ACER ASPIRE ONE linux
-
- Forfatter
- IRC nickname: LinuxMor
- Geografisk sted: Hadsten
Re: ACER ASPIRE ONE linux
God lørdag...
Så nu har jeg efter flere forsøg, fået installeret Eeebuntu på min Aspire One og det ser ud til , at virke
Jeg havde nogle problemer med det lille program til, at lave boot-USBen, jeg er en "an-nørd" (nørd er for mig et +ord) men til gengæld er jeg STÆDIG
Jeg kan ikke få min kortlæser til, at virke. Den kan ikke læse mit Memory Stick PRO Duo Card.
Jeg vil gerne sige mange tak til jer, der gider bruge tid på, at lave vejledninger, hjælpe, finde løsninger osv. til sådan nogle som mig, der ikke engang kunne finde ud af, at jeg selv skulle skrive, at USBen hed J og ikke F
Tak fra Momsemor
Så nu har jeg efter flere forsøg, fået installeret Eeebuntu på min Aspire One og det ser ud til , at virke
Jeg havde nogle problemer med det lille program til, at lave boot-USBen, jeg er en "an-nørd" (nørd er for mig et +ord) men til gengæld er jeg STÆDIG
Jeg kan ikke få min kortlæser til, at virke. Den kan ikke læse mit Memory Stick PRO Duo Card.
Jeg vil gerne sige mange tak til jer, der gider bruge tid på, at lave vejledninger, hjælpe, finde løsninger osv. til sådan nogle som mig, der ikke engang kunne finde ud af, at jeg selv skulle skrive, at USBen hed J og ikke F
Tak fra Momsemor
Vh. Jannie
-
- Geografisk sted: Løgumkloster
Hey derude...
Da mit problem ikke har løst sig, og tråden desværre nok affødte en "bump" diskussion, vil jeg her igen spørge om der er en herinde der har en ide om, hvorfor jeg ikke kan få det program til at lave usb boot, til at virke med min ubuntu på en anden pc.
Jeg har også en intel mac, med leopard installeret, findes der et program jeg kan bruge til den, der kan lave en sådan boot usb ?
Må erkende at det her linpus light har ret mange downsides i forhold til den ubuntu jeg har på en større bærbar..
Vh
Hans
Da mit problem ikke har løst sig, og tråden desværre nok affødte en "bump" diskussion, vil jeg her igen spørge om der er en herinde der har en ide om, hvorfor jeg ikke kan få det program til at lave usb boot, til at virke med min ubuntu på en anden pc.
Jeg har også en intel mac, med leopard installeret, findes der et program jeg kan bruge til den, der kan lave en sådan boot usb ?
Må erkende at det her linpus light har ret mange downsides i forhold til den ubuntu jeg har på en større bærbar..
Vh
Hans
想在你说话
-
Jeg har ved hjælp fra udenlandske boards fået løst mit problem med Unetbootin.
Se en guide her: http://tombuntu.com/index.php/2008/08/2 ... mory-card/
Det lod til at jeg manglede p7zipp-full for at få det til at køre.
Tror i øvrigt jeg helt dropper ubuntu løsningen og går efter dreamlinux.. Minder ufatteligt meget om mit mac OX.
Se en guide her: http://tombuntu.com/index.php/2008/08/2 ... mory-card/
Det lod til at jeg manglede p7zipp-full for at få det til at køre.
Tror i øvrigt jeg helt dropper ubuntu løsningen og går efter dreamlinux.. Minder ufatteligt meget om mit mac OX.
想在你说话
-
- Geografisk sted: Køge
Du kan sætte Ubuntu op så det ligner Mac, intet problem i det.
-
Artificial Intelligence skrev:Du kan sætte Ubuntu op så det ligner Mac, intet problem i det.
Interessant, fortæl nærmere?
想在你说话
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
momsemor skrev:God lørdag...
Tak fra Momsemor
well din kortlæser tror jeg fint vi kan fikse. men jeg skal lige se hvordan din fstab ser ud.
gå i terminaen og skriv
Kode: Vælg alt
cat /etc/fstab
-
stooormien skrev:Artificial Intelligence skrev:Du kan sætte Ubuntu op så det ligner Mac, intet problem i det.
http://www.taimila.com/?q=node/11
-
Artificial Intelligence skrev:stooormien skrev:Artificial Intelligence skrev:Du kan sætte Ubuntu op så det ligner Mac, intet problem i det.
http://www.taimila.com/?q=node/11
Arg.. det virker måske lige en kende for uoverskuligt for mig. Jeg er ny i Linux, og har endnu ikke fattet konceptet med terminal indtastninger osv:-)
Jeg har ikke forstået de indtastninger de ofte henviser til, for skal man taste dem ind linje for linje og trykke enter i mellem hver linje, eller kan man bare kopiere hele teksten ind i terminalen og trykke enter?
想在你说话
-
- Redaktør
- IRC nickname: laoshi
- Geografisk sted: Vejle
Jeg har ikke forstået de indtastninger de ofte henviser til, for skal man taste dem ind linje for linje og trykke enter i mellem hver linje, eller kan man bare kopiere hele teksten ind i terminalen og trykke enter?
Det med terminalen kan godt virke uoverskueligt, når man møder det første gang. Men hvis man vover sig ud i det, så opdager man at det er et utrolig kraftfuldt redskab.
Generelt, så taster du en kommando ind og trykker på <enter>. Kan kommandoen udføres, så kommer der en ny kommandoprompt. I modsat fald kommer der en fejlmelding, som man så må prøve at tolke.
