[SOLVED] Deling af ekstern disk
-
[SOLVED] Deling af ekstern disk
Jeg deler mapper og printere på en stationær computer. På denne disk sider også en ekstern disk, men den kan jeg ikke få lov at dele via samba. Hvad kan jeg gøre?
Senest rettet af rubaek 15. jun 2009, 21:54, rettet i alt 1 gang.
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Re: Deling af ekstern disk
rubaek skrev:Jeg deler mapper og printere på en stationær computer. På denne disk sider også en ekstern disk, men den kan jeg ikke få lov at dele via samba. Hvad kan jeg gøre?
for at du kan dele en disk skal den være mounted.
-
Det er den også på den stationære. der kan jeg se alt indholdet, men jeg vil gerne kunne dele hele disken eller blot nogle af mapperne med min bærbare vista maskine og min bærbare ubuntu maskine.
-
rubaek skrev:Det er den også på den stationære. der kan jeg se alt indholdet, men jeg vil gerne kunne dele hele disken eller blot nogle af mapperne med min bærbare vista maskine og min bærbare ubuntu maskine.
ok så går vi ud fra at isken er mounted. hvor er disken mounted og hvad prøver du at dele (og hvordan)
jo flere detaljer jo lettere er det at spotte eventuelle fejl
-
Den er mounted ved hjælp af usb som "GB-media". Mappen indeholder forskellige mapper bl.a. en mappe der hedder musik, som jeg ønsker delt.
-
rubaek skrev:Den er mounted ved hjælp af usb som "GB-media". Mappen indeholder forskellige mapper bl.a. en mappe der hedder musik, som jeg ønsker delt.
og hvordan prøver du at dele den?
-
Jeg højre klikker på mappen "musik" og derefter på"sharings options", - share this folder. Nu kommer der en fejl, som er her:
'net usershare' returned error 255: net usershare: cannot open usershare directory /var/lib/samba/usershares. Error Permission denied
You do not have permission to create a usershare. Ask your administrator to grant you permissions to create a share.
'net usershare' returned error 255: net usershare: cannot open usershare directory /var/lib/samba/usershares. Error Permission denied
You do not have permission to create a usershare. Ask your administrator to grant you permissions to create a share.
-
rubaek skrev:Jeg højre klikker på mappen "musik" og derefter på"sharings options", - share this folder. Nu kommer der en fejl, som er her:
ok det siger så noget jeg kan bruge til noget.
Først så tjeker vi lige at du har samba inde. skriv følgende i terminalen:
Kode: Vælg alt
sudo aptitude install samba system-config-samba
under system>administration>samba kan du sætte shares op, administrere din server, bruere osv.
-
Så var den der, tak for hjælpen..
-
rubaek skrev:Så var den der, tak for hjælpen..
det var da så lidt
-
- Geografisk sted: Køge
lækker information, lige hvad jeg skulle bruge
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl