Fjernelse af dual-boot

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
bjasto

Fjernelse af dual-boot

Indlæg af bjasto »

Hej
Fik lyst til at prøve linux (ubuntu).
Installerede den på min bærbare som også kører Win XP og på min stationære som også kører Vista Business.
Efter nogle uger syntes jeg det gik så fint at jeg slettede både XP og Ubuntu på min bærbare og oprettede 3 partitioner som jeg installerede Ubuntu på (efter nogle af de gode råd jeg har fundet herinde). Gik smertefrit og fungerer helt optimalt.

Til gengæld vil jeg gerne fjerne Ubuntu fra min stationære, men det er vist ikke gjort blot ved at slette eller omformatere den/de partitioner jeg installerede Ubuntu på. Der kommer et problem med dual-boot, Grub? Jeg har fundet et indlæg hvor der henvises til brug af et program der hedder Supergrub, men vil blot lige sikre mig at det måden at gøre det på? Mindes at jeg engang for mange år siden kørte noget fixmbr.exe fra kommando-linjen, men det var i forbindelse med jeg havde 2 forskellige windowssystemer kørende.

Et lille hint eller et link til fjernelse af Ubuntu på en Vista Business ville være dejligt.

Mvh. Bjarne
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Fjernelse af dual-boot

Indlæg af Christian.Arvai »

hej og velkomme til forum :)

jeg tror også at du skal bruge programmet "super grub disk" http://www.supergrubdisk.org/ , jeg har set flere eksempler hvor det var løsningen, bla. denne tråd hvor der er en forklaring om hvordan den blev løst viewtopic.php?f=4&t=2862&p=15817&hilit=super+grub+disk#p15817
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
nocket

Indlæg af nocket »

Hejsa!
Jeg har prøvet det samme.. Det du gør er at smide XP CD'en i og boote op i installationen, tryk R for at komme i Recovery Mode, og som du selv siger skriver du her "fixmbr" :)

Du starter med at vælge Windows installation 1, skriver Admin password, og så laver du fixmbr. Det virkede perfekt for mig, bagefter bootede den bare op i XP - Havde selv Grub 1.5 fejl 22 efter jeg havde fjernet Ubuntu..
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

nocket skrev:Hejsa!
Jeg har prøvet det samme.. Det du gør er at smide XP CD'en i og boote op i installationen, tryk R for at komme i Recovery Mode, og som du selv siger skriver du her "fixmbr" :)

Du starter med at vælge Windows installation 1, skriver Admin password, og så laver du fixmbr. Det virkede perfekt for mig, bagefter bootede den bare op i XP - Havde selv Grub 1.5 fejl 22 efter jeg havde fjernet Ubuntu..

da det er vista der er på maskinen er det en RIGTIG DÅRLIG IDE at bruge en xp disk
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
nocket

Indlæg af nocket »

Oh! My bad, læste det som omvendt - Men det burde også kunne gøre med Vista disk, eller er jeg helt gal på den?