Hej fra en ny bruger, både på dette forum og med ubuntu
Jeg har lige fået en ny bærbar pc ind ad døren uden styresystem installeret. Jeg regnede med, at installation af Ubuntu skulle være forholdsvist nemt men....
Har hentet Ubuntu 8.10 - desktop versionen i 32-bit version ned. Efterfølgende brændt den over med InfraRecorder (i x4 speed). Dernæst kontrollerede jeg om md5 summen passede med programmet winMD5Sum - hvilket det gjorde!
Satte cd'en i og starter den bærbare op - jeg får fint starbilledet med Ubuntu men det er når jeg skal vælge, at jeg gerne vil installerere ubuntu at der intet sker.
Det ser ud som om den er igang med at starte op men dernæst går skærmen i sort.
Det er også det samme når jeg vil teste cd'en men når jeg vil teste hukommelsen, så virker det fint.
Den bærbare's spec.
Intel C2 DUO T7700 2,40GHz 800MHZ 4M
4 GB (2x2GB) DDR2 PC6400 800MHZ
160GB SATA 2,5" 5400 RPM - HDD
DVD-RW DL 6xx4W/6xx5WD/2xx5W
Sis Mirage 3+ 256MB (Delt) (800110)
Håber at i kan hjælpe mig med nogle forslag til hvordan det kan løses.
højest sandsynligt at det er en fejl40
Problem med installation af Ubuntu
-
- Geografisk sted: Odense
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
Re: Problem med installation af Ubuntu
Hej og velkommen i Forum.
Stra
Og du har brændt den, som et image (ISO fil)?FlyingC skrev:Har hentet Ubuntu 8.10 - desktop versionen i 32-bit version ned. Efterfølgende brændt den over med InfraRecorder (i x4 speed).
Stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
-
- Geografisk sted: Valby
SIS-grafikkortet er sandsynligvis synderen. SIS er rigtigt dårligt understøttet i linux, og derfor også i Ubuntu. Husk at tjekke med forum, før du investerer i ny hardware. Har du et internetlink til den konkrete maskine?
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50
IBM Thinkpad R50
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
FlyingC skrev:Hej fra en ny bruger, både på dette forum og med ubuntu
Jeg har lige fået en ny bærbar pc ind ad døren uden styresystem installeret. Jeg regnede med, at installation af Ubuntu skulle være forholdsvist nemt men....
Har hentet Ubuntu 8.10 - desktop versionen i 32-bit version ned. Efterfølgende brændt den over med InfraRecorder (i x4 speed). Dernæst kontrollerede jeg om md5 summen passede med programmet winMD5Sum - hvilket det gjorde!
Satte cd'en i og starter den bærbare op - jeg får fint starbilledet med Ubuntu men det er når jeg skal vælge, at jeg gerne vil installerere ubuntu at der intet sker.
Det ser ud som om den er igang med at starte op men dernæst går skærmen i sort.
Det er også det samme når jeg vil teste cd'en men når jeg vil teste hukommelsen, så virker det fint.
Den bærbare's spec.
Intel C2 DUO T7700 2,40GHz 800MHZ 4M
4 GB (2x2GB) DDR2 PC6400 800MHZ
160GB SATA 2,5" 5400 RPM - HDD
DVD-RW DL 6xx4W/6xx5WD/2xx5W
Sis Mirage 3+ 256MB (Delt) (800110)
Håber at i kan hjælpe mig med nogle forslag til hvordan det kan løses.
højest sandsynligt at det er en fejl40
jeg har oplevet en lignende fejl med 2 bærbare omputere. der var her tale om bærbare som bærer lablen "uptimised for microsoft virus vista"
løsningen har i begge tilfælde været at bruge ubuntu 64 bit som så har kørt out of the box
jegvil derfor bede dig om at prøve at hente 64 bit og se om du kan få dette til at køre.
jeg vil forøvrigt anbefale at du prøver at kære som live session user først og så installerer fra iconet på skrivebordet da det er min erfaring at dette virker bedre. det giver også muligheden for at teste hvor godt maskinen virker og et hint om der er ting som laver ballade inden man installerer
-
Ja, det er brændt som et image.
Et konkret link til maskinen er lidt svært da den er købt ved zepto.dk og der laver man jo selv sin specifikation til den.
Og de er jo hurtige til at lave ændringer i deres tilbud
Men det er modellen Titan B15 jeg har købt. http://zepto.dk/Shop/Notebook.aspx?notebookid=1213
Jeg er igang med at downloade 64-bit versionen og prøver at få den til at virke
Melder tilbage senere iaften hvordan det går!
Et konkret link til maskinen er lidt svært da den er købt ved zepto.dk og der laver man jo selv sin specifikation til den.
