Ubuntu virker, men Windows døde

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
eriz

Ubuntu virker, men Windows døde

Indlæg af eriz »

Efter en vellykket installation på en gammel PC, hvor Windows 2000 fortsat virkede, installerede jeg i går på en Dell pc med XP home. Nu kan XP ikke længere boote, hverken normalt eller i failsafe. Er der nogen redning i sigte, eller er det helt forfra? :(
Casper Hansen

Re: Ubuntu virker, men Windows døde

Indlæg af Casper Hansen »

"Ubuntu virker, men Windows døde"
- Det var da bare super :lol:

Spøg til side. Når du kommer til GRUB-loaderen, prøv at trykke ESC. Der burde du kunne se din Windows partition.
Billede

Når en tråd er løst så marker den løst
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

@Casper Hansen

Du er sikkert ikke den eneste der kan grine af den overskrift, men jeg syntes ikke det er god forumskik at grine af andres problemer i indlæg, uanset om man så
skriver "Spøg til side", mener jeg ikke at vi skal skrive sådan her i forumet, og det er heller ikke helt i overensstemmelse med Coc og vores opførsels kodeks, og
fremover vil jeg gerne have at folk holder sådanne bemærkninger for dem selv, så vi alle kan føle os velkomne her i forum.

PS: Casper. du er velkommen til at kommenterere dette, men gør det på pb så eriz tråd ikke bliver ødelagt.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Jeg
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Jeg »

Får du BSOD eller nægter maskinen helt at Windows ligger på partitionen?
Du er nødt til at beskrive præcist hvad der sker ved boot for at vi kan hjælpe dig.. :)
Det er essentielt at systemimplementere en real-time ekspansionsgate i floppycontrollerchippen, så executiven ikke dead-locker BIOS'en når den looper i det handshakede interface-mode under initial diskboot!
Casper Hansen

Indlæg af Casper Hansen »

Nu håber jeg ikke, at mit trådte nogen over tæerne. Det var ikke hensigten at gøre nar af problemet.
Billede

Når en tråd er løst så marker den løst
Jimmyfj
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Jimmyfj »

eriz skrev:Efter en vellykket installation på en gammel PC, hvor Windows 2000 fortsat virkede, installerede jeg i går på en Dell pc med XP home. Nu kan XP ikke længere boote, hverken normalt eller i failsafe. Er der nogen redning i sigte, eller er det helt forfra? :(

Umiddelbart vil jeg mene du skal prøve at boote din Pc op fra din WinXP-CD. Tryk på F8 når maskinen bipper, så du får WinXP's boot-menu. Her vælger du Command Prompt with cd-rom support (hvis det stadig hedder sådan).

Når maskinen er klar skriver du:

Kode: Vælg alt

fdisk /fixmbr

Dette vil genskabe din MBR, Master Boot Record, og muligvis lave en ny boot-loader, så Windows igen vil starte op.
Starter Windows som den skal bør du defragmenterer disken, dit C-drev inden du forsøger at installere Ubuntu på ny.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
eriz

Indlæg af eriz »

Jeg kan godt tåle lidt spøg, og havde såmænd ventet noget i den retning. Jimmys forslag med fixmbr lyder lovende. Imidlertid er jeg i min iver løbet ind i et værre problem. Jeg forsøgte med alt hvad jeg havde af opstart- og partition CDer og disketter. Men ingen kunne finde Windows partitionen. Så endte jeg med en BIOS opdateringsdiskette. Jeg havde ventet at blive promptet inden den gik i gang, men den startede, og "idioten" slukkede maskinen i håb om ikke at ødelægge noget. Men det gjorde den jo netop, så nu har jeg sort skærm, ligegyldigt hvad jeg gør. Men det er jo ikke et Ubuntu problem.
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Warhawk »

eriz skrev:Jeg kan godt tåle lidt spøg, og havde såmænd ventet noget i den retning. Jimmys forslag med fixmbr lyder lovende. Imidlertid er jeg i min iver løbet ind i et værre problem. Jeg forsøgte med alt hvad jeg havde af opstart- og partition CDer og disketter. Men ingen kunne finde Windows partitionen. Så endte jeg med en BIOS opdateringsdiskette. Jeg havde ventet at blive promptet inden den gik i gang, men den startede, og "idioten" slukkede maskinen i håb om ikke at ødelægge noget. Men det gjorde den jo netop, så nu har jeg sort skærm, ligegyldigt hvad jeg gør. Men det er jo ikke et Ubuntu problem.

