Problemer med Gpated og partitioner

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Problemer med Gpated og partitioner

Indlægaf Wikzo » 19. apr 2007, 20:10

Har haft Ubuntu 6.10 i et stykke tid på min bærbare computer. Nu vil jeg gerne installere 7.04 på min stationære med dual boot (XP og Ubuntu).

Jeg loader live cd'en op og går ind i Gparted for at oprette en partition.

Men jeg kan ikke se min Windows partion ... kun to "ikke-alkoherede" diske på hver 150 GB. Min harddisk er på 300 GB, og jeg har brugt omkring 100 med Windows XP.

Hvorfor kan jeg ikke se min Windows-partition? Det kunne jeg på min bærbare :?

Billede
Gparted

Billede
Mærkelig filnavne

Billede
Delldisk

Forresten er der også kommet en mærkelig disk ved navn "DellUtility". Hvis jeg går ind i den, er der en helt masse mapper med underlige tegn, jeg umiddelbart ikke kan genkende (se billede 2 og 3).

Jeg har også prøvet at boote op med Gparted's live cd. Det samme sker. Dog har jeg hentet et par Windows-programmer (Paragon Partition Manager og EASEUS Partition Manager), som godt kan vise min NFTS harddisk. Desværre er det kun demoversioner, jeg har, og derfor kan jeg ikke resize min harddisk af den vej ...

Please, I need help :'(
Billede

tbresson
Indlæg: 358
Tilmeldt: 12. apr 2007, 08:39

Problemer med Gpated og partitioner

Indlægaf tbresson » 20. apr 2007, 10:55

Dell Utility er en lille partition på alle Dell maskiner - det er noget de er født med. Compaq (nu HP) har det også.

Der ligger små tools som kan være behjælpelig i forskellige situationer, mest for firmaerne i forbindelse med support.

Partitionerne er typisk i FAT, din egen disk er formentlig i NTFS. Min Ubuntu 7.04 Beta kunne godt mounte mine NTFS partitionre på LIVE CD'en.

Sorry jeg ikke kan give mere info. om hvorfor du ikke kan se dine diske.

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Problemer med Gpated og partitioner

Indlægaf Wikzo » 21. apr 2007, 00:45

Jeg har fået fortalt, at det måske har noget med RAID et eller andet at gøre.

Inde i Intel Storage Utility på Windows XP kan jeg se følgende:


Billede

ntel(R) Application Accelerator Help
Introduction



Overview. The Intel(R) Application Accelerator is designed to enhance performance on Intel(R) Pentium(R) 4 processor-based systems using the following storage controller(s): Intel(R) 6300ESB Serial ATA RAID Controller (ESB), Intel(R) 82801FR Serial ATA RAID Controller (ICH6R), Intel(R) 82801FR Serial ATA AHCI Controller (ICH6R), and Intel(R) 82801ER Serial ATA RAID Controller (ICH5R). A storage controller is a hardware device that controls all functionality associated with the hard drives connected to it. The Intel Application Accelerator software package is comprised of the following components:



· Intel Application Accelerator Driver

· Intel(R) Storage Utility

· Event Monitor

The Intel Application Accelerator RAID option ROM is packaged separately and is not present on mobile systems. This software module is typically integrated into the system BIOS of the motherboard and allows for the configuration of RAID volumes prior to OS boot.

On systems using ICH5R, this version of the Intel Application Accelerator may be installed. However, ICH6R features that require newer hardware will be disabled within the Intel Storage Utility.

Software installation is fully automated for all supported chipsets and operating systems. Please refer to the 'System Requirements' page of this help file for a list of supported operating systems.

Desktop Features. On systems using ICH6R, this version of the Intel Application Accelerator supports the following features:


· Intel(R) Matrix RAID Technology. The ability to create, manage, and use two independent RAID volumes within a single array.

· Multiple Arrays. The ability to create two independent, two hard-drive RAID arrays on any of the four Serial ATA ports.

· RAID Spare. The ability to mark one or more hard drives as the destination drive(s) for any needed automatic rebuilds.

· Advanced Host Controller Interface (AHCI). An interface specification that allows the storage driver to enable advanced Serial ATA features such as Native Command Queuing and Native Hot Plug.

The Scope of This Help File. The purpose of this help file is to provide a basic overview of the Intel Application Accelerator software package and its use. Below is a list of the topics included in this help file with a brief description of each topic:



· Introduction. Provides a component and feature overview of the software package.

· System Requirements. Lists the minimum hardware and software requirements for running this software successfully.

· Intel Application Accelerator Driver. Provides a basic description of the driver and how it interacts with the other components of the software package.

· Intel Storage Utility. Describes the features of this component and provides basic instructions for its use.

· RAID Overview. Provides an introduction to RAID technology and how it applies to the Intel Application Accelerator software package.

· Event Monitor. Describes the functions of this component and use of the Intel Application Accelerator tray icon.

· RAID Volume Restoration. Provides step-by-step procedures for recovering RAID volumes for typical scenarios.

· Glossary. Defines the terminology associated with this software package.


For a complete user's manual, visit http://support.intel.com/support/go/iaa/kb_r.htm.




