Installation på Partition.

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Echers

Installation på Partition.

Indlæg af Echers »

Hejsa.

Jeg sidder med det problem at jeg ikke ved ret meget om Ubuntu og måden det virker på.
Jeg er inde i tingene med at installere Windows og hvordan man partitionere om osv.

Jeg sidder så i denne situation hvor jeg har følgende:

Partition 1: 52 GB (ca.) (inkl. Windows xp)
Partition 2: 52 GB (ca.) (intet styresystem)

Jeg vil høre om jeg kan lade XP være installeret på den ene og samtidig installere Ubuntu (8.04) på den anden uden videre problemer. (de kan jo altid opstå)

Men jeg ved man kan installere windows på 2 partitions, men kan man godt installere Ubuntu på en og xp på en anden, så når man starter pc'en op, så vil man kunne vælge imellem hvilket styresystem man vil bruge.

På forhånd tak.
Echers.
A man is known by the company he keeps! :)

Kig forbi min blog

- AMD Phenom II 955 4x3.2GHz
- 2x 23" dualscreen
- Nvidia GeForce GTX550 Ti 3GB
- 12GB DDR3
- 2TB HDD
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Installation på Partition.

Indlæg af Warhawk »

Hejsa, og velkommen til forum :D

Linux Ubuntu er så fleksibel at du kan installere som du har lyst til. Og du kan sagtens lade WinXP blive på den ene partition og installere Ubuntu på den ledige partition.

Du får så en dualboot, hvor du i GRUB kan vælge hvad du vil indlæse.

God fornøjelse :wink:
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
Echers

Indlæg af Echers »

Warhawk skrev:Hejsa, og velkommen til forum :D

Linux Ubuntu er så fleksibel at du kan installere som du har lyst til. Og du kan sagtens lade WinXP blive på den ene partition og installere Ubuntu på den ledige partition.

Du får så en dualboot, hvor du i GRUB kan vælge hvad du vil indlæse.

God fornøjelse :wink:

Okay, det var rart ;). for er nemlig ikke glad for at slippe windows eftersom Ubuntu stadig er ukendt for mig.

Men er det ikke bare opstarten af computeren hvor der står noget i stil med:
"Vælg hvilket operativ system du vil bruge"
"Windows XP Professional"
"Ubuntu". Oplevede jeg nemlig før fordi jeg glemte at slå "Boot fra cd/dvd rom" til :)

Mvh.
Echers

Kig forbi min blog

- 2x 23" dualscreen
- 12GB DDR3
- 2TB HDD
Warhawk

Indlæg af Warhawk »

Det er skam helt okay at beholde Windows. Måske kommer det med tiden så vidt, at du helt fjerner det og kun kører Linux (som mange af os herinde).

Jo, det er næsten sådan. GRUB er Linux bootloaderen. Når du har et dualboot system vil menuen bestå af først Ubuntu Linuxkerne versioner og sidst andre OS - her så Windows XP. Med markøren vælger du hvad systemet skal starte op i.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
Echers

Indlæg af Echers »

Warhawk skrev:Det er skam helt okay at beholde Windows. Måske kommer det med tiden så vidt, at du helt fjerner det og kun kører Linux (som mange af os herinde).

Jo, det er næsten sådan. GRUB er Linux bootloaderen. Når du har et dualboot system vil menuen bestå af først Ubuntu Linuxkerne versioner og sidst andre OS - her så Windows XP. Med markøren vælger du hvad systemet skal starte op i.

Okay. Mange tak :)

Nu sidder jeg bare i et sidste problem.
den Partition jeg vil installere på vil ikke tage imod det. Den siger noget i stil med: "Partition er ikke en rodsystemfil" eller sådan noget.
Jeg har forsøgt at ændre roden på den. Men den vil stadig ikke. Hvad kan være årsagen til dette?

Kig forbi min blog

- 2x 23" dualscreen
- 12GB DDR3
- 2TB HDD
Warhawk

Indlæg af Warhawk »

Er det en Wubi-installation du er i gang med? - altså at du installerer Ubuntu inde i Windows?
/Michael
---

Echers

Indlæg af Echers »

Nej, den skulle gerne være bootet da, for jeg kan se alle 3 partitions lige nu, men den vil ikke installere den på den ene.
Har lige oprettet mig en swap part. hvordan skal jeg så få installeret selve ubuntu på den part. jeg gerne vil have den på (der er 57 GB på den)
Skal jeg formatere hele den harddisk? Hvis altså det er nødvendigt.

Kig forbi min blog

- 2x 23" dualscreen
- 12GB DDR3
- 2TB HDD
Echers

Indlæg af Echers »

Undskyld. Skal jeg formatere hele den partition, altså er det nødvendigt?

Kig forbi min blog

- 2x 23" dualscreen
- 12GB DDR3
- 2TB HDD
Warhawk

Indlæg af Warhawk »

Echers skrev:Undskyld. Skal jeg formatere hele den partition, altså er det nødvendigt?

Godt så, kan se at du manuelt vil klare partitioneringen. Du skal bruge 3 partitioner - 1 swap som bare kan være 2 GB, så 1 root = / - det er her alle systemets filer bliver installeret. Den kan du lave på ca. 6-8 GB, og så skal du have 1 home partition som fylder resten. Det er her du har dine egne bruger data.

Ja, der skal formateres. Linux anvender et helt andet filsystem - her vil det være ext3 og swap.

Håber at du har forstået fremgangsmåden
/Michael
---

Echers

Indlæg af Echers »

Tror jeg har forstået det nu, jeg vil ihvertfald forsøge mig frem med formatering osv.

Jeg siger tusind tak for hjælpen.

Mvh.
Echers

/Patrick

Kig forbi min blog

- 2x 23" dualscreen
- 12GB DDR3
- 2TB HDD
Echers

Indlæg af Echers »

Warhawk skrev:
Echers skrev:Undskyld. Skal jeg formatere hele den partition, altså er det nødvendigt?

Godt så, kan se at du manuelt vil klare partitioneringen. Du skal bruge 3 partitioner - 1 swap som bare kan være 2 GB, så 1 root = / - det er her alle systemets filer bliver installeret. Den kan du lave på ca. 6-8 GB, og så skal du have 1 home partition som fylder resten. Det er her du har dine egne bruger data.

Ja, der skal formateres. Linux anvender et helt andet filsystem - her vil det være ext3 og swap.

Kan se her at en Ext3 kaldes Journalfilsystem - Er det her selve "home" skal installeres?
Og hvad skal root laves i? også Ext3?

Kig forbi min blog

- 2x 23" dualscreen
- 12GB DDR3
- 2TB HDD
Warhawk

Indlæg af Warhawk »

Det lyder godt. Og det var så lidt.

Held og lykke :D
/Michael
---

Troels

Indlæg af Troels »

Echers skrev:
Warhawk skrev:

Kan se her at en Ext3 kaldes Journalfilsystem - Er det her selve "home" skal installeres?
Og hvad skal root laves i? også Ext3?

Først kommer / (root)
6 GB er RIGELIGT!
Så skal du lave en swap.
Her afhænger det af hvor meget RAM du har. Men du får ikke brug for mere end 1 GB. Kun hvis din computer skal gå i dvale.
Så kommer /home
Her ligger alle dine personlige filer. Den skal bare være al den resterende plads.

Når et filsystem er journaliseret betyder det, at den fører en log. Hvis din computer crasher (det gør Linux kun ved strømafbrydelse) så ved den hvilke filer, der ligger hvor, i tilfælde af at den ikke nåede at skrive dem til harddisken. Denne metode er mest sikker, men har selvfølgelig en negativ indvirkning på din performance (så galt er det heller ikke).

Hvis du har mod på mere, så lav også en /boot
Her ligger, som navnet antyder opstartsfilerne, samt Linuxkernen. Den skal være Ext2 i filsystem. (eller det er ikke et krav, men det er bare mest fornuftigt).
/ og /home kan du roligt formatere med XFS. Swap kan ikke formateres med noget specielt filsystem, det kaldes bare for swap. Og til sidst, så er det en god idé at mounte partitionerne med noatime. Men den kan vi tage senere :)

NB. Formatér kun / med XFS hvis du også har en /boot.
Echers

Indlæg af Echers »

Først kommer / (root)
6 GB er RIGELIGT!
Så skal du lave en swap.
Her afhænger det af hvor meget RAM du har. Men du får ikke brug for mere end 1 GB. Kun hvis din computer skal gå i dvale.
Så kommer /home
Her ligger alle dine personlige filer. Den skal bare være al den resterende plads.

Når et filsystem er journaliseret betyder det, at den fører en log. Hvis din computer crasher (det gør Linux kun ved strømafbrydelse) så ved den hvilke filer, der ligger hvor, i tilfælde af at den ikke nåede at skrive dem til harddisken. Denne metode er mest sikker, men har selvfølgelig en negativ indvirkning på din performance (så galt er det heller ikke).

Hvis du har mod på mere, så lav også en /boot
Her ligger, som navnet antyder opstartsfilerne, samt Linuxkernen. Den skal være Ext2 i filsystem. (eller det er ikke et krav, men det er bare mest fornuftigt).
/ og /home kan du roligt formatere med XFS. Swap kan ikke formateres med noget specielt filsystem, det kaldes bare for swap. Og til sidst, så er det en god idé at mounte partitionerne med noatime. Men den kan vi tage senere :)

NB. Formatér kun / med XFS hvis du også har en /boot.[/quote]

Jeg fik det op at køre i nat. Men jeg formaterede i "Ext3-Journalfilsystem".
Har dog heller ikke lavet nogen /boot. Så det kører kun med 3 partitions:

/
/home
swap.

Efter hvad jeg havde forstået, så var det de 3 vigtigste som man skulle bruge, resten ander jeg som jeg har nævnt før intet om da jeg er helt ny inden for det her med Linux osv.

Men nu sidder jeg så i det problem at jeg har trådløst internet, men jeg kan ikke logge på mit net da jeg ikke aner hvordan man søger efter det osv.
Jeg kan se at der ved siden af vinduet er et ikon "ligesom i windows" som er internet, når jeg trykker på dette har jeg ikke mulighed for at søge efter noget net. Hvordan kan det være?

Kig forbi min blog

- 2x 23" dualscreen
- 12GB DDR3
- 2TB HDD
sådanUBUNTU
Geografisk sted: Valby

Indlæg af sådanUBUNTU »

Prøv at gå til Programmer > Tilbehør > Terminal

Her skriver du

Kode: Vælg alt

lspci

Det skulle gerne give en masse tekst. Kopiér denne tekst til en ny post i forum (så emnerne forbliver seperate).

Så skulle folk have mulighed for at hjælpe dig dit trådløse net også :)

PS. din partitionering virker fornuftig.
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50