Åh, det var jo det værste du kunne gøre. Kan du boote op på disketten igen og forsøge at fuldføre opdateringen af BIOS?

Hvis ikke, så skal du forsøge at nulstille CMOS. Først skal du pille batteriet ud og derefter flytte en jumper (dette kan du finde helt præcist i din bundkortmanual). Dette bør sætte BIOS tilbage til fabriksindstillinger så du kan komme videre.

Lad os tage det derfra. Held og lykke...

Hilsen
Michael
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
eriz

Indlæg af eriz »

Nu genstarter jeg denne gamle "tråd". Nu har jeg fået en "antikvarisk" pc magen til den "døde" men med min gamle HD. Nu står jeg så med det oprindelige problem med at gen-opvække min Windows installation. Ved starten får jeg valgmulighederne, og hvis jeg vælger Windows kan jeg efterfølgende vælge f.eks.failsafe eller failsafe med prompt. Men i alle tilfælge booter PCen igen med Ubuntu først. Eventuelt når den kort at vise Windows velkomstside. Det er ikke lykkedes mig at taste fdisk /fixmbr et sted, hvor det også virker. Jeg har ikke en ren Windows diskette til den PC, men kun en generel Dell geninstallationsdiskette.
Findes der andre måder at "komme tilbage" fra Ubuntu??
Mvh/Erzin
ChrisBuchholz
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Indlæg af ChrisBuchholz »

christian.arvai skrev:@Casper Hansen

Du er sikkert ikke den eneste der kan grine af den overskrift, men jeg syntes ikke det er god forumskik at grine af andres problemer i indlæg, uanset om man så
skriver "Spøg til side", mener jeg ikke at vi skal skrive sådan her i forumet, og det er heller ikke helt i overensstemmelse med Coc og vores opførsels kodeks, og
fremover vil jeg gerne have at folk holder sådanne bemærkninger for dem selv, så vi alle kan føle os velkomne her i forum.

PS: Casper. du er velkommen til at kommenterere dette, men gør det på pb så eriz tråd ikke bliver ødelagt.

Ej, nu må du fandeme!... Snart så får man sku en overhaling lige så snart man bare slækker det mindste på alt det der konservative BS... ... af nogen personer, vel og mærket.
Jeg synes folk skal til at tage det lidt roligt og indse at vi alle skal have lov til at være her. Nu er det jo ikke fordi at Casper Hansen sidder og griner trådstarter op i hovedet og fryder sig over hans ulykke. Han laver blot en lille joke, og det er der ikke noget galt i. Overhovedet. Der er intet der bryder isen som en godhjertet joke.

Det er Linux for human beings, guys, så spis en tablet og tag en lur, og kom så igen og ha' et grin. Ellers ender vi sku snart som linuxin.dk.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

jøsses hvor er du kvik i optrækket, denne tråd er flere mrd. gammel - så hvorfor brokke sig nu :wink:
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
ChrisBuchholz
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Indlæg af ChrisBuchholz »

christian.arvai skrev:jøsses hvor er du kvik i optrækket, denne tråd er flere mrd. gammel - så hvorfor brokke sig nu :wink:

Fordi den lå øverste i aktive emner, og jeg så faldt over den;)

Man kan så sige, at på den anden side, så er problemet der stadigvæk (med at folk vil have det hele så skide konservativt), så det bør stadigvæk fremhæves.