* Other brands and names may be claimed as the property of others.
Billede

Ormen
Indlæg: 275
Tilmeldt: 6. dec 2006, 12:15
Geografisk sted: Trekantsområdet

Problemer med Gpated og partitioner

Indlægaf Ormen » 21. apr 2007, 09:38

Umiddelbart kunne man godt tro at det var noget RAID, men der står 'Number of volumes = 1' så det kan det næsten ikke være.
Muligvis kan det være fordi at du har 2 diske, der så er sat op i JBOD (Just a Bunch Of Discs) på en RAID-controller. Så vil RAID controlleren tage alle de diske der er tilsluttet og få dem til at ligne at der kun er 1 disk.
Hvad er det for en maskine? Kan du under opstarten se om der køres noget RAID controller config? For så kan du prøve at hoppe derind og se hvordan det er sat op...
/Ormen
Med en Ubuntu-overbevist svigermor!

Ormen
Indlæg: 275
Tilmeldt: 6. dec 2006, 12:15
Geografisk sted: Trekantsområdet

Problemer med Gpated og partitioner

Indlægaf Ormen » 21. apr 2007, 09:45

Kunne lige se hvilken RAID controller det er... Umiddelbart understøtter den kun RAID 0 og 1, så det kan ikke være JBOD. Har du fysisk 2 diske i maskinen? Det vil jeg mene. De er så sat op i RAID 0.
Jeg kan ikke sige om det er fordi at Gparted etc. kan kigge 'igennem' RAID controlleren og se hvilke diske der er sat til, eller om det er fordi dit array er smadret. Men hvis Win stadig virker, så er det nok det første...

Jeg må gi' op! Eller også finder jeg ski lige 2 diske og smider i RAID0 og installer FFF og ser om det ender på samme måde ;)
/Ormen

Med en Ubuntu-overbevist svigermor!

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Problemer med Gpated og partitioner

Indlægaf Wikzo » 21. apr 2007, 10:23

Har som sagt aldrig rigtig være inde i BIOS. Kun når jeg loader en live cd. Kan udmiddelbart ikke finde noget med RAID, og jeg har aldrig lagt mærke til det nogen steder i mit system.

Dell Dimension XPS
Intel Pentium 4 3.20 GHz
1042 MB RAM
nVidia Geforce 6800
ARRAY harddisk (kan ikke finde mere detaljerede oplysninger)
Billede

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Problemer med Gpated og partitioner

Indlægaf Wikzo » 21. apr 2007, 22:46

Var lige inde i BIOS. Fandt nogle informationer om min disk. Ganske rigtigt står der noget med RAID i to ud af 6 diske.

Har taget et billede:

Billede
Billede

Ormen
Indlæg: 275
Tilmeldt: 6. dec 2006, 12:15
Geografisk sted: Trekantsområdet

Problemer med Gpated og partitioner

Indlægaf Ormen » 21. apr 2007, 23:27

Din(e) diske sidder på en RAID controller, så meget kan man da konkludere... men derudover kan jeg ikke sige så meget. Ikkefør det her lortetastduer igen. fCKhvorr jeg hadddddr ubuntu ppt!!
/Ormen

Med en Ubuntu-overbevist svigermor!

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Problemer med Gpated og partitioner

Indlægaf Wikzo » 22. apr 2007, 12:38

Har nu installeret PartitionMagic. Nu kan jeg sagtens se mine partitioner i Windows. Tror I, det vil være sikkert at mindske mit C drev, så der kommer unallocated plads, som jeg så installerer Ubuntu på via live cd'en?

Noget jeg skal passe på ... udover at tage backup og lave startdiskette?

Billede
Billede

eyvind
Indlæg: 691
Tilmeldt: 14. jan 2007, 16:40
Geografisk sted: Smørum

Problemer med Gpated og partitioner

Indlægaf eyvind » 7. maj 2007, 23:44

Tror I, det vil være sikkert at mindske mit C drev, så der kommer unallocated plads, som jeg så installerer Ubuntu på via live cd'en?
Noget jeg skal passe på ... udover at tage backup og lave startdiskette


Først så skal du lave de to rescue disketter som også kan håndtere dine partitioner fra diskettedrevet.

Det er altid en lille chance man tager ved at ændre det drev man står på.
Det er mere sikkert at gøre det fra disketterne
start comp med diskette 1

Nu kan du se din harddisk og ved at h-klikke på partitionen kan du vælge rezise/move
Windows partitioner har det bedst i starten af harddisken (til venstre)
Så nu kan du trække i siden eller vælge frie antal MB efter partitionen.

Der sker ikke noget med din harddisk før du vælger > General > apply

Efter en enkelt ændring af Windows partitionen bør der genstartes i windows og evt. genstarte igen.

Du har nu et ualokeret område til højre og der kan ubuntu ligge.

Vil du have et fælles lager for windows og ubuntu kan du lave en partition
i FAT 32 for enden af harddisken. Evt. som et logisk drev.
Rigtige mænd tager ikke backup.

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Problemer med Gpated og partitioner

Indlægaf Wikzo » 12. maj 2007, 21:31

Jeg har fundet en guide angående raid på harddiske. Jeg er i gang med at læse, men er ikke den stor ørn til det. Nogen kloge hoveder som gider at spendere lidt tid på følgende guide og så fortælle mig, hvordan jeg gør det? :)

https://help.ubuntu.com/community/FakeRaidHowto
Billede

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster