Hej
Selv om jeg er abolut Linux-novice er det, efter flere forsøg, lykkedes mig at få en maskine op at køre med Ubuntu og Samba som filserver på mit Win XP netværk.
I maskinen sidder to diske, hvor der på den ene tidligere har været installeret Debian. Nu vil jeg gerne fjerne filerne fra den gamle debian-installation - men det kan jeg ikke pga. manglende rettigheder. Der ligger også en masse data, som skal gemmes - så det går ikke bare at reformattere ell. lign.
Nogen måde at klare det på?
MVH Lars
Fjerne gammel Debian installation
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
Re: Fjerne gammel Debian installation
Velkomen i Forum
det åbner din maskines filsystem med superbruger skrivretttigheder og prøv så om du kan tilgå derban enheden.
Kan du det kan du kopiere dine data over i ubuntu delen.
giver det efterfølgende brugerrettighedsproblemer tager vi dem til den tid.
Stra
prøv i terminal at skriveLKCH skrev:Hej
Selv om jeg er abolut Linux-novice er det, efter flere forsøg, lykkedes mig at få en maskine op at køre med Ubuntu og Samba som filserver på mit Win XP netværk.
I maskinen sidder to diske, hvor der på den ene tidligere har været installeret Debian. Nu vil jeg gerne fjerne filerne fra den gamle debian-installation - men det kan jeg ikke pga. manglende rettigheder. Der ligger også en masse data, som skal gemmes - så det går ikke bare at reformattere ell. lign.
Nogen måde at klare det på?
MVH Lars
Kode: Vælg alt
gksudo nautilus
Kan du det kan du kopiere dine data over i ubuntu delen.
giver det efterfølgende brugerrettighedsproblemer tager vi dem til den tid.
Stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
-
Re: Fjerne gammel Debian installation
Tak for rådet. I mellemtiden tabte jeg dog tålmodigheden, og valgte den hårde løsningen: slettede hele den gamle partion. Data var en backup fra min arbejds-PC, så da maskinen var kommet op at køre igen som filserver, var det bare at starte backup-programmet på arbejds-PC'en og gå ud og lave kaffe...