Fjern Ubuntu-applicationer
-
- IRC nickname: naucher
- Geografisk sted: Aabenraa
Fjern Ubuntu-applicationer
Hej
Jeg er ny Ubuntu-bruger efter at have brugt Windows i maaange år.
Jeg er imponeret over den måde man installerer og af-installerer programmer via Tilføj/Fjern, terminalen eller Synaptec.
Jeg kan ikke lade være med at fundere over mulige forskelle mellem Windows og Linux.
Bl.a. at man efter sigende ikke skal være bange for virus med Linux som OS - selvom jeg ikke 100% har forstået hvorfor.
Men lad mig stille et spørgsmål:
Alle ved, at når man installerer og af-installerer programmer i Windows - samt ved alm. daglig brug - så vil Windows over tid "sande til" og blive langsom. Bl.a. fordi programmer, der fjernes, efterlader "snavs" i registreringsdatabasen.
Er det også et problem med Linux?
Eller har Linux fundet en bedre måde at håndtere installation (og især af-installation) af programmer?
Jeg er imponeret over den måde man installerer og af-installerer programmer via Tilføj/Fjern, terminalen eller Synaptec.
Jeg kan ikke lade være med at fundere over mulige forskelle mellem Windows og Linux.
Bl.a. at man efter sigende ikke skal være bange for virus med Linux som OS - selvom jeg ikke 100% har forstået hvorfor.
Alle ved, at når man installerer og af-installerer programmer i Windows - samt ved alm. daglig brug - så vil Windows over tid "sande til" og blive langsom. Bl.a. fordi programmer, der fjernes, efterlader "snavs" i registreringsdatabasen.
Eller har Linux fundet en bedre måde at håndtere installation (og især af-installation) af programmer?
De bedste hilsner
Naucher
Begejstret Bruger
Lenovo Thinkpad L15 (årg. 2023) | 16,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 23.10
Lenovo Thinkpad S540 (årg. 2014) | 8,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 22.04LTS
Naucher
Begejstret Bruger
Lenovo Thinkpad L15 (årg. 2023) | 16,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 23.10
Lenovo Thinkpad S540 (årg. 2014) | 8,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 22.04LTS
-
Re: Fjern Ubuntu-applicationer
naucher skrev:Hej
Hej tillad mig at starte med et citat, der beskriver situationen meget godt:
- Kristho fra LinuxinWindows er fra starten bygget forkert op, og så nytter Microsofts små lappeløsninger bare ikke. Nogen gange virker det lidt som om de prøver at krydre en lort til den smager af bøf.
Linux har ikke nogen central registreringsdatabase. Hovedforskellen mellem de to OS'er er at Linux er modulært, hvorimod Windows er monolistisk.
Jeg er netop færdig med en kort guide om sikkerhed på Linux som jeg regner med at lægge ind i Howto-sektionen senere i aften.
Nogle folk inde fra Debian forumet (og der er virkelig nogle eksperter derinde) har aldrig geninstalleret og deres system kører ligeså hurtigt som da de først installerede det.
Linux sander ikke til over tid!
-
- Forfatter
- Geografisk sted: Christianshavn
naucher skrev:Jeg kan ikke lade være med at fundere over mulige forskelle mellem Windows og Linux.
Det er nok hovedsageligt fordi
1) Windows som regel ikke er konfigureret til at være maximal sikkert. Sikkerhed er jo omvendt proportionalt med bekvemmelighed og Windows er som regel meget bekvemmelig konfigureret ... bekvemmeligt, indtil man kører ind i en mur!
2) Windows er udbredt - hvis du går efter maximal skade kan det endnu ikke 'betale sig' at lave vira til Linux. Men det kommer nok desværre, efterhånden som kravene om Windows klik-og-installér bekvemmelighed bliver gen-implementeret i Linux distributionerne.
naucher skrev:Alle ved, at når man installerer og af-installerer programmer i Windows - samt ved alm. daglig brug - så vil Windows over tid "sande til" og blive langsom. Bl.a. fordi programmer, der fjernes, efterlader "snavs" i registreringsdatabasen.
Mht registreringsdatabasen er Linux godt på vej med gnome/gconf opsætningen, der minder en hel del om windows-fejltagelsen.
-
naucher skrev:Jeg kan ikke lade være med at fundere over mulige forskelle mellem Windows og Linux.
Du kan ikke sådan lige sammenligne GNU/Linux med Windows. Hele den måde systemet er bygget op på er meget forskelligt.
- Mht. virus så er du forholdsvis sikker da der ikke findes særlig mange vira til GNU/Linux. GNU/Linux er så lidt udbredt, at det ikke kan betale sig at lave en virus. Men intet OS er 100% sikkert, men GNU/Linux er 99% sikkert
Når en tråd er løst så marker den løst
-
ubuntuuser42 skrev:Det er nok hovedsageligt fordi
1) Windows som regel ikke er konfigureret til at være maximal sikkert. Sikkerhed er jo omvendt proportionalt med bekvemmelighed og Windows er som regel meget bekvemmelig konfigureret ... bekvemmeligt, indtil man kører ind i en mur!
Der er jeg ikke enig. Til daglig kan jeg ikke mærke nogen forhindringer i min bekvemmelighed overhovedet, tværtimod (men dette har ikke noget direkte at gøre med sikkerheden). Hvor vil du mene, at Windows brugere har det nemmere?
-
- IRC nickname: ChrisBuchholz
- Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark
ubuntuuser42 skrev:Mht registreringsdatabasen er Linux godt på vej med gnome/gconf opsætningen, der minder en hel del om windows-fejltagelsen.
Så vidt jeg ved er gConf-editor da bare en GUI til at redigere i configurations filer, så det der har da intet hold i sig.
Er jeg helt forkert på den?
Chris Buchholz
http://chrisbuchholz.name
-
ChrisBuchholz skrev:ubuntuuser42 skrev:Mht registreringsdatabasen er Linux godt på vej med gnome/gconf opsætningen, der minder en hel del om windows-fejltagelsen.
Så vidt jeg ved er gConf-editor da bare en GUI til at redigere i configurations filer, så det der har da intet hold i sig.
Jeg ved ikke så meget om hvordan Windows' registry opfører sig (udover at det vist skulle være skrevet i hex og binary) men Gnome opbevarer kun data for Gnome programmer.
Du kan finde den i ~/.gconf
-
Troels skrev:ChrisBuchholz skrev:ubuntuuser42 skrev:Mht registreringsdatabasen er Linux godt på vej med gnome/gconf opsætningen, der minder en hel del om windows-fejltagelsen.
Jeg ved ikke så meget om hvordan Windows' registry opfører sig (udover at det vist skulle være skrevet i hex og binary) men Gnome opbevarer kun data for Gnome programmer.
Du kan finde den i ~/.gconf
Du misforstår mig, mate... Du siger at Linux/GNOME er godt på vej til at lave lort i den med gConf-Editor, som Microsoft har gjort med deres Windows Registry database. Men forskellen er jo at gConf-Editor bare er en GUI app til at redigere i configurations filer, hvorimod Windows Registry database faktisk er en database.
Det har jo altid være sådan at noget af det rigtig smarte og effektive ved Linux er, at det køre med configurations filer i stedet for hvad man ellers kunne finde på og bruge, og at disse redigeres via en GUI app (gConf-Editor) ændre overhovedet ikke på noget som helst ... overhovedet!
Chris Buchholz
-
jeg husker dengang for mange år siden at hvis man installere et program i windows så smed det måske en masse dll filer og andre ting her og der og allevegne således at hvis man skulle afinstallere progammet helt var man måske nødt til at manuelt jagte den her dll i windows system mappen. et eksemple er devcpp som efterlader en del her og der som skal fjernes ved håndkraft.
ellers så vil den nye opgraded version ikke fungere.
i linux synes jeg det fungere egentligt ret enkelt dersom at man bare apt-get install og apt-get autoremove og apt-get --purge for at installere og afinstallere programmer. ved purge og autoremove fjernes diverse konfigurations filer.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl
Kode: Vælg alt
#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
-
cmay skrev:Men lad mig stille et spørgsmål:
jeg husker dengang for mange år siden at hvis man installere et program i windows så smed det måske en masse dll filer og andre ting her og der og allevegne således at hvis man skulle afinstallere progammet helt var man måske nødt til at manuelt jagte den her dll i windows system mappen. et eksemple er devcpp som efterlader en del her og der som skal fjernes ved håndkraft.
i linux synes jeg det fungere egentligt ret enkelt dersom at man bare apt-get install og apt-get autoremove og apt-get --purge for at installere og afinstallere programmer. ved purge og autoremove fjernes diverse konfigurations filer.
Man skal dog lige være opmærksom på at programmers konfigations mappe i ~/ ikke fjernes ved hverken autoremove eller purge, og frankly så ved jeg faktisk ikke hvilken command der kan klare det udover at fjerne dem manuelt.
Chris Buchholz
-
- Geografisk sted: Køge
ChrisBuchholz skrev:cmay skrev:Men lad mig stille et spørgsmål:
Man skal dog lige være opmærksom på at programmers konfigations mappe i ~/ ikke fjernes ved hverken autoremove eller purge, og frankly så ved jeg faktisk ikke hvilken command der kan klare det udover at fjerne dem manuelt.
Det er også godt. Ens personlige preferencer/gem/indstllinger ligger gemt i ~/
Selvom man sletter programmet. Det er hensigten at det virker på den måde. Hvis man vil slette det er der jo kun et sted man skal finde det
ChrisBuchholz skrev:Du misforstår mig, mate... Du siger at Linux/GNOME er godt på vej til at lave lort i den med gConf-Editor, som Microsoft har gjort med deres Windows Registry database. Men forskellen er jo at gConf-Editor bare er en GUI app til at redigere i configurations filer, hvorimod Windows Registry database faktisk er en database.
Det har jo altid være sådan at noget af det rigtig smarte og effektive ved Linux er, at det køre med configurations filer i stedet for hvad man ellers kunne finde på og bruge, og at disse redigeres via en GUI app (gConf-Editor) ændre overhovedet ikke på noget som helst ... overhovedet!
Korrekt.
Også bedre kendt som de "gemte-indstillinger" for Gnome/GTK2 applikationer. (såsom hvilket fonts X,Y,Z skal bruge etc. i den dur).
Gud forbyde Windows Registry database.
Se;
viewtopic.php?f=13&t=6188
viewtopic.php?f=2&t=5911
-
Artificial Intelligence skrev:Det er også godt. Ens personlige preferencer/gem/indstllinger ligger gemt i ~/
Selvom man sletter programmet. Det er hensigten at det virker på den måde. Hvis man vil slette det er der jo kun et sted man skal finde det
Om det er hensigten eller ej er vel ligegyldigt. Fact at det stadigvæk ligger der, hvilket er cool nok i de fleste tilfælde, men kan også være aldeles irriterende hvis man ikke ved det, da man så ender op med at have hundredvis af konfigurationsmapper liggende fra programmer man kun har haft installeret i et par minutter hvor efter man fjernede det igen da det ikke var noget man kan lide. Så er det neat to know at der ligger efterladenskaber i ~/ som man også lige kan fjerne.
Chris Buchholz
-
Det ved han så nu
naucher, hvis du i din fil-browser sætter den til at se "hidden files", så kan du se dine preferencer/gem/indstllinger i din hjemme mappe.
Ved at sleete sådanne mappe/fil kan man også nulstille indstillingerne tilbage til default.
naucher, hvis du i din fil-browser sætter den til at se "hidden files", så kan du se dine preferencer/gem/indstllinger i din hjemme mappe.
Ved at sleete sådanne mappe/fil kan man også nulstille indstillingerne tilbage til default.
Hej.Lige et spørgsmål.Hvad er ~/ for en mappe og hvad hedder de mapper som Artificial Intelligence omtaler som preferencer/gem/indstllinger på engelsk?Undskyld hvis det er et dumt spørgsmål men jeg er ved at prøve på at lære om de forskellige mapper der er.Jeg bruger Ubuntu tweak og orphan til at rydde op med i de mapper der ikke længere er brug for.
Jeg har også to andre komandoer til terminalen og vil gerne vide om det er nok til at holde systemet rent med.
sudo deborphan | xargs sudo apt-get -y remove --purge
sudo aptitude remove --purge
Jeg har også to andre komandoer til terminalen og vil gerne vide om det er nok til at holde systemet rent med.
-
zerben skrev:Hej.Lige et spørgsmål.Hvad er ~/ for en mappe og hvad hedder de mapper som Artificial Intelligence omtaler som preferencer/gem/indstllinger på engelsk?Undskyld hvis det er et dumt spørgsmål men jeg er ved at prøve på at lære om de forskellige mapper der er.Jeg bruger Ubuntu tweak og orphan til at rydde op med i de mapper der ikke længere er brug for.
~/ betyder /home/<username>/
eks.
/home/knud/
Hvis du via terminalen skal afgive en distination. Lad os sige at du har en mappe kaldet spil i din hjemme mappe.
Så kan du skrive ~/spil istedet for /home/<username>/spil
eks. du vil "change directory" (cd)
cd ~/spil
istedet for
cd /home/<username>/spil