Boote fra pindriwe. (LØST)
-
- IRC nickname: fpa
- Geografisk sted: Odense
Re: Boote fra pindriwe.
Jeg tror, at det er bedre hvis jeg her skriver hvad jeg faktisk har gjort for, at få en bootable USB nøgle.
Når vi køber en USB nøgle er de som regel formateret til fat32. og man skal ikke ændre på dette.
I Ubuntu 8.10 ( installation eller Live CD ) gå i > system > administartion > create a USB startup disk.
Følg instruktionerne uden, at ændre noget > når systemet er installeret på Din USB > genstart og gå ind i bios > boot uptions> Harddrives > der vil Din USB nu også være > vælg så denne som Boot.
Når ubuntu starter op på Din USB> vil Du få samme meny som på en live CD - hvor man kan vælge sprog og om den skal starte som live eller install > vælg LIVE. Når systemet er startet op er det som Live session user ( men Du kan konfigurere og gemme alle filer og indstillinger ligesom Du kan på din harddisk. Du kan selvfølgelig også oprette brugerkonties.
PS. hvis D ønsker, at få de seneste opdateringer til Dit system - skal Du gøre det manuelt, da Du ikke får en besked om tilgængelige opdateringer. > system>administration> opdateringshåndtering > og Du vil så få enlidste over tilgængelige opdateringer.
Under installation af USB - vil Du få et spørgsmål om hvor meget ekstra space Du vil reserve > træk skyderen helt til højre, så Du derved vælger al den plads der er på Din USB
Når vi køber en USB nøgle er de som regel formateret til fat32. og man skal ikke ændre på dette.
I Ubuntu 8.10 ( installation eller Live CD ) gå i > system > administartion > create a USB startup disk.
Følg instruktionerne uden, at ændre noget > når systemet er installeret på Din USB > genstart og gå ind i bios > boot uptions> Harddrives > der vil Din USB nu også være > vælg så denne som Boot.
Når ubuntu starter op på Din USB> vil Du få samme meny som på en live CD - hvor man kan vælge sprog og om den skal starte som live eller install > vælg LIVE. Når systemet er startet op er det som Live session user ( men Du kan konfigurere og gemme alle filer og indstillinger ligesom Du kan på din harddisk. Du kan selvfølgelig også oprette brugerkonties.
PS. hvis D ønsker, at få de seneste opdateringer til Dit system - skal Du gøre det manuelt, da Du ikke får en besked om tilgængelige opdateringer. > system>administration> opdateringshåndtering > og Du vil så få enlidste over tilgængelige opdateringer.
Under installation af USB - vil Du få et spørgsmål om hvor meget ekstra space Du vil reserve > træk skyderen helt til højre, så Du derved vælger al den plads der er på Din USB
Senest rettet af faweb 10. jan 2009, 16:10, rettet i alt 1 gang.
Venlig hilsen
Flemming
Odense
Ubuntu 9,10 bruger
Flemming
Odense
Ubuntu 9,10 bruger
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
jeg har et lille spørgsmål, i den færdige usb stick er der på skrivebordet en mulighed for at vælge "installer ubuntu", ved du tilfældigvis om de opdateringer og evt programmer man har på usb´en, kommer med hvis man prøver at bruge den installationsmetode ?
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
christian.arvai skrev:jeg har et lille spørgsmål, i den færdige usb stick er der på skrivebordet en mulighed for at vælge "installer ubuntu", ved du tilfældigvis om de opdateringer og evt programmer man har på usb´en, kommer med hvis man prøver at bruge den installationsmetode ?
Hej Christian.
Nej det har jeg ikke prøvet, men det er da et interessant spørgsmål og det skal da også afprøves på et tidspunkt!
Ville det ikke bare være super hvis det var sådan.
Venlig hilsen
Flemming
Odense
Ubuntu 9,10 bruger
Flemming
Odense
Ubuntu 9,10 bruger
-
- Admin
jo lige pæcist, jeg skal også nok prøve at få det testet, så kan vi udveksle erfaringer bagefter.
-
- IRC nickname: benjamin_FOX
- Geografisk sted: Nykøbing F.
Kære 'faweb'.
Jeg tager nu mod til mig og prøver at følge Din vejledning.
Der spørges om, hvor meget plads der skal være 'stored in reserved extra space'.
Har Du er forslag til, hvad jeg skal vælge - jeg prøver på en 8 GB-pind.
Der spørges om, hvor meget plads der skal være 'stored in reserved extra space'.
Mange hilsner
Asger [FOX] / 'Benjamin'
Pilot i Lolland Falster Svæveflyveklub - http://www.lfsv.dk
Se også: http://www.herningsvaeveflyveklub.dk
0-100 km./t. på mindre end 3 sekunder - og op til måske mere end 250 km./t. !!!
- det er de problemer, vi svæveflyvere må døje med
Asger [FOX] / 'Benjamin'
Pilot i Lolland Falster Svæveflyveklub - http://www.lfsv.dk
Se også: http://www.herningsvaeveflyveklub.dk
0-100 km./t. på mindre end 3 sekunder - og op til måske mere end 250 km./t. !!!
- det er de problemer, vi svæveflyvere må døje med
-
- Admin
den lod jeg stå på "0", jeg tror det virker bedst sådan men jeg er ikke sikker !
edit:
og det har jeg så fundet ud af at man ikke skal gøre, 'stored in reserved extra space' er det område man skal bruge til at gemme sine dokumenter og lign. i , så nu laver jeg lige en ny og sætter den til 1 gb.
edit:
og det har jeg så fundet ud af at man ikke skal gøre, 'stored in reserved extra space' er det område man skal bruge til at gemme sine dokumenter og lign. i , så nu laver jeg lige en ny og sætter den til 1 gb.
-
Det mindste, jeg kan vælge, er 128 MB.
-
- Admin
Jep det var også det jeg mente med "0", det er skydebjælken der står helt i bund, beklager min dårlige formulering.
PS: jeg har lige lavet en ny usb hvor jeg satte den til 1 gb, det passer nok bedre.
PS: jeg har lige lavet en ny usb hvor jeg satte den til 1 gb, det passer nok bedre.
-
Nu har jeg fået lavet USB-pinden - smertefrit og uden problemer, tror jeg nok.
Næste del af projektet: Jeg skal så lige finde en pc, der kan boote fra USB-porten - min Zepto 6515 WD kan øjensynligt ikke indstilles til det (i bios'en).
Men jeg har lært noget nyt - mange x tak for indsatsen.
Næste del af projektet: Jeg skal så lige finde en pc, der kan boote fra USB-porten - min Zepto 6515 WD kan øjensynligt ikke indstilles til det (i bios'en).
-
Benjamin skrev:Kære 'faweb'.
Hej
Du kan flytte med skuderen og jeg brugte alt hvad der var tilgængeligt
Venlig hilsen
Flemming
Odense
Ubuntu 9,10 bruger
Flemming
Odense
Ubuntu 9,10 bruger
-
Benjamin skrev:Nu har jeg fået lavet USB-pinden - smertefrit og uden problemer, tror jeg nok.
Prøv, at kigge under Harddiske i Din bios på Zeptoen.
Jeg kører på en Asus og jeg får først muglighed for, at boote på USB ved, at trykke på "enter" ved Harddsik, så viser den også USBèn
Venlig hilsen
Flemming
Odense
Ubuntu 9,10 bruger
Flemming
Odense
Ubuntu 9,10 bruger
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
faweb skrev:Hej igen.
For en god ordens skyld. så er det denne USB nøgle jeg har - og prisen her http://www.mobiludsalg.dk/pi/Sandisk_Cr ... _2348.aspx
er under det halve af hvad jeg skulle give i en EDB forretning her i Odense.
Sådan noget må jeg også have ...
Jeg har altid synes det var noget besværligt at få et ISO over på en flash, men det her ser meget nemmere ud.
Jeg skal også snart til at have en ny harddisk i min laptop, fordi at den er ved at være 3 år gammel, og at Linux kernen har rebootet (med et mikroprocessor hardware reset) uden grund 2 gang indenfor de sidste par dage.
Det kan blive en 32 GB Compact Flash(CF) harddisk(HDD) (, som har PATA IDE interface), eller en SSD HDD. Både CF og SSD HDD har den fordel af at have "wear leveling" indbygget i enhedens controllere, hvilket forbedrer levetiden af en CF og SSD disk.
Engelsk Wikipedia om "wear leveling": http://en.wikipedia.org/wiki/Wear_leveling
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
lath skrev:faweb skrev:Hej igen.
For en god ordens skyld. så er det denne USB nøgle jeg har - og prisen her http://www.mobiludsalg.dk/pi/Sandisk_Cr ... _2348.aspx
er under det halve af hvad jeg skulle give i en EDB forretning her i Odense.
Sådan noget må jeg også have ...
Jeg har altid synes det var noget besværligt at få et ISO over på en flash, men det her ser meget nemmere ud.
Jeg skal også snart til at have en ny harddisk i min laptop, fordi at den er ved at være 3 år gammel, og at Linux kernen har rebootet (med et mikroprocessor hardware reset) uden grund 2 gang indenfor de sidste par dage.
Det kan blive en 32 GB Compact Flash(CF) harddisk(HDD) (, som har PATA IDE interface), eller en SSD HDD. Både CF og SSD HDD har den fordel af at have "wear leveling" indbygget i enhedens controllere, hvilket forbedrer levetiden af en CF og SSD disk.
Engelsk Wikipedia om "wear leveling": http://en.wikipedia.org/wiki/Wear_leveling
Tak for linket.
Selvom men ved det bliver slidt har man ikke rigtig nogen anelse om hvor meget
Venlig hilsen
Flemming
Odense
Ubuntu 9,10 bruger
Flemming
Odense
Ubuntu 9,10 bruger
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
faweb skrev:lath skrev:...
Tak for linket.
Selvom men ved det bliver slidt har man ikke rigtig nogen anelse om hvor meget
Det kan blive en del/ret hurtigt.
Jeg prøvede det for ca 2 år siden. Den USB flash jeg prøvede det på døde efter 1 uge!
Prøv at (Jeg ville istedet) bruge JFFS2 filsystemet istedet for FAT filsystemet. JFFS2 har indbygget software wear leveling. Derudover er JFFS2 et jounaliserende filsystem, hvilket betyder at JFFS2 kun skriver en ændring af en fil - ikke hele filen - til disken.
Hilsen Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags