Ubuntu på vista???

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
timeless
IRC nickname: Michael
Geografisk sted: Nees

Ubuntu på vista???

Indlæg af timeless »

Heej alle sammen...
Jeg har lige installeret ubuntu 8.10 på en windows Vista. men når jeg starter computeren og jeg kommer til dual boot og trykker ubuntu kører den fint indtil der kommer den der loadingbar hvor der står ubuntu hen over. Der stopper den så og kommer ikke videre.
Kan det være windows Vista der går ind og påvirker dual boot menuen eller sådan noget??

Tak på forhånd
Casper Hansen

Re: Ubuntu på vista???

Indlæg af Casper Hansen »

timeless skrev:Heej alle sammen...
Jeg har lige installeret ubuntu 8.10 på en windows Vista. men når jeg starter computeren og jeg kommer til dual boot og trykker ubuntu kører den fint indtil der kommer den der loadingbar hvor der står ubuntu hen over. Der stopper den så og kommer ikke videre.
Kan det være windows Vista der går ind og påvirker dual boot menuen eller sådan noget??

Tak på forhånd

Hvordan endte du med at installere Ubuntu? Via manual eller guided?
- Umiddelbart er jeg blank da det kan være mange faktorer indblandet og det officielle Ubuntu forum er pt. nede, åbenbart.

EDIT:

Lige et par tjekspørgsmål:

1. Har du tjekket .iso-filens md5sum. Læs om md5sum her og, hvordan du tjekker den. Sammenlign tallene med et af disse. Fx, hvis .iso-filen hedder ubuntu-8.10-desktop-i386.iso, skal tallet være: 24ea1163ea6c9f5dae77de8c49ee7c03.
2. Da du brændte .iso-filen, hvilken hastighed brændte du med? Det skal være ved laveste hastighed, ellers kan der ske datamangle.
3. Har du tjekket CD'en for evt. ridser?
Billede

Når en tråd er løst så marker den løst
timeless

Indlæg af timeless »

Jeg brugte cd'en og satte den i computeren og trykkede der hvor der står install inside windows
Det er på en af mine venners pc'er for han vil gerne prøve ubuntu også syntes jeg at install inside windows er godt nok til at lærer ubuntu at kende først..
timeless

Indlæg af timeless »

Og skal sige at det er fra original cd. altså den man kan bestille inde på ubuntu's hjemmeside også går der et par uger inden man for den :)
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af laoshi »

trykkede der hvor der står install inside windows

Det vil sige, at det altså ikke er dual-boot. Så du må starte windows og så vælge ubuntu derfra
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

timeless skrev:Og skal sige at det er fra original cd. altså den man kan bestille inde på ubuntu's hjemmeside også går der et par uger inden man for den :)

Nu er jeg nysgerrig :)

1: var det en original cd du brugte i denne tråd viewtopic.php?f=2&t=5415&start=120 ?
2: jeg er lidt forvirret over at du har 2 tråde samtidigt om installering af ubuntu, er det på 2 forskellige pc´er og har du fået installeret så det virker på den pc som Casper og jeg hjalp dig med tideligere ?
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
timeless

Indlæg af timeless »

Den jeg snakker om her er på en af mine venners bærbar pc'er som vil prøve at have ubuntu på sin computer

Og jo. Jeg tog den der hedder install inside windows og når jeg tænder den kan jeg boote imellem ubuntu og windows Vista
men når jeg tager ubuntu går den bare i stå
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

timeless skrev:Den jeg snakker om her er på en af mine venners bærbar pc'er som vil prøve at have ubuntu på sin computer

Og jo. Jeg tog den der hedder install inside windows og når jeg tænder den kan jeg boote imellem ubuntu og windows Vista
men når jeg tager ubuntu går den bare i stå

ok :)

generelt er det altså ikke det mest optimale at installere ubuntu inde i windows (inside windows - wubi - kært barn mange navne), jeg ville nok have tage den .exe fil som man kan finde hvis man gå ind i forumets "downloads", når man kommer frem er det på denne http://www.ubuntu.com/getubuntu/downloadmirrors#wubi derefter finder man "Try Wubi Now" og henter .exefilen ned til windows, ubuntu kan derefter installeres som om det var et program inde i windows og er nemt at slette bagefter (hvis man ønsker det)

men jeg har da lidt spørgsmål her:

1: har du så fået løst det med din egen pc i denne tråd viewtopic.php?f=2&t=5415&start=120 ? eller skal vi fortsætte med den ?

2: hvad er specs. på den pc i denne tråd ? (jeg er mest ude efter om pc´en er til 64 bit)

3: hvilken en bitudgave er det du installere med (den originale cd)?

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
timeless

Indlæg af timeless »

Jeg har ikke så mange oplysninger om hans computer.
Men tror nok det er 64bit.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

vi er altså nød til at finde ud af hvilken processor der sider i den pc, prøv at starte den op på livecd (uden at installere), når ubuntu er startet op skal du gå ind i programmer>tilbehør>terminal og skrive:

Kode: Vælg alt

uname -r

hvis den skriver følgende er selve ubuntu 64 bit
c@c-desktop:~$ uname -r
2.6.27-11-generic
c@c-desktop:~$

(send hele resultatet hvis du er i tvivl !)

for at skaffe oplysninger om pc´en skrives derefter:

Kode: Vælg alt

lspci

og send hele resultatet af lspci i et nyt indlæg.

jeg kan se at du har et ircnickname, kan du komme på irc #ubuntu-dk så vi kan hjælpe dig via den kanal, det er ikke fordi jeg er fan af at flytte supporten væk fra forum, men mange af de mindre spørgsmål du har sendt ville være meget hurtigere at ordne over irc.

timeless

Indlæg af timeless »

Okay.
det skal jeg nok prøve på et tidspunkt