Hvordan fjerne windows?

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Metwtop

Hvordan fjerne windows?

Indlæg af Metwtop »

Hej forum
Jeg kører dualboot med xp og ubuntu 8.04. Nu vil jeg gerne fjerne windows. Kan jeg bare slette alle windowsfilerne, eller er der en bedre metode? Er den frie plads tilgængelig for Ubuntu eller skal den formateres?
Hilsen
Mette
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Hvordan fjerne windows?

Indlæg af Warhawk »

Hejsa,

Du kan umiddelbart slette filerne og bruge diskpladsen som en ekstra enhed, du blot monterer. Hvis du vil kan du derefter redigere GRUB og fjerne Windows boot muligheden, men det behøver du ikke.

Det bedste resultat vil være at lave backup af dine bruger-filer og så lave en ny installation, hvor du bruger hele disken.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Hvordan fjerne windows?

Indlæg af Stra »

Metwtop skrev:Hej forum
Jeg kører dualboot med xp og ubuntu 8.04. Nu vil jeg gerne fjerne windows. Kan jeg bare slette alle windowsfilerne, eller er der en bedre metode? Er den frie plads tilgængelig for Ubuntu eller skal den formateres?
Hilsen
Mette
Du kan hente programmet gparted (Operationen kan også gøres fra en Ubuntu liveCD). Brænde iso-en ud på en cd eller lav en usb-stick.

Start den op, formater windows delen til ext3 og resieze/move din ubuntu del med den frie del.

Men husk altid at tage backup af vigtigt filer, inden man begynder, om noget skulle gå galt.

Stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10