#/&(#"¤()/)¤ - Undskyld! Jeg var lige nødt til at skrige!
Her kommer en lidt lang historie om hvad jeg har oplevet og nederst har jeg nogen spørgsmål:
----------------------------------
Jeg har tidligere haft Ubuntu installeret under Windows, og der virkede Ubuntu så godt at jeg godt kunne tænke mig en mere permanent installation, så jeg slettede Ubuntu fra Windows, og gik så i gang med at installere Ubuntu fra bunden. under Partionering anvendte jeg "guided - use largest continuos free space" da jeg jeg havde ca 20GB på min Hitachi harddisk som ikke var partioneret.
Resultatet blev dog at da jeg havde installeret Ubuntu og genstartede, startede min PC op i Windows uden nogen form for boot loader... Det var underligt tænke jeg og forsøgte at installere ubuntu igen.
Denne gang valgte jeg manual partionering og formatere de samme drev som før, og oprettede en /, /home og swap drev, og installerede igen. I det sidste skærmbillede lagde jeg mærke til at der var en "avanceret" menu, her kunne jeg bl.a. andet opgive hvor jeg ville installer Grub, uden at kunne huske hvad den stod på, valgte jeg at have grub på min Samsung SATA disk, som er den min Bios er indstillet til at starte på, og hvor min Windows partition også ligger.
Det skulle jeg ikke have gjort... Nu kunne min PC slet ikke starte op, lige så snart den kom forbi bios skærmen genstartede den.
Jeg forsøgte derfor at smide min WinXP cd i drevet og kører en reparation! umiddelbart prøvede jeg først at køre en "dir" kommando på c: drevet, og fik en kryptisk besked om at drevet ikke kunne genkendes! I Ubuntu (via LiveCD) kunne jeg under places ikke finde mit C: drev... Så nu måtte jeg til at geninstaller windows!
Da det var gjort prøvede jeg Ubuntu en sidste gang. Denne gang installerede jeg Ubuntu på min Samsung disk da jeg havde lavet en mindre Windows partition. Installationen forløb helt uden problemer, og jeg rørte ikke noget i "avanceret"... Men med samme problem som første gang. Der er ingen bootloader når jeg starter op, så jeg kommer automatisk ind i windows.
----------------------------------
Jeg har intet begreb om hvad dette skyldes men jeg håber I vil kunne hjælpe mig. Jeg er overbevist om at jeg har et funktionelt Ubuntu system på min PC... Jeg kan bare ikke starte det op!
Jeg har 3 hardiske i mit system:
sda: Hitachi IDE 160 GB
sdb: Maxtor IDE 80GB
sdc: Samsung SATA harddisk 640GB - 15 GB windows, 10 GB Linux og resten er til spil, musik og film.
Det er sdc jeg bruger som min primære harddisk, da den er hurtigst.
Jeg ser to mulige løsninger på at få lavet en bootloader:
1: Noget Linux hekseri som I forslår
2: På en eller anden måde forsøge at anvende Windows bootloader til at boote op på den partion hvor Ubuntu ligger
PFT
Ole
Install af Ubuntu - ingen boot loader
-
- Geografisk sted: Svendborg
Install af Ubuntu - ingen boot loader
Senest rettet af tjampman 19. jan 2009, 04:37, rettet i alt 1 gang.
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Re: Install af Ubuntu - ingen boot loader
Jeg har oplevet samme problem i en lignende situation. min løsning var følgende (og redigeret med tal som passer til dit setup):
det kan eventuelt betale sig at bytte om på sda og sdb (det ville jeg i hvert fald gøre så derfor partionering der efter)
først installerede jeg windows på ny på en partition på 40 gb på sda
dernest lavede jeg en ubuntu install med følgende partionering
sda blev delt op i 3 partitioner.
(sda1 på ca 60 gb med windows)
sda2 på 200 mb som /boot
sda3 på ca 19,8 gb (resten) som /
sdb forblev hel på 160 gb som den er som /home
sdc delte jeg i 2
sdc1 på 2x mængden af ram gb som swap (dog har man sjældent brug for mere end 3-4 gb swap)
sdc2 kan du så stadig bruge til spil, film lyd osv.
grunden er følgende.
Jeg kunne ikke få ubuntu til at boote fra sata-disken. min mistanke var at driveren til sata ikke blev loadet rigtigt før senere i bootet (hvilket jeg også har set på nettet at mange har haft ballade med).
ved første installation af ubuntu havde jeg også bootproblemer og blev derfor anbefalet på et andet forum at lave en seperat /boot og det virkede (hvilket også er grunden til at jeg anbefaler folk at lave en /boot) ca 50 mb burde være nok, men med nutidens priser på harddiske så syntes jeg ikke man skal være nærrig. det kunne jo være ved en fremtidig install at der blev brug for mere plads i /boot
Det er rigtigt at sata er hurtigere end ide. men du vinder generelt mere ved at have styresystem, programmer og data delt på hvert sine diske end at have styresystem, programmer og data på samme sata-disk men forskellige partitioner
med mit forslag har styresystem (ubuntu eller windows da de jo ikke bruges på samme tid) en hel disk med fuld båndbredte (/boot bruges jo primært kun under boot mig bevidst)
/home hvor ubuntu ligger brugerdata, dine system indstillinger osv har en fuld harddisk med fuld båndbredte. Selvom sda arbejder meget så har sdb jo stadig masser overskud
og dine film spil osv har så hele sdc (på nær lide det der ryger til swap, men med nok ram så vil swappen ikke blive brugt særligt meget)
ide har en hastighed på op til 133 mb/sek (ide133)
sata har en hastighed på ca 150 mb/sek
med ovenstående partionering har ubuntu altså (i det det bruger alle 3 diske) adgang til data fra diskene samlet på op til ca 416 mb/sek hvis du som før har det hele på sdc og ikke rigtigt bruger sda og sdb så bruger du effektivt kun op til 150 mb/sek
det kan eventuelt betale sig at bytte om på sda og sdb (det ville jeg i hvert fald gøre så derfor partionering der efter)
først installerede jeg windows på ny på en partition på 40 gb på sda
dernest lavede jeg en ubuntu install med følgende partionering
sda blev delt op i 3 partitioner.
(sda1 på ca 60 gb med windows)
sda2 på 200 mb som /boot
sda3 på ca 19,8 gb (resten) som /
sdb forblev hel på 160 gb som den er som /home
sdc delte jeg i 2
sdc1 på 2x mængden af ram gb som swap (dog har man sjældent brug for mere end 3-4 gb swap)
sdc2 kan du så stadig bruge til spil, film lyd osv.
grunden er følgende.
Jeg kunne ikke få ubuntu til at boote fra sata-disken. min mistanke var at driveren til sata ikke blev loadet rigtigt før senere i bootet (hvilket jeg også har set på nettet at mange har haft ballade med).
ved første installation af ubuntu havde jeg også bootproblemer og blev derfor anbefalet på et andet forum at lave en seperat /boot og det virkede (hvilket også er grunden til at jeg anbefaler folk at lave en /boot) ca 50 mb burde være nok, men med nutidens priser på harddiske så syntes jeg ikke man skal være nærrig. det kunne jo være ved en fremtidig install at der blev brug for mere plads i /boot
Det er rigtigt at sata er hurtigere end ide. men du vinder generelt mere ved at have styresystem, programmer og data delt på hvert sine diske end at have styresystem, programmer og data på samme sata-disk men forskellige partitioner
med mit forslag har styresystem (ubuntu eller windows da de jo ikke bruges på samme tid) en hel disk med fuld båndbredte (/boot bruges jo primært kun under boot mig bevidst)
/home hvor ubuntu ligger brugerdata, dine system indstillinger osv har en fuld harddisk med fuld båndbredte. Selvom sda arbejder meget så har sdb jo stadig masser overskud
og dine film spil osv har så hele sdc (på nær lide det der ryger til swap, men med nok ram så vil swappen ikke blive brugt særligt meget)
ide har en hastighed på op til 133 mb/sek (ide133)
sata har en hastighed på ca 150 mb/sek
med ovenstående partionering har ubuntu altså (i det det bruger alle 3 diske) adgang til data fra diskene samlet på op til ca 416 mb/sek hvis du som før har det hele på sdc og ikke rigtigt bruger sda og sdb så bruger du effektivt kun op til 150 mb/sek
-
- Geografisk sted: Svendborg
Re: Install af Ubuntu - ingen boot loader
Tak for dit svar Soundpartner
Jeg har ville vente med at svare til at jeg lykkedes at efterprøve dit forslag, men af en eller anden grund har jeg efterfølgende haft kæmpe problemer med at Ubuntu frøs under installering på forskellige tidspunkter, og det er først nu lykkedes mig at installere Ubuntu uden at installationen frøs (jeg var nødt til at hente alternative-install).
Anyways, dit forslag om at lave en /boot disk virkede perfekt. og jeg har netopå nu fået installeret mit trådløse netværks kort med ndiswrapper i Ubuntu da jeg skriver dette.
Så jeg takker mange gange for hjælpen.
---------------------------------
Det jeg præcist gjorde var:
1: Ændre opstarts drev i BIOS til min 160GB hitachi hdd
2: Installer Windows
3: Installer Ubuntu
4: Pationere filsystemet - på mit system blev det:
- sda1 200MB til /boot
- sda2 ca. 20GB til /home
- sdc1 3GB til swap
- sdc2 7GB til /
hvor sda er min ældre 160GB hitachi hdd og sdc er min nyere (og meget hurtigere) Samsung 640GB hdd.
Jeg lagde swap og rod folder på min hurtige harddisk da jeg forventer at de har brug for den største hastighed ved fx opstart af programmer, og mit /home har ligeså stort behov for hastighed. (Det er ihvertfald min teori)
Jeg har ville vente med at svare til at jeg lykkedes at efterprøve dit forslag, men af en eller anden grund har jeg efterfølgende haft kæmpe problemer med at Ubuntu frøs under installering på forskellige tidspunkter, og det er først nu lykkedes mig at installere Ubuntu uden at installationen frøs (jeg var nødt til at hente alternative-install).
Anyways, dit forslag om at lave en /boot disk virkede perfekt. og jeg har netopå nu fået installeret mit trådløse netværks kort med ndiswrapper i Ubuntu da jeg skriver dette.
Så jeg takker mange gange for hjælpen.
---------------------------------
Det jeg præcist gjorde var:
1: Ændre opstarts drev i BIOS til min 160GB hitachi hdd
2: Installer Windows
3: Installer Ubuntu
4: Pationere filsystemet - på mit system blev det:
- sda1 200MB til /boot
- sda2 ca. 20GB til /home
- sdc1 3GB til swap
- sdc2 7GB til /
hvor sda er min ældre 160GB hitachi hdd og sdc er min nyere (og meget hurtigere) Samsung 640GB hdd.
Jeg lagde swap og rod folder på min hurtige harddisk da jeg forventer at de har brug for den største hastighed ved fx opstart af programmer, og mit /home har ligeså stort behov for hastighed. (Det er ihvertfald min teori)