antivirus

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
jenope
IRC nickname: jens

antivirus

Indlæg af jenope »

Jeg er nytilmeldt - hvordan er det med antivirus på ubuntu. :?
Henning.J

Re: antivirus

Indlæg af Henning.J »

Det er ikke nødvendigt med antivirus.

se fx
http://www.ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=13&t=5317&hilit=virus

mvh
Henning
Casper Hansen

Indlæg af Casper Hansen »

jenope skrev:Jeg er nytilmeldt - hvordan er det med antivirus på ubuntu. :?

Antivirus er en gammel Windowsvane man skal af med. Du må ikke hænge mig op på det, men har læst, at de fleste antivirusprogrammer til GNU/Linux alligevel kun går efter Windows vira, hvilket ikke kan skade dit system.
Billede

Når en tråd er løst så marker den løst
Artificial Intelligence
Geografisk sted: Køge

Indlæg af Artificial Intelligence »

Casper Hansen skrev:
jenope skrev:Jeg er nytilmeldt - hvordan er det med antivirus på ubuntu. :?

Antivirus er en gammel Windowsvane man skal af med. Du må ikke hænge mig op på det, men har læst, at de fleste antivirusprogrammer til GNU/Linux alligevel kun går efter Windows vira, hvilket ikke kan skade dit system.

Korrekt.
Claus Henriksen
Forfatter
Geografisk sted: Christianshavn

Indlæg af Claus Henriksen »

- men træerne vokser ikke ind i himlen. Du emailer garanteret tit med Windows folk, som har store virusproblemer og DE bliver glade for, at du holder dit home fri for vira :roll:
Det der er - ret svag - risiko for er, at du kommer til at forwarde noget 'smitte' fra Windows maskiner ved at sende skidtet videre til andre Windows maskiner.

Hvis du vil rense dit home drev daglig - og derved mailbox - kan du f.eks. installere virusscanner-pakken klamav og indstille denne til at gennemsøge dit home.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12
Artificial Intelligence

ubuntuuser42 skrev:- men træerne vokser ikke ind i himlen. Du emailer garanteret tit med Windows folk, som har store virusproblemer og DE bliver glade for, at du holder dit home fri for vira :roll:
Det der er - ret svag - risiko for er, at du kommer til at forwarde noget 'smitte' fra Windows maskiner ved at sende skidtet videre til andre Windows maskiner.

Hvis du vil rense dit home drev daglig - og derved mailbox - kan du f.eks. installere virusscanner-pakken klamav og indstille denne til at gennemsøge dit home.

Det er jo ikke hans problem. Hvis folk har et OS system der er så nem at inficere med virus er det også deres ansvar at beskytte sig ordenligt.
Vi som Linux brugere kan og skal ikke være ansvarlig for andres computere. Dermed ikke sagt at man skal sende en E-mail man ved er virus inficeret, folk må lære at stå på egen ben.

(måske et godt emne at tage op i off topic)
[/rant]
Casper Hansen

Indlæg af Casper Hansen »

ubuntuuser42 skrev:- men træerne vokser ikke ind i himlen. Du emailer garanteret tit med Windows folk, som har store virusproblemer og DE bliver glade for, at du holder dit home fri for vira :roll:

Enig med AI. Hvorfor skal GNU/Linux brugere gøre en ekstra insats for at gøre det mere sikkert for Windowsbrugere? Hellere lære Windowsbrugere om et mere sikkert OS end at gå på kompromis og bruge ubrugeligt antivirus.
Billede

Når en tråd er løst så marker den løst
ChrisBuchholz
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Indlæg af ChrisBuchholz »

Artificial Intelligence skrev:

Det er jo ikke hans problem. Hvis folk har et OS system der er så nem at inficere med virus er det også deres ansvar at beskytte sig ordenligt.
Vi som Linux brugere kan og skal ikke være ansvarlig for andres computere. Dermed ikke sagt at man skal sende en E-mail man ved er virus inficeret, folk må lære at stå på egen ben.

(måske et godt emne at tage op i off topic)
[/rant]

Du har tildels ret, uden tvivl. Men så igen - jeg har ikke lyst til at inficere min familie og venner vira og give dem problemer, selvom de måske har valgt at køre med windows. Men sådan er jeg bare. Det skal dog siges, at jeg heller ikke køre med noget antivirus nogen steder, men det er en helt anden snak.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Mange mailkontoer som feks. Gmail scanner automatisk for virus når der sendes mail´s, så jeg vil personligt mene at det er overflødigt at virusscanne min pc :wink:
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Artificial Intelligence

christian.arvai skrev:Mange mailkontoer som feks. Gmail scanner automatisk for virus når der sendes mail´s, så jeg vil personligt mene at det er overflødigt at virusscanne min pc :wink:

Jep, men jeg tror også (har en anelse) mange af de viruser, trojaner m.m. kommer fra ulovlige P2P filer og pr0n eller fra lysky sider og popups-klik-me-to-install og andet.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

enig - og hvem kan snart huske hvem Kournikova var ? , udover en virus der gik ret hårdt ud over windows :wink:
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af laoshi »

Hvorfor skal GNU/Linux brugere gøre en ekstra insats for at gøre det mere sikkert for Windowsbrugere

Fordi vi følger ubuntu - derfor tager vi hensyn til andre mennesker på trods af (eller måske netop på grund af) at de ikke er klogere end at de bruger windows.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
Artificial Intelligence

laoshi skrev:
Hvorfor skal GNU/Linux brugere gøre en ekstra insats for at gøre det mere sikkert for Windowsbrugere

Fordi vi følger ubuntu - derfor tager vi hensyn til andre mennesker på trods af (eller måske netop på grund af) at de ikke er klogere end at de bruger windows.

Det fratager dem ikke det ansvar om at beskytte sig selv. Ja, jeg er med i ubuntu filisofi, men at "bære" andre over problemmer konstant er en bjørne-tjeneste.
Mennesket lære intet af at blive båret igennem tilværelsen. Læring starter der hvor man møder modstand.
Vi som Linux brugere (særdeleshed med Ubuntu), kan hjælpe dem omkring brugen af et sikker system, lære dem hvordan man håndtere et OS, hvordan man begår sig i almen på en computer.

Det andet vil være fejlagtig hjælp IMHO.
Claus Henriksen
Forfatter
Geografisk sted: Christianshavn

Indlæg af Claus Henriksen »

Hm. AI.
Det er altså i mine øjne god opførsel - og ikke en bjørnetjeneste - at manden vil undgå at være mellemstation for virus. Om det er på en Windows, Mac eller Linuxmaskine.
Ved godt eksemplet er tænkt, men sæt nu det var nemt at sende Linuxvira videre. Ville du synes det var en bjørnetjeneste at windows-folk undlod at sende Linuxvirusen til dig fordi de kørte et linux virus-scanner-program?

Denne 'dem og os'-stemning klæder ikke dette - eller andre - linuxfora. Vi er mange der bruger både MS produkter og Ubuntu med største fornøjelse.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12
Artificial Intelligence

1. Delvis er det ikke nødvendig, da de store E-mail servers scanner E-mails..
2. Anti-virus programmer er retro-aktive, hvilket gør dem mere eller mindre ubrulige (også i windows, hvis det ikke var fordi folk P2P, pr0n og social-engenering (popups etc.). AppArmor og deslige er fremtiden (hvilket er default på Ubuntu, Fedora etc.), det vil gøre anti-virus programmer overflødige.
3. Jeg mener godt folk skal tage ansvar for deres egen computer, jeg har ikke tænkt mig at bruge 1-2 timer for at scanne min computer om dagen (1 Terra byte HDD ialt), fordi hr. og fru Jensen ikke tager ders forholds regler.
Om det er god opførelse at scanne sin computer er underorden. Hvis modtageren af de E-mails ikke har taget sin forebehold og forholdsregler, kan vi jo scanne fra nu til evighed. Derfor er det en bjørne-tjeneste. I stedet skal vi ind og lære hvordan de skal bruge en computer og et operativ system. Det er langt mere effektivt.