Installation under Windows, winboot?

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
EMPR
IRC nickname: EMPR

Installation under Windows, winboot?

Indlæg af EMPR »

Hey alle sammen.

Jeg har lige installeret Ubuntu 8.10 via Windows 7, men har lagt den i en anden partion end den hvor Windows ligger.
Mit problem er nu, at der ikke kommer en boot loader frem hvor jeg kan vælge Ubuntu. Ved ikke om der er en løsning på dette. Begge partitioner er fra samme hardisk.

Mvh
Emilio
ChrisBuchholz
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Re: Installation under Windows, winboot?

Indlæg af ChrisBuchholz »

Har du installeret ubuntu inde i windows? Altså en wubi installation eller lign., hvor du har installeret Ubuntu INDE-I windows som du ville gøre med et hvert andet program?
Eller havde du blot en windows 7 partition i forevejen og så slukkede du computeren og under boot valgte du at starte op fra ubuntu cd'en og i stedet for windows og så installerer?
EMPR

Indlæg af EMPR »

Jeg startede en iso mens jeg var logget på windows, og her kunne jeg vælge "Install Inside Windows" og så står der nedenunder at det er ligesom en hvilken som helst anden aplication, men at jeg vil kunne boote windows eller ubuntu.

Billede
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

hvis du vil have den valgmulighed, skal du lave en rigtig dualboot med ubuntu, hent en ny isofil herfra http://www.ubuntu.com/getubuntu/download - brænd den som billede (image) og ved laveste hastighed.

du skal ind i bios og sætte pc´en til at boote op på cd-drevet, sæt livecd´en med ubuntu i fra start og boot op på den, der er en guide her http://wiki.ubuntu-dk.org/GuidesHowtos/ ... stallation om dualboot, du kan lige læse den igennem og se om der er spørgsmål inden du starter.

PS: Lav en backup af alle vigtige data i windows før du starter med at installere ubuntu, det bedre at forebygge en at helbrede.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
EMPR

Indlæg af EMPR »

Har et lille problem. Sider med en tablet, så har ikke noget cd drev. Hvilket program kan jeg bruge til at mounte på usb, hvis jeg ikke har ubuntu. Ved at man kan gøre det der, men ellers har jeg ikke prøvet det før.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Den måde jeg selv laver usb-sticks på, er med den indbyggede funktion i ubuntu, men der er lige det problem at man skal have lavet en cd først, så den er udelukket i dit tilfælde.

Jeg har ikke prøvet det på andre måder, så du må vente lidt på at der er andre der har løsningen, eller at jeg får fundet ud af det selv :)

EDIT:

har du mulighed for at komme på en pc der har en brænder og der lave cd´en og usb-sticket ?

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
EMPR

Indlæg af EMPR »

Jeg prøver lige at google det..:P
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

EMPR skrev:Har et lille problem. Sider med en tablet, så har ikke noget cd drev. Hvilket program kan jeg bruge til at mounte på usb, hvis jeg ikke har ubuntu. Ved at man kan gøre det der, men ellers har jeg ikke prøvet det før.

du kan læse her hvordan man gør.
guiden her er til eeebuntu, men det er det samme og det samme progrmman kan bruge til almindelig ubuntu

http://soundpartner.linux.dk/eeebu
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
EMPR

Indlæg af EMPR »

Er det bare ubuntu_live eller ubuntu_Netinstall jeg skal tage?

Og tak for linket:)
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

soundpartner skrev:
EMPR skrev:Har et lille problem. Sider med en tablet, så har ikke noget cd drev. Hvilket program kan jeg bruge til at mounte på usb, hvis jeg ikke har ubuntu. Ved at man kan gøre det der, men ellers har jeg ikke prøvet det før.

du kan læse her hvordan man gør.
guiden her er til eeebuntu, men det er det samme og det samme progrmman kan bruge til almindelig ubuntu

http://soundpartner.linux.dk/eeebu

nu har jeg ikke prøvet at lave en dualboot fra et usb-stick, bortset fra at man selvfølgeligt skal ændre til usb i bios, er installationsmetoden så den samme som fra en livecd ?

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

EMPR skrev:Er det bare ubuntu_live eller ubuntu_Netinstall jeg skal tage?

Og tak for linket:)

Hvis det er den helt alm udgave af ubuntu du vil have, er det : 32bit version: This works with most computers http://www.ubuntu.com/getubuntu/download

soundpartner

Indlæg af soundpartner »

det er præcis det samme at installere fra cd eller usb.

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

soundpartner skrev:det er præcis det samme at installere fra cd eller usb.

Det må jeg lige lege med en dag jeg har tiden til det, der er jo også dem der har et defekt cd-drev og derfor ikke kan installere fra cd, så der er nok flere der er interresseret i den løsning.

soundpartner

Indlæg af soundpartner »

christian.arvai skrev:
soundpartner skrev:det er præcis det samme at installere fra cd eller usb.

Det må jeg lige lege med en dag jeg har tiden til det, der er jo også dem der har et defekt cd-drev og derfor ikke kan installere fra cd, så der er nok flere der er interresseret i den løsning.

om du installerer fra et indternt cd drev eller et usb drev er jo det samme.
du har lagt din isso på et medie (en cd) som du kan bote fra
når du ligger det på en usb key eller et sd-kort så sker der det samme. du får et medie du kan boote fra.
den største forskel er hastigheden på usb er teoretisk en del hurtigere end cd drevet så teoretisk burde det gå hurtigere. min erfaring er dog at forskellen er meget lille. problemet er ikke hvor hurtigt du kan få adgang til data på dit medie, en hvor hurtigt du kan skrive og konfigurere systemet on the fly.

du kan læse en cd på ca 3 min i et godt drev, men det tager alligevel ca 20 min at installere ubuntu på min "bedste" computer

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

christian.arvai skrev:hvis du vil have den valgmulighed, skal du lave en rigtig dualboot med ubuntu,
Nej, Nej, Nej.....

Hvis man installer en Wubi inde i windows, får man, ved opstart af PC, mulighed for at vælge enten windows eller Ubuntu, på samme måde som en dualboat. Ubuntu kører bare på NFTS filsystemet og kan ikke læse windows filerne, som ved en dualboat + nogle andre begrænsninger.

stra

Når det ikke lykkes her, skyldes det, at der skal installeres fra enten en CD eller USB stik.
Senest rettet af Stra 6. feb 2009, 21:06, rettet i alt 2 gange.
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10