Tilmeldt: 8. apr 2007, 10:32

Re: Guide til installation af pixeline spil i linux ubuntu

Indlægaf finn » 4. aug 2009, 16:01

Monse-dpx,

Der er en anden tråd her
viewtopic.php?f=32&t=7268&p=46994&hilit=sims#p46994
hvor SIMS3 bliver behandlet. Der henvises til winehq appl database. Et hurtigt hint er at du skal kigge på playonlinux.com. Det er et program til at lette installationen af programmer under Wine. Jeg har selv installeret SIMS3 med PlayonLinux. Det kører problemløst med en maskine med meget ram og et godt grafikkort.

Finn

fas
Indlæg: 35
Tilmeldt: 26. feb 2007, 17:38
Geografisk sted: Nørresundby

Re: Guide til installation af pixeline spil i linux ubuntu

Indlægaf fas » 13. okt 2009, 21:20

Hej Christian,

Jeg mener at kunne huske at du aldrig fik "Pixelines lillebror - Buler i bolledejen" til at virke.
Efter at have fjernet XP fra fruens PC (sejr nr.1) og installeret 9.04 og wine 1.0.1 har jeg været ved at installere hele den tidligere omtalte boks "Pixeline Classic" med 10 spil. Alle er indtil videre installeret direkte fra CD uden problemer, men ikke alle er afprøvet.

Til gengæld kan man få "Buler i bolledejen" til at virke via følgende enkelt trin (sejr nr. 2):
1) Installer xephyr-xserver
2) Åbn en terminal og skriv

Kode: Vælg alt

Xephyr :1 -ac -screen 1280x1024x16

3) Åbn en ny terminal og skriv

Kode: Vælg alt

DISPLAY=:1 wine /home/"navn-på-din-hjemmemappe"/.wine/drive_c/Program\ Files/Lillebror/Buler\ i\ bolledejen/buler\ i\ bolledejen.exe

4) Hvis det virker upåklageligt kan løsningen gøres mere permanent ved at indsætte nedenstående i et tekstdokument og gemme det som "Buler_i_bolledejen.sh" i hjemmemappen (eller hvor man nu ønsker).

Kode: Vælg alt

bin/bash

Xephyr :1 -ac -screen 1280x1024x16 &
DISPLAY=:1 wine /home/"navn-på-din-hjemmemappe"/.wine/drive_c/Program\ Files/Lillebror/Buler\ i\ bolledejen/buler\ i\ bolledejen.exe

5) Lav evt. en genvej på skrivebordet hvor kommandoen er

Kode: Vælg alt

sh "/home/"navn-på-din-hjemmemappe"/Buler_i_bolledejen.sh"


På denne måde undgår man den irriterende fejlmeddelelse om 16-bit farvedybde. Sørg for at afpasse skærmopløsning o.l. til egne forhold. Jeg har indtil videre kun prøvet at køre spillet uden emulering af virtuelt desktop. Løsningen er delvis sakset fra http://wiki.winehq.org/256ColorsWorkarounds. Man skal dog stadig være opmærksom på at man skal bruge kombinationen "Ctrl+Shift" for at musen virker i Xephyr vinduet,

Mvh.
fas
Ubuntu 8.10, Ferrari 4005WLMi

M.Wilkki
Indlæg: 38
Tilmeldt: 21. jan 2009, 10:50
IRC nickname: M.Wilkki
Geografisk sted: Sundby, Nykøbing F.

Re: Guide til installation af pixeline spil i linux ubuntu

Indlægaf M.Wilkki » 18. apr 2010, 21:46

Alle Pixeline- og Silke spil virker med Wine 1.1.31

albert
Indlæg: 91
Tilmeldt: 18. aug 2010, 20:38
IRC nickname: Albert
Geografisk sted: Tylstrup

Re: Guide til installation af pixeline spil i linux ubuntu

Indlægaf albert » 23. aug 2010, 19:10

Hej
jeg er lige startet med Ubuntu 10.04 og leger med Pixeline Stjernestøv, efter jeg har instaleret det i wine, og starter det op kommer der en meddelse om, at den ikke kan finde cd selv om at den køre i cd drevet, og at jeg skal sætte cd i og prøve igen, jeg har instaleret 8 andre spil som virker.
jeg takker mange for den store hjælp som jeg allerede har læst mig til i dette forum.

