Ubuntu til lille og gammel PC

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Jakob77
IRC nickname: Jakob77

Ubuntu til lille og gammel PC

Indlæg af Jakob77 »

.

Jeg har netop pralet med, at Ubuntu kan hjælpe med at genbruge gamle PC'er, fordi Ubuntu ikke er så resursekrævende.

Men nu har jeg fundet en lille computer med kun 47 Mb RAM og kun 2 Gb harddisk.
Den er med Pentium og har kørt Windows 95.

Kan det lade sig gøre at lægge en Ubuntu ind på sådan en lille maskine, eller er jeg alligevel gået for vidt denne gang..? :)

.
Casper Hansen

Re: Ubuntu til lille og gammel PC

Indlæg af Casper Hansen »

Tror ikke du får *buntu på den maskine, desværre. Prøv evt. med Puppy Linux :)
Billede

Når en tråd er løst så marker den løst
Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

.

Casper Hansen skrev:Tror ikke du får *buntu på den maskine, desværre. Prøv evt. med Puppy Linux :)

Jeg var lige ved at tro, at du havde fået en aldeles genial idé. :)

Men så vidt jeg kan se, er Puppy ikke beregnet til harddisk, og den bruger sølle 17 Mb for meget RAM.? :?
http://www.linuxpusher.com/product_info.php?cPath=113_132&products_id=1196&osCsid=f9dc479e090fef5c4256ef1c2a87815e

.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Sådan helt ærligt talt er 47 Mb RAM ikke nok til nogle af de nye programmer - uanset hvilket du vælger, jeg har søgt og kan ikke finde noget der kan køres på så lave specs. , så hvis der er et styreprogram på den der virker ville jeg nok ikke prøve på at installere andre programmer.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Jeg
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Jeg »

Hvis du vil have Linux på den, kan du prøve med Damn Small Linux, der skulle kunne køre på så lidt som 16MB ram..
http://damnsmalllinux.org/
Det er essentielt at systemimplementere en real-time ekspansionsgate i floppycontrollerchippen, så executiven ikke dead-locker BIOS'en når den looper i det handshakede interface-mode under initial diskboot!
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Jeg skrev:Hvis du vil have Linux på den, kan du prøve med Damn Small Linux, der skulle kunne køre på så lidt som 16MB ram..
http://damnsmalllinux.org/

nu er jeg nysgerrig:

der står :
Run fully in RAM with as little as 128MB (you will be amazed at how fast your computer can be!)

kan den virkeligt fungerer bare nogenlunde på 47 mb ram, det lyder jo utroligt :)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Jeg

Indlæg af Jeg »

christian.arvai skrev:
der står :
Run fully in RAM with as little as 128MB (you will be amazed at how fast your computer can be!)

kan den virkeligt fungerer bare nogenlunde på 47 mb ram, det lyder jo utroligt :)

Jeg mener at det, at den kan køre i RAM, betyder noget i retning af at den kan bootes fra cd eller usb-pind, og derefter køre videre udelukkende i computerens arbejdshukommelse, efter at man har fjenet boot-mediet, men for bare at køre fra cd eller harddisk, kræves der kun 16MB ram.
Systemet, inklusivt alle de programmer der følger med en ren installation, fylder kun 50MB i sig selv og består af yderst letvægtsprogrammer.

EDIT: Jeg er forresten åben for rettelser, hvis der er nogen, der ved bedre :)
Det er essentielt at systemimplementere en real-time ekspansionsgate i floppycontrollerchippen, så executiven ikke dead-locker BIOS'en når den looper i det handshakede interface-mode under initial diskboot!
Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

.

Jeg

Mange tak for info. , det giver nyt håb. :)

Jeg er foreløbig ved at undesøge, om jeg kan få mere RAM til den, og så må det næste nok blive et eksternt CD-drev og et indstikningsmodul.

.
thj01
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af thj01 »

Hverken DSL eller Puppy har behov for HD, men kører fint fra det.

Jeg vil til enhver tid anbefale puppy - har selv leget med den og den er effektiv - DLS er alt for rustik for mig!
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
Jeg

Indlæg af Jeg »

Jeg påstår ikke at DSL er særligt kønt, men på 47MB ram er der ikke mange alternativer..
Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

.

På en anden maskine lå der en fungerende W98, som jeg ville skifte ud med Ubuntu.
Der var nogle filer, som jeg gerne ville have ud først, men det var ikke så nemt, for W98 kunne ikke snakke med USB-porten uden en driver, som jeg ikke kunne finde.
Hvad gør man så..??

Man starter selvfølgelig Puppy på CD og kopierer det nødvendige fra HD til USB-nøgle.
Det er altså en dygtig lille vovse..! :)

Men jeg ved ikke, hvad jeg gør med den lille maskine. Det ligger tungt med at købe ekstra RAM, og de eksterne drev skal jo nok være specielle og dyre, hvis de skal virke til bootning uden USB.

Jeg kan se, at maskinen er PCIC-kompatibel. Kan det mon bruges til noget..?

Har vi et sted, hvor systemkravene til Ubuntu og eeebuntu, og hvad vi ellers har af versioner er skåret ud i pap..?

Når jeg ser på filhåndtering og diskforbrugsanalyse efter en ny installation, så ser det ud til, at Ubuntu fylder ca. 2,5 Gb.

.
thj01
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af thj01 »

Helt ærlig.

Smid lortet ud.

eller accepter at den maskine er så gammel at det kun er for underholdningens skyld at du leget med den.

Og det er ikke fordi jeg ikke forstår din problematik. Jeg har selv en gammel Olivetti liggende på loftet med 64 Mb paritetesram - og som jeg har brugt som hardware firewall på et tidspunkt. Den er SUPER til det, men intet andet værd. Så næste gange jeg gennemgår alt mit "dampmaskine udstyr" ryger den nok ud. Overvejer faktisk også at smide alle minge gamle 4 Mb 30 pins ram moduler ud.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

.

Jeg må nok se i øjnene, at maskinen er for lille til Linux med grafisk brugerflade.

Det vil så måske overraske nogle, at maskinen faktisk kan slæbe W95 med MS-Office.
Og jeg kan stille den op i baren, så folk kan spille Doom2 på den. :wink:
Så den er trods alt for god til at blive smidt væk, selvom den ikke kan surfe.

--

Men jeg slår så en tommelfingerregelstreg i sandet og vedtager med mig selv, at hvis en maskine skal kunne bruges til Ubuntu, så skal den mindst være god nok til W98, (ca. >Pentium) og have mindst 256 Mb RAM og mindst 4-5 Gb harddisk.

"Ubuntu-light-versioner" findes ikke, så ved mindre maskiner må der som nævnt henvises til andre Linux-udgaver.

.
Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

.

Warhawk kom med dette udmærkede link i en anden tråd:
https://help.ubuntu.com/community/Installation/SystemRequirements

Så der ER altså flere versioner af Ubuntu alt efter, hvor meget maskinkraft, man har til rådighed. :D

Der er XUbuntu, som mange nok kan bruge, men der er også et helt lille Ubuntu-alternativ:

Absolute minimum requirements

* Intel 486 processor
* 32 MB of system memory (RAM)
* 300 MB of disk space

Absolute minimum graphical installation

* Intel Pentium 66 MHz processor
* 48 MB of system memory (RAM)
* 468 MB of disk space
* VGA graphics card

.
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

Jakob77 skrev:.

Warhawk kom med dette udmærkede link i en anden tråd:
https://help.ubuntu.com/community/Installation/SystemRequirements

Så der ER altså flere versioner af Ubuntu alt efter, hvor meget maskinkraft, man har til rådighed. :D

Der er XUbuntu, som mange nok kan bruge, men der er også et helt lille Ubuntu-alternativ:

Absolute minimum requirements

* Intel 486 processor
* 32 MB of system memory (RAM)
* 300 MB of disk space

Absolute minimum graphical installation

* Intel Pentium 66 MHz processor
* 48 MB of system memory (RAM)
* 468 MB of disk space
* VGA graphics card

.

det er så ikke helt rigtigt da det er en tynd client. det vll sige at der er en maskine der INTET kan i sig selv, men som logger på en server og afvikler alt på denne
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede