At oprette /home på en anden disk end boot.[LØST]

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
BrittaP

At oprette /home på en anden disk end boot.[LØST]

Indlæg af BrittaP »

Jeg har xp/8.04 dual boot. Jeg skal til at lave en clean install af 8.10, og vil beholde min xp partition. Jeg har to fysiske diske, nemlig boot og en jeg nu har formatteret i ext 3, og gerne vil have min /home på. Jeg har søgt mig frem til at jeg under installationen skal vælge 'manual' og at der så vil fremkomme en liste over mine partitioner - men kommer min ikke-boot, som hedder dev/sdb også med på denne liste, eller gælder det kun de partitioner der ligger på den disk hvor boot befinder sig?
Disken hvorpå jeg håber at /home vil komme til at fungere, har hidtil ikke mountet automatisk efter opstart. Skal jeg gå ud fra at det bliver fikset i og med at jeg lægger /home på den (eller forsøger :) ) ?

Britta, der glæder sig til at få 8.10
Senest rettet af BrittaP 14. jan 2009, 09:20, rettet i alt 1 gang.
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: At oprette /home på en anden disk end boot.

Indlæg af Stra »

Alle kommer med, men kig lige her

http://wiki.ubuntu-dk.org/GuidesHowtos/ ... stallation

Stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
BrittaP

Indlæg af BrittaP »

Tak for linket, men jeg har nok udtrykt mig lidt forbøvlet. Jeg har diskene dev/sda og dev/sdb, som er to forskellige diske. På dev/sda ligger xp og 8.04. Home ligger på samme partition som 8.04. Jeg vil gerne installere 8.10 i stedet for 8.04, og under processen oprette home på dev/sdb. Jeg kan ikke ud fra vejledningen se (skridt 4/7) om man får muligheden der, eller om man flytter home når man er færdig med at installere. Så - er det overhovedet muligt at gøre det under installationen, eller kan man kun tilgå dev/sda disken?

På forhånd tak,
Britta :)
Stra

Indlæg af Stra »

BrittaP skrev:Tak for linket, men jeg har nok udtrykt mig lidt forbøvlet. Jeg har diskene dev/sda og dev/sdb, som er to forskellige diske. På dev/sda ligger xp og 8.04. Home ligger på samme partition som 8.04. Jeg vil gerne installere 8.10 i stedet for 8.04, og under processen oprette home på dev/sdb. Jeg kan ikke ud fra vejledningen se (skridt 4/7) om man får muligheden der, eller om man flytter home når man er færdig med at installere. Så - er det overhovedet muligt at gøre det under installationen, eller kan man kun tilgå dev/sda disken?

På forhånd tak,
Nej du kan godt tilgå begge diske og du kan godt oprette home på den du vil have, men det betyder så, at du ikke kan bruge dit nuværende home. DVS du kan ikke flytte dit home samtidig med at du laver et nyt.

Tag istedet en total backup af dit home på en ekstern disk og så køre igennem med at lave det som du vil og derefter kopiere det tilbage.

Alternativt kan du forsøge at flytte dit home først ved at følge denne guide
http://www.ubuntudanmark.dk/forum/viewt ... t=+%2Fhome

Stra
stra
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

BrittaP skrev:Tak for linket, men jeg har nok udtrykt mig lidt forbøvlet. Jeg har diskene dev/sda og dev/sdb, som er to forskellige diske. På dev/sda ligger xp og 8.04. Home ligger på samme partition som 8.04. Jeg vil gerne installere 8.10 i stedet for 8.04, og under processen oprette home på dev/sdb. Jeg kan ikke ud fra vejledningen se (skridt 4/7) om man får muligheden der, eller om man flytter home når man er færdig med at installere. Så - er det overhovedet muligt at gøre det under installationen, eller kan man kun tilgå dev/sda disken?

På forhånd tak,

og dette er ganske nemt.

når du kommer til partitioneringen vælger du manuelt. Sletter din 8.04 partition på sda.
markerer fri plads og vælger at dette skal være / (jeg går ud fra at du allerede har swap og at denne bare kører viddere som det er nu)
derefter vælger du sdb sletter hvad der er og vælger at formatere til ext3 og mountpoint /home

Når du efterfølgende skal installere så er det samme fremgangsmåde men du husker at fjerne fluebenet i format på din /home partition
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
BrittaP

Indlæg af BrittaP »

Stra skrev:
Tag istedet en total backup af dit home på en ekstern disk og så køre igennem med at lave det som du vil og derefter kopiere det tilbage.

Stra

Det blev min løsning da jeg allerede havde kopieret /home fra min 8.04 til en ekstern disk, men jeg har lige et par 'tillægsspørgsmål'.

1/ Jeg kopierede kun de 'hjemmelavede' filer tilbage. Altså billeder, dokumenter og den slags, for jeg kom i tvivl om de filer der per default er skjulte, altså typisk brugerindstillinger til specifikke programmer. F.eks. GIMP, der jo tidligere var 2.4, men nu 2.6. Kan disse indstillinger bare uden videre overføres og genbruges?

2/ Når det bliver april og alle nysgerrige ubuntister vil installere 9.04, så sletter jeg dev/sda2 (8.10) og installerer glad, men den gamle /home partition på dev/sdb har jeg ikke pillet ved. Vil 9.04 så ikke bare oprette en ny /home på sin egen partition så jeg har to, og stakkels lille 9.04 bliver forvirret?
BrittaP

Indlæg af BrittaP »

soundpartner skrev:og dette er ganske nemt.

Ja, det viste det sig at være. Jeg valgte dog at øge størrelsen af min swap, men alt kom til at virke perfekt. En gang imellem - understreger lige - en gang imellem er ubuntu så nemt at jeg er sikker på at det er løgn, og at jeg må have misforstået en masse :)
Jeg stødte så på et problem med ikke at kunne opgradere til Open Office 3, men det er en anden historie.

Tak for hjælpen til både dig og Stra
Stra

Indlæg af Stra »

2/ Når det bliver april og alle nysgerrige ubuntister vil installere 9.04, så sletter jeg dev/sda2 (8.10) og installerer glad, men den gamle /home partition på dev/sdb har jeg ikke pillet ved. Vil 9.04 så ikke bare oprette en ny /home på sin egen partition så jeg har to, og stakkels lille 9.04 bliver forvirret?
Så gør du det, når du kommer til partionsindstillingerne, vælger du manuelt og sætter dit nuværende /home til /home og bruger det samme brugernavn og kode og voila så bruger den dit gamle /home som sit eget.
Se lidt om det her http://ubuntu.wordpress.com/2006/01/29/ ... partition/ unde manuel partionering.

Ang OOo. har du fulgt guiden her?
viewtopic.php?f=11&t=4259

stra
stra
BrittaP

Indlæg af BrittaP »

Takker. Smart. Det link kommer i brug til april/maj stykker.

M.h.t. opgradering af Open Office, så fulgte jeg den der er på freedomnotbeer.dk, som jeg har brugt to gange tidligere med stort held - og det er så vidt jeg kan se samme metode som du foreslår. Jeg ved ikke hvad der koksede, men der sker det nu at når jeg har tilføjet linjen og reloadet, så henter den lynhurtigt ca. 50 filer - hvorefter 3rd part vinduet bare lukker uden at der er sket nogen opgradering af den grund. Jeg er ikke helt sikker, men jeg har mistanke om at der gik koks i det da jeg første gang jeg forsøgte pludselig havde tabt forbindelsen til nettet. En simpel genstart, og jeg var kørende igen, men aner ikke om der kan have været en sammenhæng.
Jeg ved ikke hvor jeg skal begynde at fejlsøge, og vil helst undgå at skulle installere hele 8.10 om.
Stra

Indlæg af Stra »

Prøv at fjerne sourcen fra softwarekilderne og kør i terminal

Kode: Vælg alt

sudo aptitude remove
en

sudo aptitude autoclean
derefter en

sudo aptitude update && sudo aptitude safe-upgrade
og derefter prøver du forfra med at følge gudierne (ja de er ens).

Stra
stra
BrittaP

Re: At oprette /home på en anden disk end boot. [LØST]

Indlæg af BrittaP »

Yesss - det virkede. Tak :)