Albert
Venlig hilsen
Albert

albert
Indlæg: 91
Tilmeldt: 18. aug 2010, 20:38
IRC nickname: Albert
Geografisk sted: Tylstrup

Re: Guide til installation af pixeline spil i linux ubuntu

Indlægaf albert » 23. aug 2010, 20:43

albert skrev:Hej
jeg er lige startet med Ubuntu 10.04 og leger med Pixeline Stjernestøv, efter jeg har instaleret det i wine, og starter det op kommer der en meddelse om, at den ikke kan finde cd selv om at den køre i cd drevet, og at jeg skal sætte cd i og prøve igen, jeg har instaleret 8 andre spil som virker.
jeg takker mange for den store hjælp som jeg allerede har læst mig til i dette forum.

Albert


Hej igen nu har jeg fået det til og virke med at skifte til wista i opsætning.
Venlig hilsen
Albert

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Guide til installation af pixeline spil i linux ubuntu

Indlægaf Christian.Arvai » 24. aug 2010, 00:35

albert skrev:
albert skrev:Hej
jeg er lige startet med Ubuntu 10.04 og leger med Pixeline Stjernestøv, efter jeg har instaleret det i wine, og starter det op kommer der en meddelse om, at den ikke kan finde cd selv om at den køre i cd drevet, og at jeg skal sætte cd i og prøve igen, jeg har instaleret 8 andre spil som virker.
jeg takker mange for den store hjælp som jeg allerede har læst mig til i dette forum.

Albert


Hej igen nu har jeg fået det til og virke med at skifte til wista i opsætning.

Perfekt at du fik det til at virke, jeg sad lige og ledte efter spillet i børnenes mappe, men god orden er åbenbart ikke en selvfølge med mine børn, for kassetten er tom hehehe

Jeg skal i øvrigt til at få opdateret guiden med 10.04 og et par nye spil der virker, jeg har bare haft lidt travlt privat det sidste stykke tid, men jeg nåede da lige at smide 4 spil ind på 10.04 i dag, så i løbet af ugen er guiden nok opdateret.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Manse
Indlæg: 5
Tilmeldt: 19. aug 2010, 14:33
IRC nickname: Mansebasse

Re: Guide til installation af pixeline spil i linux ubuntu

Indlægaf Manse » 9. sep 2010, 11:25

Hej.
Jeg har slavisk fulgt din opsætning, men får en meddelelse der hedder noget i retning af: " the file is not marked as trustable and isnt executeable and was copied from an untrusted source"
hvad gør man så lige?

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Guide til installation af pixeline spil i linux ubuntu

Indlægaf Christian.Arvai » 9. sep 2010, 11:52

Højreklik på exe-filen, vælg Egenskaber->Rettigheder og marker i "Udførsel" Tillad kørsel af filen som et program.

Det samme gælder hvis ikonet til spillet ikke vil starte det op.

_________

Det skulle man ikke i de tidligere udgaver af Ubuntu, så jeg har lige fået det tilført i guiden nu.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

wolffbrix
Indlæg: 11
Tilmeldt: 12. sep 2010, 16:19
IRC nickname: wolffbrix

winecfg return BadPixmap efter installation af Pixeline

Indlægaf wolffbrix » 12. sep 2010, 16:28

Hej,

Jeg har installeret wine som I guiden med codecs og det hele.
Så startede jeg winecfg op og satte den til Vista mode.
Dernæst installerede jeg Pixeline Lær at Stave.

Da dette program ikke kunne starte op så ændrede jeg winecfg til XP mode.

Alt kørte som det skulle indtil nu.
Så loggede jeg på som min søn og installerede Pixeline på hans account, og satte mode til XP.
Spillet ville ikke starte op.

Så ville jeg prøve igen på min account, igen uden held.
Og nu ville winecfg heller ikke starte op mere.

Den returnere nu:
winecfg
X Error of failed request: BadPixmap (invalid Pixmap parameter)
Major opcode of failed request: 54 (X_FreePixmap)
Resource id in failed request: 0x48000d8
Serial number of failed request: 920
Current serial number in output stream: 92

Hvorfor virker wine ikke længere på min account?
Og hvorfor virker Pixeline lær at stave ikke på min søns accunt?

Håber I kan hjælpe så min 5 årige søn kan komme videre

/Michael

Tilbage til "Spil"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster