Installationsproblemer pga. systemkrav?

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
kaiserbyrdal

Installationsproblemer pga. systemkrav?

Indlæg af kaiserbyrdal »

Jeg har forsøgt at installere Ubuntu på min bærbare Acer fra en brændt CD, hvilket ikke gik så godt. Installationen slutter med en prompt, som ligner det gamle DOS-format.

Jeg kan så forstå, at det måske kan knibe med mængden af RAM på min maskine. Memory-testen fortæller mig, at der er 191 mb til rådighed, og at der sidder en 800 mhz processor i maskinen. Jeg kan se på Ubuntus hjemmeside, at det måske ikke er nok.

Har jeg en mulighed for at få Ubuntu, eller er der andre styresystemer, som måske kan køre på min maskine?
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Installationsproblemer pga. systemkrav?

Indlæg af Christian.Arvai »

hej og velkommen til forum :)

som du selv nævner er 191 mb ram alt for lidt til ubuntu, jeg tror til gengæld godt du kan bruge xubuntu http://www.xubuntu.org/get
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Casper Hansen

Indlæg af Casper Hansen »

Hvis du stadig vil have GNOME miljø kan du forsøge at brænde en alternative cd og prøver at installere sådan :)
Billede

Når en tråd er løst så marker den løst
hvm
Geografisk sted: København

Indlæg af hvm »

Casper Hansen skrev:Hvis du stadig vil have GNOME miljø kan du forsøge at brænde en alternative cd og prøver at installere sådan :)
Ifølge Ubuntus hjemmeside (http://www.ubuntu.com/products/WhatIsUb ... topedition) kræver den alternative cd min. 256 MB - Xubuntu kan måske installeres, men hjemmesiden (http://www.xubuntu.org/get) anbefaler "stærkt" mindst 256 MB for at bruge styresystemet efter installation.

Jeg har ikke prøvet at installere programmer på PuppyLinux (http://www.puppylinux.com/), men den var ret nem at få til at køre på de to computere, jeg prøvede den på, og den burde køre fint med 191 MB RAM.

Ellers ser det ud til, at Fluxbuntu (http://fluxbuntu.org/) rører på sig igen!
kaiserbyrdal

Indlæg af kaiserbyrdal »

Tak for forslagene. Nu prøver jeg med Xubuntu først, så kan jeg overveje de andre, hvis det ikke virker.

Alternativt må jeg jo ud og investere i en ny computer.
soundpartner
IRC nickname: sound

Indlæg af soundpartner »

kaiserbyrdal skrev:Tak for forslagene. Nu prøver jeg med Xubuntu først, så kan jeg overveje de andre, hvis det ikke virker.

Alternativt må jeg jo ud og investere i en ny computer.

Det er en del billigere (et par hundrede kroner) at købe en ramklods på 512 mb
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
kaiserbyrdal

Indlæg af kaiserbyrdal »

Det kan der være noget om.
soundpartner
IRC nickname: sound

Indlæg af soundpartner »

kaiserbyrdal skrev:Det kan der være noget om.

og jeg kan så fortælle at jeg har gjort det flere gange (installeret mere ram i en 800mhz maskine) og ubuntu køre ganske fint på de maskiner
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Jimmyfj
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Jimmyfj »

kaiserbyrdal skrev:Har jeg en mulighed for at få Ubuntu, eller er der andre styresystemer, som måske kan køre på min maskine?

Ja du har, mulighed for andre systemer - Med fare for at få skudt i skoene at jeg er illoyal mod Ubuntu kan jeg varmt anbefale dig at lægge Debian 4.0 Etch, eller Debian 5.0 Lenny ind på den maskine. Begge bruger GNOME-Desktop og Ubuntu er, som bekendt bygget over Debian. Jeg har selv Debian 4.0 Etch installeret på en ældre Dell bærbar med 866 MHz CPU og 128 MB RAM. Det er lidt sløvt, men det kører, og det kører stabilt.

SKAL det være Ubuntu vil jeg anbefale dig Xubuntu, men jeg tror hardwaren er for lille til den også. I yderste konsekvens kan du hente og installerer DSL, Damn Small Linux, som også lægger sig ind som et Debian-system, når du installerer den på Hdd.

http://damnsmalllinux.org/

http://www.debian.com
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
cmay

Indlæg af cmay »

den computer jeg køre med hovedsagligt har 600 mzh celeron processor og 300 mbram. den kører debian lenny med openbox. hvilket er et meget mere let krævende grafisk miljø. jeg har også brugt lxde og jwm men på min testmaskine som har 700 mzh og femhundred mb ram har jeg haft jaunty jackalope (ubuntu testing) med fluxbox og senerehen openbox og det køre meget hurtigt.

man kan installere ubuntu fra en minimal installations cd eller bruge den alternative installer cd. ved installationen unchecke alt andet end standard system også når installationen er færdig så apt-get xorg og derefter jwm eller openbox. openbox er meget nemmer at få configuret efter min smag og der er et par grafiske hjælpeværktøjer som obmenu og obconfig. det skulle kunne køre på meget få resurser med ubuntu også. selv om jeg kun har prøvet med minimum trehundred mb ram.

når jeg installerer et nyt system så er det på en linje til at starte med.
sudo apt-get install xorg obmenu obconf openbox build-essential geany firefox synaptic

der får jeg alt hvad jeg skal bruge til at bygge videre med fuldt grafisk milø og ikke for mange forstyrrendee programmer jeg aldrig bruger alligevel som gnome.-games eller xsane scanner da jeg ikke har en printer der kan scanne eller digitalt kamerea.

ihvertfald så køre min gamle computer med trehundered mb ram og 600 mzh og debian lenny meget stærkt og stabilt.den bruger jeg mest selv om jeg har andre der er lidt mere kraft i. jeg bruger mest de gamle computere som jeg selv sætter i stand og når de er omkring fem eller syv år gamle er der meget stor chance for at netop debian eller ubuntu virker fejlfrit med den hardware der er i computeren i forhold til en helt spritny computer.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}