Hej til alle LINUX brugere.
Har 5 stationær pcér og 3 bærbar PC som jeg har tænkt på skal til at køre LINUX i en eller anden form.
Hvilken LINUX skal jeg vælge ? Ville gerne ha lavet et netværk mellem pcérne, trådløst, kan man det og hvilken programmer skal man evt. bruge?
Nu har jeg to skæreplotter og nogle printer samt scanner, som også skal være i netværket, hvordan kan man sikre sig at der er driver til dem som kan køre i LINUX ?
Kan man få programmer som svarer til adobe program pakken til LINUX ? hvad hedder de evt. ?
Hvor kan man downloade den der skive så man ikke nødvendigvis skal indstaller LINUX ?
Generelt er det nemt nok at finde programmer til LINUX såsom medieafspiller, kontorprogrammer ( bruger OPEN OFFICE), billedprogrammer, webprogrammer osv. ?
Er der noget man skal være særlig på vagt overfor når man vil skifte til LINUX fra Windows ?
Håber i kan svare på disse spørgsmål så jeg kan komme videre i min udforskning af LINUX.
På forhånd mange tak
Nysgerrig ! Oplysninger før brug af LINUX
-
- IRC nickname: kenn
- Geografisk sted: Mors
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Re: Nysgerrig ! Oplysninger før brug af LINUX
Hej og velkommen til forum
Det var da også en stor mundfuld med 8 pc´er på en gang, vi skal nok først vide lidt om hvad det er for pc´er og hvilken specs. de har (cpu - ram - grafikkort osv.), jeg kan ikke på forhånd sige hvilken udgave der skal på de forskellige pc´er, uden at kende oplysningerne om dem.
Men med så mange pc´er, er der helt sikkert en af dem, der skal kører på ubuntu 8.10/32 bit , det er den som hedder : PC (Intel x86) desktop CD, du kan starte med at downloade den herfra http://se.releases.ubuntu.com/8.10/ brænde den som billede (image) ved laveste hastighed (hastigheden er vigtig), 32 bit udgaven virker på de fleste pc´er og du kan så bruge den, til at køre ubuntu som livecd (kørsel af ubuntu uden at man installere) og på den måde se om de forskellige pc´er kører på den udgave.
Din skæreplotter og scanner ved jeg ikke så meget om, men vi skal også i dette tilfælde have hele moddelnavnet, for at kunne undersøge det.
Ja - undersøg om det vil virke før man går i gang, det er bedre og nemmere at hjælpe folk, der som dig går i forum og spørge før der installeres, så undgår man en del af de mest alm. fejl (feks. at brænde livecd´en på max hastighed).
Den er jeg ikke god til, så den giver jeg videre til andre i forum.
Det var da også en stor mundfuld med 8 pc´er på en gang, vi skal nok først vide lidt om hvad det er for pc´er og hvilken specs. de har (cpu - ram - grafikkort osv.), jeg kan ikke på forhånd sige hvilken udgave der skal på de forskellige pc´er, uden at kende oplysningerne om dem.
Men med så mange pc´er, er der helt sikkert en af dem, der skal kører på ubuntu 8.10/32 bit , det er den som hedder : PC (Intel x86) desktop CD, du kan starte med at downloade den herfra http://se.releases.ubuntu.com/8.10/ brænde den som billede (image) ved laveste hastighed (hastigheden er vigtig), 32 bit udgaven virker på de fleste pc´er og du kan så bruge den, til at køre ubuntu som livecd (kørsel af ubuntu uden at man installere) og på den måde se om de forskellige pc´er kører på den udgave.
Din skæreplotter og scanner ved jeg ikke så meget om, men vi skal også i dette tilfælde have hele moddelnavnet, for at kunne undersøge det.
Er der noget man skal være særlig på vagt overfor når man vil skifte til LINUX fra Windows ?
Ja - undersøg om det vil virke før man går i gang, det er bedre og nemmere at hjælpe folk, der som dig går i forum og spørge før der installeres, så undgår man en del af de mest alm. fejl (feks. at brænde livecd´en på max hastighed).
Kan man få programmer som svarer til adobe program pakken til LINUX ? hvad hedder de evt. ?
Den er jeg ikke god til, så den giver jeg videre til andre i forum.
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
- IRC nickname: kenn
- Geografisk sted: Mors
Tak for linket til live-cdén ! Vil lige lave den og så kommer jeg tilbage til specifikationer. Vidste ikke at det afhang af specifikationer på de forskellige pcér- vil det sige at hvis ikke de kan køre samme system så kan der ikke laves et netværk ?
Kan dog sige at skæreplotteren er en REDSAIL 765 ( vist nok den model nr)
Laserprinteren hedder MINILTA KONICA 2300W
Inkjet (gammelsvin !) hedder HP 1120c
Inkjet HP 1110 all-in-one
Scanner står der ingen navn på !!!!! Men den er ikke helt ny : )
Den stationær jeg kunne tænke mig først at afprøve på er en AMD 3200+ - 2gb ddr ram kan ikke huske MHz
Tak for hjælpen indtil videre ( kommer med garanti med flere spørgsmål !!
Kan dog sige at skæreplotteren er en REDSAIL 765 ( vist nok den model nr)
Laserprinteren hedder MINILTA KONICA 2300W
Inkjet (gammelsvin !) hedder HP 1120c
Inkjet HP 1110 all-in-one
Scanner står der ingen navn på !!!!! Men den er ikke helt ny : )
Den stationær jeg kunne tænke mig først at afprøve på er en AMD 3200+ - 2gb ddr ram kan ikke huske MHz
Tak for hjælpen indtil videre ( kommer med garanti med flere spørgsmål !!
-
- Admin
Den med at lave et samlet hjemmenetværk er jeg ikke den bedste til at svare på, umiddelbart ved jeg at 8.10 godt kan spille netværkspil mod 7.10 på trådsløst netværk herhjemme, men jeg vil hellere lige kontakte en jeg kender som er god til netværk, så får du bedre hjælp en hvis jeg forsøger
Med så meget du skal have sluttet til, vil jeg anbefale dig at lade en af pc´erne blive på windows (eller med en dualboot) i starten, til det hele virker 100%.
Du kan læse om systemkravende til ubuntu her https://help.ubuntu.com/community/Insta ... quirements
PS: Og er her ikke en af jer andre der kan hjælpe med den del vedr. trådløst netværk og skæreplotter / scanner
Med så meget du skal have sluttet til, vil jeg anbefale dig at lade en af pc´erne blive på windows (eller med en dualboot) i starten, til det hele virker 100%.
Du kan læse om systemkravende til ubuntu her https://help.ubuntu.com/community/Insta ... quirements
PS: Og er her ikke en af jer andre der kan hjælpe med den del vedr. trådløst netværk og skæreplotter / scanner
-
- Geografisk sted: Valby
Du kan prøve at installere f.eks. GIMP (Photoshop), Inkscape (Illustrator), Scribus (Indesign) og prøve dem af. Disse programmer er alle populære og findes også i Windows-version.
http://www.gimp.org/
http://www.inkscape.org/index.php?lang=en
http://www.scribus.net
Hvorvidt Opensource-programmerne er komplette alternativer kommer jo meget an på dit behov. Der er mange flere programmer, end de tre jeg har nævnt ovenfor (også inden for samme kategorier).
Prøv f.eks. at gå ind på http://www.osalt.com, eller google på "Programnavn linux alternative". Det giver normalt en masse gode resultater.
Den bedste måde at vurdere feltet på, er ved at prøve selv.
http://www.gimp.org/
http://www.inkscape.org/index.php?lang=en
http://www.scribus.net
Hvorvidt Opensource-programmerne er komplette alternativer kommer jo meget an på dit behov. Der er mange flere programmer, end de tre jeg har nævnt ovenfor (også inden for samme kategorier).
Prøv f.eks. at gå ind på http://www.osalt.com, eller google på "Programnavn linux alternative". Det giver normalt en masse gode resultater.
Den bedste måde at vurdere feltet på, er ved at prøve selv.
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50
IBM Thinkpad R50
-
- Geografisk sted: Valby
Måske er det en idé lige at "lege" lidt med linux på én enkelt maskine og få en fornemmelse af styresystemets muligheder, før du kaster alt på et bræt. Det er trods alt en stor mundfuld med 8 maskiner i ét hug, hvis du stadig er nybegynder.
Så kan du også slutte printere, plottere og scannere til og se, om det virker.
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50
IBM Thinkpad R50
-
- Admin
sådanUBUNTU skrev:Måske er det en idé lige at "lege" lidt med linux på én enkelt maskine og få en fornemmelse af styresystemets muligheder, før du kaster alt på et bræt. Det er trods alt en stor mundfuld med 8 maskiner i ét hug, hvis du stadig er nybegynder.
Helt enig, som jeg også skrev i et tideligere indlæg, er jeg lidt betænkelig ved at satse det hele på en gang, så det er nok en god ide at starte med 1 eller 2 pc´er (eller dualboot på flere af dem) og så efterhånden som vi får styr på tilbehøret, installere på resten.
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Nu har jeg en smule erfaring med skæreplottere da min kære fader har en af slagsen i hans firma.
mange skæreplottere er møg besværlige at arbejde med. min fars f,eks kan ikke virke på noget som helst nyere end windows 98...
Mit bud er at holde de maskiner der skal lege med disse plottere i windows.
at få windows, ubuntu samt andre linux versioner til at snakke sammen er ikke det store problem. det største problem i den sammenhæng er windows vista mod alle de andre. grunden er at smb protokollen som microsoft så fint har opfundet ikke er "færdig" så de opfinder hele tiden nye ting og smidder i protokollen, og vista har også fået sit skud nyheder som gør at det bare ikke snakker godt med de andre
Til dit brug der vil jeg klart anbefale en server og så en stak klienter således at printere og data ligger på den samme server, og at de forskellige mskiner så henter sin data der fra
mange skæreplottere er møg besværlige at arbejde med. min fars f,eks kan ikke virke på noget som helst nyere end windows 98...
Mit bud er at holde de maskiner der skal lege med disse plottere i windows.
at få windows, ubuntu samt andre linux versioner til at snakke sammen er ikke det store problem. det største problem i den sammenhæng er windows vista mod alle de andre. grunden er at smb protokollen som microsoft så fint har opfundet ikke er "færdig" så de opfinder hele tiden nye ting og smidder i protokollen, og vista har også fået sit skud nyheder som gør at det bare ikke snakker godt med de andre
Til dit brug der vil jeg klart anbefale en server og så en stak klienter således at printere og data ligger på den samme server, og at de forskellige mskiner så henter sin data der fra
-
- Admin
Hej soundpartner
Så fandt du selv frem til tråden - så behøver jeg jo ikke skrive til "en jeg kender som er god til netværk"
Så fandt du selv frem til tråden - så behøver jeg jo ikke skrive til "en jeg kender som er god til netværk"