Men det er modellen Titan B15 jeg har købt. http://zepto.dk/Shop/Notebook.aspx?notebookid=1213
-
FlyingC skrev:Ja, det er brændt som et image.
uha det tegner skidt allerede. jeg har lige (mellem jul og nytår) sammen med en veninde købt en zepto A15. Det vi bad om var en computer med hardware der er suporteret af linux og det garanterer de med A15'eren men ville ikke garantere det med B15'eren. vi købte derfor en A15 og det tog ca 20 min så kørte der ubuntu på maskinen og alt virkede out of the box.
jeg vil dermed ikke sige at det ikke kan lade sig gøre for det kan det sagtens. men det bliver ikke lige så let for især sis grafikkort er noget møg at få til at køre optimalt i ubuntu
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
En anden mulighed kunne være alternativ install CD. Her kunne der måske være nogle muligheder for at få gang i installationen, men lidt søgning på google omkring dit grafikkort og linux, var ikke opmuntrende.FlyingC skrev:Ja, det er brændt som et image.
Stra
stra
-
Nu har jeg prøvet 64-bit versionen og den (surprise) virkede heller ikke
Er der fornuft i at prøve den alternative version ? (går ud fra jeg skal vælge Intel x86 -versionen)
Desværre har jeg ikke været så forudseende at kontrollerer hvilke modeller der er kompatible med linux eller i det hele taget undersøge det.
Jeg skal nok overleve hvis det ikke kan lade sig gøre, men kunne nu godt tænke mig at prøve det, før jeg bruger min eksisterende pc.
Er der fornuft i at prøve den alternative version ? (går ud fra jeg skal vælge Intel x86 -versionen)
Desværre har jeg ikke været så forudseende at kontrollerer hvilke modeller der er kompatible med linux eller i det hele taget undersøge det.
Jeg skal nok overleve hvis det ikke kan lade sig gøre, men kunne nu godt tænke mig at prøve det, før jeg bruger min eksisterende pc.
-
FlyingC skrev:Nu har jeg prøvet 64-bit versionen og den (surprise) virkede heller ikke
ok nu har jeg søgt lidt på problemet og det ser ud til at der er meget delte meninger om det kort. nogle kan få det til at virke i 64 bit og andre i 32 bit. det har nok en del at gøre med arkitekturen på maskinen ellers.
de fleste positive meldinger siger at sis stinker og at det er sis der nægter at være behjælpelige med info så der kan laves en linuxdriver. dog kan de fleste få det til at virke med vesa i 32bit.
de fleste kun med 800x600 pixels, men med lidt trylleri er der historier om 1280x800.
-
Ja, det var nok som jeg frygtede, desværre.
Men så er der nok ingen anden udvej end at købe vista til den, selvom jeg nu godt kunne have brugt pengene på noget andet - hehe
Så kan jeg lære at undersøge det noget bedre en anden gang. Selvom min kæreste nu er godt tilfreds med designet på den
Det er ikke fordi jeg ikke tror at det kan komme til at virke men jeg er som sagt ny med linux og det vil nok tage for lang tid for mig at støve de rigtige oplysninger op. Det lyder jo ikke som noget der lige kan gøres på en aften!
Så tror jeg hellere at jeg vil give mig i kast med at undersøge mulighederne for at bruge linux på min eksisterende pc, som jeg også bruger til at spille på - så der er lige noget jeg skal kigge nærmere på, har jeg ladet mig fortælle.
Men under alle omstændigheder vil jeg da sige mange tak for hjælpen og forslagene til hvad der kunne gøres - det er rigtigt dejligt med så hurtige svar
Men så er der nok ingen anden udvej end at købe vista til den, selvom jeg nu godt kunne have brugt pengene på noget andet - hehe
Så kan jeg lære at undersøge det noget bedre en anden gang. Selvom min kæreste nu er godt tilfreds med designet på den
Det er ikke fordi jeg ikke tror at det kan komme til at virke men jeg er som sagt ny med linux og det vil nok tage for lang tid for mig at støve de rigtige oplysninger op. Det lyder jo ikke som noget der lige kan gøres på en aften!
Så tror jeg hellere at jeg vil give mig i kast med at undersøge mulighederne for at bruge linux på min eksisterende pc, som jeg også bruger til at spille på - så der er lige noget jeg skal kigge nærmere på, har jeg ladet mig fortælle.
Men under alle omstændigheder vil jeg da sige mange tak for hjælpen og forslagene til hvad der kunne gøres - det er rigtigt dejligt med så hurtige svar
-
FlyingC skrev:Ja, det var nok som jeg frygtede, desværre.
Hvor i landet er du bosidende? jeg har efterhånden installeret på en del maskiner for venner og bekendte, så hvis du slår lidt koldt vand i blodet så ku jeg sikkert overtalet til at give det et skud. og hvem ved... det ku jo være du sparede en tusse.
mit bud er ay 1280x800 er inden for rækkevide, men at 3d nok er udelukket.
med andre ord så vil den være fin til alm brug men knap så god til lir, eyecandy og større spil
-
Jeg er bosiddende i Odense og det ville da være lækkert hvis det kunne lade sig gøre.
Men ud fra din profil kan jeg se at du bor i københavn ?
Men ud fra din profil kan jeg se at du bor i københavn ?