Dual-boot med DOS

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Jakob77
IRC nickname: Jakob77

Dual-boot med DOS

Indlæg af Jakob77 »

Jeg har forsøgt at etablere en dual-boot mellem Ubuntu og DOS på den måde, at jeg har lavet en DOS-partition, som nu ligger ubrugt.

Når jeg booter op, så optræder den som en XP-partition, men jeg kan ikke boote på den.
Hvis jeg prøver, så beder den bare om en diskette og starter forfra med boot.

Hvordan kommer jeg videre på en sikker måde..?
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Dual-boot med DOS

Indlæg af Warhawk »

Har du fået installeret DOS på partitionen? - og så at den bare ikke vil boote på det det?
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

Warhawk skrev:Har du fået installeret DOS på partitionen? - og så at den bare ikke vil boote på det det?

Når jeg kiggede på den med fdisk fra DOS, så var det en PRI DOS partition FAT 32

Jeg vovede så at køre "format c: /s" fra en DOS-diskette, og det gik heldigvis godt, så jeg nu kan boote op og vælge XP , hvilket får den til at boote op i DOS 7.1, som jeg har formateret drevet med.

Så det kan altså godt lade sig gøre.   :D

Kan man alternativt til dual-boot vælge at køre Ubuntu fra DOS som et DOS-program eller under Windows 98..?   :)

Warhawk

Indlæg af Warhawk »

DOS er 16-bit, så det er helt udelukket at køre et 32-bit OS som Ubuntu deri. Windows 98 er et hybrid 16/32-bit OS, så måske kan det lade sig gøre. Men det ville være tåbeligt.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
Casper Hansen

Indlæg af Casper Hansen »

Af nysgerrighed, hvad bruger du DOS til?
Billede

Når en tråd er løst så marker den løst
Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

Warhawk

Tak for info.   :)

Casper Hansen skrev:Af nysgerrighed, hvad bruger du DOS til?

Desværre mindre end lidt.
Jeg har noget hardware, som er kompatibelt med W98 men ikke med XP.
Men de nyere computeres bagudkompatibilitet er så dårlig, at jeg nok foreløbig stadig må opgive det meste software, som jeg har til DOS.

Er det for naivt at blive ved med at håbe på, at der engang kommer en bagudkompatibel computer, som kan køre med det hele..?

Når jeg ser tilbage på de sidste 10 års udvikling indenfor computere, så er der vitterligt ikke sket særlig meget andet, end at vi hele tiden skal smide god software væk og købe nyt hardware for at slæbe på tungere programmer, som ikke kan mere.

På et eller andet tidspunkt må dette afsindige vandvid af spildtid og spild af resurser vel høre op..?

Warhawk

Indlæg af Warhawk »

Jeg kan sagtens følge dig i din tankegang, men når vi taler om computer-udvikling, så er det vigtigt at man på de rigtige tidspunkter kapper båndene til bagudkompatibilitet. Kun på den måde undgår man begrænsninger og ustabilitet pga. forældet teknologi. Se bare på Windows og alle de problemer, der har været.

Da jeg købte min første PC i begyndelsen af 90'erne, startede jeg også med DOS. Det var jo egentligt et helvede at tilpasse autoexec.bat og config.sys med henholdsvis extended/ekspanded hukommelse til de forskellige ting, maskinen skulle bruges til. Selvom det på en måde var både spændende og lærerig, er jeg ikke et sekund i tvivl om, at jeg aldrig har haft en bedre kørende computer end nu, med nyeste Linux – det kunne DOS på intet tidspunkt matche.

Du må se i øjnene, at det er urealistisk at der bliver produceret en bagudkompatibel computer, som kan køre det hele.

Der er faktisk sket en del udvikling i de sidste 10 år. Processor-arkitekturen bygger stadig på samme principper, omend clock-frekvensen nu har nået grænsen, struktur-bredden er blevet mindre, og der er flere kerner i samme CPU. Men der er så kommet adskillige nye hardware-features. På software siden har du til dels ret. Meget software er blevet tungere, men samtidig byder det også på flere funktioner. Det er vel kun Micro$oft som med deres misfoster af Windows Vista og evt. Office-pakken sprænger alle rammer for tungere og ressourceslugende OS/program. Ser vi på Linux, så synes jeg bestemt at både OS og programmer holdes så slanke som muligt.
/Michael
---

Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

Warhawk

Jeg er alvorligt bange for, at du har ret i, at der aldrig igen kommer en bagudkompatibel maskine.
Og hvis der gør, så bliver den nok hammer dyr.

Jeg er også alvorligt bange for, at jeg aldrig igen får en så velkørende maskine, som jeg havde til sidst med W95 og med W98 og DOS.

Jeg havde myriader af spil, som jeg havde brugt 100vis af timer på at optimere og indkøre, og mine Windowsprogrammer var omfattende og kørt ind med skabeloner, eksempler og macroer osv.

Men med XP måtte jeg opgive det hele, og jeg overkom aldrig igen at få office sat op til samme niveau.

I dag har jeg også prøvet Vista, og det ser ud til at være samme tur om igen, og så kan jeg godt lige fortælle, at jeg IKKE har lyst til mere galskab i den dur.

Men skaden er allerede sket.
I stedet for at opsætte en computer, så den virkelig bliver lækker og det hele fungerer, så har jeg i dag mere eller mindre resigneret.
Det kan jo slet ikke betale sig at nørde med opsætning og mange tillægsprogrammer, for der kommer alligevel snart et nyt styresystem, så alt det, som jeg har opbygget og er blevet glad for, alligevel skal smides væk igen, og jeg må starte forfra igen igen igen.
I stedet for at installere programmer, som får computeren til at gøre mere fantastiske ting, så kan tiden nu gå med at afprøve nye styresystemer, som jeg afprøvede DOS-spil i gamle dage. På med et nyt styresystem og lad mig se, om det kan noget sjovt. Nej, det kan det vist ikke, næste CD...!   :wink:

Som en husbygger, der aldrig når at få sat mere end en enkelt mur, før soklen bliver fortrudt og skal flyttes.

Når man indretter en computer med Windows, så kan det ikke sammenlignes med at indrette et hus med vinduer.
Nej, selvom man tager backup, så ligner det under alle omstændigheder mere et korthus bygget for åbent vindue.

I dag kan to senile klassekammerater mødes på plejehjemmet og spille skak med hinanden, som de gjorde det i folkeskolen.
Når næste generation mødes, så kan de kun trille tommelfingre og føle sig rodløse, for alle de computerspil, som de kendte og var fortrolige med, de er nu slettet i fremskridtets navn.

Og jeg skal beklage alt mit brok og klynk, som hverken Linux eller Ubuntu er skyld i.

Jeg så på et tidspunkt noget om, at man kan køre DOS-programmer under Linux.

Kan man stadig det, og hvordan fungerer det..?

cmay

Indlæg af cmay »

prøv DOSBOX.
skulle være i add/remove under games and amusment.
ellers sudo apt-get install dosbox
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}