installation af Ubuntu mm

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
mila
IRC nickname: mila

installation af Ubuntu mm

Indlæg af mila »

Har købt en Zepto Titan u. styresystem, inspireret af udsendelsen i DR. Og dertil en Linux Startpakke fra Linuxpusher. Installationen af Ubuntu er gået fint, men da jeg gik på nettet første gang, ændrede jeg skærmbilledet og kunne så ikke komme tilbage. Dvs jeg kunne ikke "flytte" billedet i højde og side og få fat scrollefunktion. Jeg installerde så Ubuntu igen og kan nu køre som før, men nu ligger installationen der jo to gange. Er det et problem og hvordan afinstallerer man i givet fald?
Så skal jeg til at installere diverse drivere, bl.a. til skærmopsætning, printer, trådløs mv, men Zepto.dk har kun drivere til Windowsbaserede systemer. Ved nogen hvor jeg finder driverne?
Casper Hansen

Re: installation af Ubuntu mm

Indlæg af Casper Hansen »

mila skrev:Har købt en Zepto Titan u. styresystem, inspireret af udsendelsen i DR. Og dertil en Linux Startpakke fra Linuxpusher. Installationen af Ubuntu er gået fint, men da jeg gik på nettet første gang, ændrede jeg skærmbilledet og kunne så ikke komme tilbage. Dvs jeg kunne ikke "flytte" billedet i højde og side og få fat scrollefunktion. Jeg installerde så Ubuntu igen og kan nu køre som før, men nu ligger installationen der jo to gange. Er det et problem og hvordan afinstallerer man i givet fald?
Så skal jeg til at installere diverse drivere, bl.a. til skærmopsætning, printer, trådløs mv, men Zepto.dk har kun drivere til Windowsbaserede systemer. Ved nogen hvor jeg finder driverne?

Med ny installation sletter den gammel installation. Ingen problemer der. Drivers ligger for det meste i kernen, som systemet er bygget på. Ellers hentes de fra nettet.
Billede

Når en tråd er løst så marker den løst
mila

Indlæg af mila »

Tak. Kan du hjælpe med addresser på downloads..
Jakob77
IRC nickname: Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

mila skrev:Tak. Kan du hjælpe med addresser på downloads..

Hvis du mener til Ubuntu-installationsCD'en, så bør dette link kunne bruges:
http://www.ubuntu.com/getubuntu/download

Artificial Intelligence
Geografisk sted: Køge

Indlæg af Artificial Intelligence »

mila skrev:Tak. Kan du hjælpe med addresser på downloads..

Hvis det er en driver dit kort har brug for som ikke ligger i Ubuntus kerne, så henter du driveren fra Ubuntus "Hardware drivers". Den ligger i System tab.
mila

Indlæg af mila »

Tak:-)
Humlen i det her er, at jeg er ikke velbevandret i programmel, udtryk mv. Egentlig er jeg sikkert et produkt af kategorien "vant til at arbejde i Windows".
Derfor efterspørger jeg noget, som kan mig i stand til at operere fra en anden platform end Windows. Jeg har anskaffet PC´en fra Zepto efter udsendelsen om Ubuntu mm., men jeg kan på Ubntudanmarlk ikke gennemskue hvordan PC´en kommmer til at virke med andet end bare angang til nettet.
Mit behov er Mails, Adgang til Internet, Netbank.
Jeg er sikker på at vi er mange som har de samme afgrænsede behov, men vi mangler vejledning :D
Jakob77
IRC nickname: Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

mila skrev:Mit behov er Mails, Adgang til Internet, Netbank.
Jeg er sikker på at vi er mange som har de samme afgrænsede behov, men vi mangler vejledning :D

Mails er måske et lille kapitel for sig.

Men når du installerer Ubuntu 8.10 , så forsøger den allerede på det tidspunkt at komme på Internettet via kabel (ofte bedst) eller via trådløs forbindelse.

Og når installationen er færdig, så bliver du mindet om opdateringer, og du kan åbne din browser ved at klikke på rødblå globus på værktøjslinjen.

Browseren er Firefox (lidt som MS Explorer), og med den skulle du kunne bruge Netbank og surfe rundt og evt. bruge hotmail.com eller andre mailsider.
Du får nok brug for nogle ekstra programmer hist og pist især i begyndelsen, men det lærer du nok hurtigt, hvis du først har fået gang i din browser (Firefox)..?

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

mila skrev:Jeg er sikker på at vi er mange som har de samme afgrænsede behov, men vi mangler vejledning :D

Et godt sted at starte er denne trin for trin guide http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=57 , der er bla. beskrevet om drivere - flash - java .
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing