Xserver vil ikke starte med Kubuntu

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
lassenc

Xserver vil ikke starte med Kubuntu

Indlæg af lassenc »

Hej!

Jeg er ved at installerer Kubuntu for første gang (Har haft Ubuntu tidligere.)

Men når jeg starter op kommer der et hvidt glow i kanten af skærmen som bare bliver stærkere. Og så skifter den over til "Checking battery status", de to skifter den hele tiden imellem.

Jeg har så prøvet at starte i recovery mode, prøvet Xfix, som ikke virker.

Så gik jeg til root, prøvede at starte xserver, men så får jeg:

xinit: Connection refused (errno 111): unable to
connnect to X server
xinit: No such process (errno 3): Server error.

Jeg er clueless, kan ikke finde nogle løsninger nogle steder.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Xserver vil ikke starte med Kubuntu

Indlæg af lath »

lassenc skrev:Hej!

Jeg er ved at installerer Kubuntu for første gang (Har haft Ubuntu tidligere.)

Men når jeg starter op kommer der et hvidt glow i kanten af skærmen som bare bliver stærkere. Og så skifter den over til "Checking battery status", de to skifter den hele tiden imellem.

Jeg har så prøvet at starte i recovery mode, prøvet Xfix, som ikke virker.

Så gik jeg til root, prøvede at starte xserver, men så får jeg:

xinit: Connection refused (errno 111): unable to
connnect to X server
xinit: No such process (errno 3): Server error.

Jeg er clueless, kan ikke finde nogle løsninger nogle steder.

Hviken (K)Ubuntu version bruger du (Ibex?).

Ibex har problemer med KDE, det sammer gælder visse typer af grafikhardware.

Kig i dens release note på http://www.ubuntu.com/getubuntu/releasenotes/810

Jeg tænker at du måske har problem med dem her:
Kubuntu KDE4 remix

In some cases an upgrade from Kubuntu 8.04 KDE 4 Remix to Kubuntu 8.10 will not update all applications. This will happen if the package kubuntu-desktop was removed. We strongly advise to ensure kubuntu-desktop, and if KDE 4 is installed also kubuntu-kde4-desktop, is installed before upgrading. If using the release upgrader, this will be handled automatically.

eller denne her
Cannot login after upgrade from Kubuntu 8.04 KDE 4 Remix

After an upgrade from Kubuntu 8.04 KDE 4 Remix, logging in will return directory to the login screen again. The x-session-manager alternative link is not correctly updated. Select "KDE" from the Session Menu before logging in and fix it with update-alternatives --set x-session-manager /usr/bin/startkde. (Bug 287488)

Altså: Hvis du har installeret KDE4 Remix på din tidligere Ubuntu har du problemer.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
lassenc

Indlæg af lassenc »

Jeg prøvede med en frisk 8.10'er, og der opstod problemet, samme skete med Ubuntu 8.10.

Nu kører jeg Kubuntu 8.04, som ikke vil upgrade, terminal siger at den ikke kan connecte til Xserveren.
lath

Indlæg af lath »

lassenc skrev:Jeg prøvede med en frisk 8.10'er, og der opstod problemet, samme skete med Ubuntu 8.10.

Nu kører jeg Kubuntu 8.04, som ikke vil upgrade, terminal siger at den ikke kan connecte til Xserveren.

Har du prøvet med en ny installation istedet for en opgradering?

Bemærk: Ved en ny installation bliver alle data du har på disken smadret, så tag backup først!
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
lassenc

Indlæg af lassenc »

Jeg startede med at prøve 8.10 uden at have Kubuntu installeret, så prøvede jeg med en 8.10 Ubuntu.

Derefter prøvede jeg 8.04 Kubuntu.

Når jeg laver en kdesudo siger den også at xserveren ikke kører.
lath

Indlæg af lath »

lassenc skrev:Jeg startede med at prøve 8.10 uden at have Kubuntu installeret, så prøvede jeg med en 8.10 Ubuntu.

Derefter prøvede jeg 8.04 Kubuntu.

Når jeg laver en kdesudo siger den også at xserveren ikke kører.

At X-serveren ikke kører betyder at Linux kernen ikke har et styreprogram til dit grafikkort. Den software skal først installeres, og det er ikke ligegyldigt hvilken der installeres.

Jeg vil foreslå at du laver en ny tråd, hvor du skriver at x serveren på din maskine ikke vil starte op, og at du angiver hvilken ubuntu version du bruger, om Ubuntuen er 32-bit eller 64-bit, og hvad specikationerne for din hardware er - specielt dirt grafikkort og din skærm, også gerne fabrikant og model hvis du har en laptop/bærbar.

Spøg om hvilken grafikkortdriver du skal downloade og installere.

/Lars
lassenc

Indlæg af lassenc »

Ser ingen grund til at lave en ny tråd, den kører allerede på at Xserveren ikke kører som den skal.

Asus X53S

ATI Radeon Mobility HD2400.
Kører med fglrx driverne "proprietary"

32bit 8.04 Kubuntu
lath

Indlæg af lath »

lassenc skrev:Ser ingen grund til at lave en ny tråd, den kører allerede på at Xserveren ikke kører som den skal.

Asus X53S

ATI Radeon Mobility HD2400.
Kører med fglrx driverne "proprietary"

32bit 8.04 Kubuntu

Da det er muligt at din version af fglrx ikke understøtter Mobility HD2400, så vil jeg gerne vide hvad driver versionen er på den fglrx du bruger?
Hvad skriver?

Kode: Vælg alt

sudo less /var/log/kern.log | grep fglrx | grep module

...ellers tror jeg du bliver nødt til at hente driveren fra AMDs (ATIs)
hjemmeside: http://ati.amd.com/support/driver.html
Linux x86 + Radeon + HD 2400 series giver downloadlinket:
https://a248.e.akamai.net/f/674/9206/0/www2.ati.com/drivers/linux/ati-driver-installer-8-12-x86.x86_64.run

/Lars
lath

Indlæg af lath »

Kig lige her: http://packages.ubuntu.com/hardy/xorg-driver-fglrx
Ser ud til at dit grafikkort ikke er med, med mindre dit grafikkort er ATI Radeon HD2400.

Du bør dog lige køre softwareopdatering i System | Administration - menuen først.

Det kan være du skal bruge xserver-xorg-video-radeonhd pakken, som er i Universe repositoryet, istedet for xorg-driver-fglrx pakken.
Se http://packages.ubuntu.com/hardy/xserver-xorg-video-radeonhd Ser ud til at dit grafikkort er med her!

xserver-xorg-video-radeonhd pakke installation:
Før du afinstallerer xorg-driver-fglrx pakken, så sørg for at den gamle driver ikke bruges!:
  • Gå op i System | Administration menu, og klik på "Hardware Drivers".
  • Sørg for at der ud for ATI accelerated driver ikke er et grøn v - tegn i enabled kolonnen.
  • Tryk på Luk
  • Luk alle programmer
  • Genstart
  • Nu bruger du VESA grafik driveren. (generisk=laveste fællesnævner grafikdriver)
  • afinstaller gammel driver med

sudo apt-get purge xorg-driver-fglrx
    i en terminal
  • installer ny driver med

sudo apt-get install xserver-xorg-video-radeonhd
    oxo i en terminal
  • Gå ind i "Hardware Drivers", og aktiver den nye driver.
  • Tryk på Luk
  • Luk alle programmer
  • Genstart

/Lars
lassenc

Indlæg af lassenc »

Jeg har prøvet det du skriver nu, men er det ikke mere interessant at finde ud af hvorfor jeg ikke kan lave en frisk installation af 8.10?

Jan 10 19:40:51 lassenc kernel: [   32.591962] fglrx: module license 'Proprietary. (C) 2002 - ATI Technologies, Starnberg, GERMANY' taints kernel.
Jan 10 19:40:51 lassenc kernel: [   32.627235] [fglrx] module loaded - fglrx 8.47.3 [Feb 25 2008] on minor 0
Jan 10 19:51:20 lassenc kernel: [   30.068585] fglrx: module license 'Proprietary. (C) 2002 - ATI Technologies, Starnberg, GERMANY' taints kernel.
Jan 10 19:51:20 lassenc kernel: [   30.236159] [fglrx] module loaded - fglrx 8.47.3 [Feb 25 2008] on minor 0
Jan 10 19:57:43 lassenc kernel: [   31.893625] fglrx: module license 'Proprietary. (C) 2002 - ATI Technologies, Starnberg, GERMANY' taints kernel.
Jan 10 19:57:43 lassenc kernel: [   31.920338] [fglrx] module loaded - fglrx 8.47.3 [Feb 25 2008] on minor 0
Jan 10 20:26:16 lassenc kernel: [   38.923408] fglrx: module license 'Proprietary. (C) 2002 - ATI Technologies, Starnberg, GERMANY' taints kernel.
Jan 10 20:26:16 lassenc kernel: [   38.970965] [fglrx] module loaded - fglrx 8.47.3 [Feb 25 2008] on minor 0
Jan 10 21:27:10 lassenc kernel: [   27.051789] fglrx: module license 'Proprietary. (C) 2002 - ATI Technologies, Starnberg, GERMANY' taints kernel.
Jan 10 21:27:10 lassenc kernel: [   27.278054] [fglrx] module loaded - fglrx 8.47.3 [Feb 25 2008] on minor 0
Jan 10 21:35:25 lassenc kernel: [   30.135014] fglrx: module license 'Proprietary. (C) 2002 - ATI Technologies, Starnberg, GERMANY' taints kernel.
Jan 10 21:35:25 lassenc kernel: [   30.176011] [fglrx] module loaded - fglrx 8.47.3 [Feb 25 2008] on minor 0
Jan 10 22:46:38 lassenc kernel: [   37.539476] fglrx: module license 'Proprietary. (C) 2002 - ATI Technologies, Starnberg, GERMANY' taints kernel.
Jan 10 22:46:38 lassenc kernel: [   37.569694] [fglrx] module loaded - fglrx 8.47.3 [Feb 25 2008] on minor 0
Jan 10 23:17:56 lassenc kernel: [   29.402682] fglrx: module license 'Proprietary. (C) 2002 - ATI Technologies, Starnberg, GERMANY' taints kernel.
Jan 10 23:17:56 lassenc kernel: [   29.478137] [fglrx] module loaded - fglrx 8.47.3 [Feb 25 2008] on minor 0
Jan 11 00:27:01 lassenc kernel: [   31.671185] fglrx: module license 'Proprietary. (C) 2002 - ATI Technologies, Starnberg, GERMANY' taints kernel.
Jan 11 00:27:01 lassenc kernel: [   31.701873] [fglrx] module loaded - fglrx 8.47.3 [Feb 25 2008] on minor 0
Jan 11 00:51:05 lassenc kernel: [   31.927356] fglrx: module license 'Proprietary. (C) 2002 - ATI Technologies, Starnberg, GERMANY' taints kernel.
Jan 11 00:51:05 lassenc kernel: [   31.956318] [fglrx] module loaded - fglrx 8.47.3 [Feb 25 2008] on minor 0
Jan 11 01:15:32 lassenc kernel: [   29.460372] fglrx: module license 'Proprietary. (C) 2002 - ATI Technologies, Starnberg, GERMANY' taints kernel.
Jan 11 01:15:32 lassenc kernel: [   29.486514] [fglrx] module loaded - fglrx 8.47.3 [Feb 25 2008] on minor 0
lath

Indlæg af lath »

lassenc skrev:Jeg har prøvet det du skriver nu, men er det ikke mere interessant at finde ud af hvorfor jeg ikke kan lave en frisk installation af 8.10?

Problem er netop dit grafikkort - det er for nyt!

Du bruger 8.47.3 driveren, som er fra xorg-driver-fglrx pakken (jeg bruger den også! - og det virker).

I linket (i mit tidligere indlæg i denne tråd) til xorg-driver-fglrx pakken finder du at dit grafikkort ikke er understøttet af den pakke, så du skal installere xserver-xorg-video-radeonhd pakken i stedet for, sådan som jeg har skrevet i mit tidligere indlæg.

/Lars
lassenc

Indlæg af lassenc »

Hvordan skal jeg kunne installerer en driver via live installationen, når den skifter mellem et underligt hvidt glow og "Checking battery status"?

Det er så langt jeg kommer i 8.10.

Edit:

At det skulle være for nyt kan jeg ikke tro, eftersom jeg har installeret 7.x Ubuntu på denne laptop her uden problemer for lang tid siden.
lath

Indlæg af lath »

lassenc skrev:Hvordan skal jeg kunne installerer en driver via live installationen, når den skifter mellem et underligt hvidt glow og "Checking battery status"?

Det er så langt jeg kommer i 8.10.

Edit:

At det skulle være for nyt kan jeg ikke tro, eftersom jeg har installeret 7.x Ubuntu på denne laptop her uden problemer for lang tid siden.

Hmm, jeg har ikke rigtig nogen ide om hvad der så kan være galt, bortset fra at jeg har hørt/læst at der for X serverens vedkommende skiftes fra en dum text-konfigurationsfil, til et konfigurationsprogram.

Det betyder at jeg ikke kan hjælpe dig mere.
Jeg tror dog stadig at du mangler det linux kerne modul, som skal bruges til at snakke med dit grafikkort.

/Lars

P.S. Held og Lykke.
Måske skulle du prøve en anden distro end Ubuntu, f.eks. Fedora?, OpenSuse?
lassenc

Indlæg af lassenc »

Slettede 8.04 installationen og startede på en frisk.

Jeg får denne når jeg starter fra en cd og vælger command line (Xserveren fejler jo)

http://www.stalkerzone.dk/upload/DSC00625.JPG
lassenc

Indlæg af lassenc »

Kan jeg afinstallerer den nye Xserver og installerer den som blev brugt til 8.04?