Nogle kommandoer kan kun udføres, hvis du har superbruger-rettigheder. De starter så med
sudo
Når du trykker <enter> bliver du bedt om dit password. Du indtaster dit login-pw og trykker <enter>. Vær opmærksom på at markøren ikke flytter sig under indtastningen (sikkerhed mod at nogen kigger dig over skulderen).
Når folk skriver en række kommandoer som man skal udføre, så indtaster man én linje ad gangen og taster <enter>
Du kan også kopiere kommandoerne med ctrl+c og indsætte dem i terminalen med shift+ctrl+v
Når kommandoer angives i internationale fora, så skrives de ofte sådan:
$ kommando
# kommando
Som superbruger har du ret til at gøre hvad du vil med systemet - tilmed at slette det helt. Så man gør klogt i - efter evne - at sikre sig at det script, som man vil bruge, er i orden. Men både her på forum og på ubuntuforums.org (og i andre officielle linuxfora) kan du være rimelig sikret mod ondsindede kommandoer. Dels er det ikke stilen at gøre den slags, dels ville det hurtigt blive opdaget og få omgående konsekvenser for den der ville prøve sig frem i den retning. Du kan ikke i samme grad være sikker på kommandoer som du finder på private hjemmesider.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"
(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)
http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"
(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)
http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
-
stooormien skrev:
Arg.. det virker måske lige en kende for uoverskuligt for mig. Jeg er ny i Linux, og har endnu ikke fattet konceptet med terminal indtastninger osv:-)
Det kan godt gøres grafisk, men det er nemmere at beskrive og forklare det med kommandoer.
Hvis du har brug for hjælp til den, kan du starte en ny tråd omkring den. Så skal vi nok hjælpe dig vis du støder på noget der ikke går som forventet.
Det tager lidt tid at vænne sig til et nyt system
-
- Forfatter
soundpartner skrev:momsemor skrev:God lørdag...
Tak fra Momsemor
well din kortlæser tror jeg fint vi kan fikse. men jeg skal lige se hvordan din fstab ser ud.
gå i terminaen og skrivKode: Vælg alt
cat /etc/fstab
Den skriver : no such file or directody
Den slags synes jeg der er fler af, der farer ned af skærmen, når jeg starter maskinen.
Vh. Jannie
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
momsemor skrev:soundpartner skrev:momsemor skrev:God lørdag...
Tak fra Momsemor
gå i terminaen og skrivKode: Vælg alt
cat /etc/fstab
Den skriver : no such file or directody
Den slags synes jeg der er fler af, der farer ned af skærmen, når jeg starter maskinen.
hmmm ok... så er det gået noget galt under install. jeg har oplevet det en gang før hvor der blev installeret med et beskadiget iso. så mit bud må være at prøve at installere igen og denne gang prøve at hente isoen ned igen og tjekke iso'ens md5 sum inden du laver en usb-stick
-
- Forfatter
mmm ok... så er det gået noget galt under install. jeg har oplevet det en gang før hvor der blev installeret med et beskadiget iso. så mit bud må være at prøve at installere igen og denne gang prøve at hente isoen ned igen og tjekke iso'ens md5 sum inden du laver en usb-stick[/quote]
Mener du, at jeg skal starte helt forfra efter din vejledning, altså lave en ny USB stick? Ja, jeg skal have det ind med skeer
Øh, tjekke iso´ens md5 sum ?? Hvad er det og hvordan gør jeg ? Det er "sort snak" for mig.
Vh. Momsemor
Mener du, at jeg skal starte helt forfra efter din vejledning, altså lave en ny USB stick? Ja, jeg skal have det ind med skeer
Øh, tjekke iso´ens md5 sum ?? Hvad er det og hvordan gør jeg ? Det er "sort snak" for mig.
Vh. Momsemor
Vh. Jannie
-
- Geografisk sted: Esbjerg
momsemor skrev:Mener du, at jeg skal starte helt forfra efter din vejledning, altså lave en ny USB stick? Ja, jeg skal have det ind med skeer
Vh. Momsemor
MD5 er en checksum som ofte bruges til at tjekke filers integritet. Hvis din iso-fil f.eks. hedder Ubuntu_8.10_i386.iso, tjekker du den i terminalen med
md5sum Ubuntu_8.10_i386.iso
der bliver så returneret en lang hexadecimal kode. Denne sammenligner du med md5-koden på download-siden.
/Michael
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
-
- Forfatter
[/quote]
MD5 er en checksum som ofte bruges til at tjekke filers integritet. Hvis din iso-fil f.eks. hedder Ubuntu_8.10_i386.iso, tjekker du den i terminalen med
der bliver så returneret en lang hexadecimal kode. Denne sammenligner du med md5-koden på download-siden.[/quote]
Tak for svaret. Jeg går igang med, at hente Eeebuntu og programmet til, at lave USB-sticken.
Kan det betyde noget, at jeg ikke havde slået mit anti-virus program (Norton) fra, da jeg hentede Eeebuntu 1. gang ? Bare en tanke
Vh. Momsemor
md5sum Ubuntu_8.10_i386.iso
der bliver så returneret en lang hexadecimal kode. Denne sammenligner du med md5-koden på download-siden.[/quote]
Tak for svaret. Jeg går igang med, at hente Eeebuntu og programmet til, at lave USB-sticken.
Kan det betyde noget, at jeg ikke havde slået mit anti-virus program (Norton) fra, da jeg hentede Eeebuntu 1. gang ? Bare en tanke
Vh. Momsemor
Vh. Jannie