Ubuntu "fryser"
-
Ubuntu "fryser"
Hejsa
Mit første indlæg på ubuntudanmark.dk, og det skal desværre handle om et problem med Ubuntu - ærgeligt, for mit generelle indtryk er ekstremt positivt!
Jeg installerede Ubuntu 8.1 på min bærbare (IBM T43p) forleden, og updaterede systemet umiddelbart efterfølgende (uden problemer). Desværre har jeg efterfølgende oplevet at systemet i tide og utide (dvs. der er ikke noget umiddelbart mønster) "fryser", og jeg kan ikke komme i kontakt med systemet igen uden at genstarte maskinen. Til at starte med troede jeg det havde noget med nogle bestemte hjemmesider som FF ikke brød sig om (for det virkede som om den frøs når den var ved at hente sider på nettet), men efter at ha brugt systemet de sidste par dage er jeg kommer frem til at problemet nok er lidt mere generelt (omend det virker som om det har relation til internettet - tidligere i dag frøs den da jeg forsøgte at starte amsn)
Christian
Mit første indlæg på ubuntudanmark.dk, og det skal desværre handle om et problem med Ubuntu - ærgeligt, for mit generelle indtryk er ekstremt positivt!
Jeg installerede Ubuntu 8.1 på min bærbare (IBM T43p) forleden, og updaterede systemet umiddelbart efterfølgende (uden problemer). Desværre har jeg efterfølgende oplevet at systemet i tide og utide (dvs. der er ikke noget umiddelbart mønster) "fryser", og jeg kan ikke komme i kontakt med systemet igen uden at genstarte maskinen. Til at starte med troede jeg det havde noget med nogle bestemte hjemmesider som FF ikke brød sig om (for det virkede som om den frøs når den var ved at hente sider på nettet), men efter at ha brugt systemet de sidste par dage er jeg kommer frem til at problemet nok er lidt mere generelt (omend det virker som om det har relation til internettet - tidligere i dag frøs den da jeg forsøgte at starte amsn)
Christian
-
- Geografisk sted: Køge
Re: Ubuntu "fryser"
Måske er det en opdaterede kernel (kerne) der forsager dette, vi kan lade det kom på prøve;
1. Boot up
2. Når den i starten tæller ned (3-2-1), tryk <esc>
3. En liste vil blive vidst;
kernel x.x.x.
kernel x.x.x. (fail safe)
kernel x.x.x.
Som standard er den valgt til at boote op med den nyeste (altså den første på listen), prøv at boote op med en af de andre kernels (do ikke fail safe).
Se om det har nogen indflydelse.
1. Boot up
2. Når den i starten tæller ned (3-2-1), tryk <esc>
3. En liste vil blive vidst;
kernel x.x.x.
kernel x.x.x.
Som standard er den valgt til at boote op med den nyeste (altså den første på listen), prøv at boote op med en af de andre kernels (do ikke fail safe).
Se om det har nogen indflydelse.
-
Tak for svaret!
Jeg genstartede maskinen, og bootede op med den anden kerne som der var mulighed for, og indtil videre (ca. 1½ time) har der ikke været nogle problemer, så det kan være at problemet nu er løst.
Christian
EDIT: Men hvad har det af betydning for systemet, at jeg bruger en "ældre" kerne? Går jeg glip af nogle features eller nogle evt. fejlrettelser?
Jeg genstartede maskinen, og bootede op med den anden kerne som der var mulighed for, og indtil videre (ca. 1½ time) har der ikke været nogle problemer, så det kan være at problemet nu er løst.
Christian
EDIT: Men hvad har det af betydning for systemet, at jeg bruger en "ældre" kerne? Går jeg glip af nogle features eller nogle evt. fejlrettelser?
-
Nu har jeg kørt med systemet i et par timer, og Ubuntu fryser desværre stadig. Det virker ikke som om der er noget rigtigt mønster, men det er mere tilfældigheder hvornår det sker..
Christian
Christian
-
- IRC nickname: Jarlen
- Geografisk sted: København
Er det noget du har oplevet før? Et eller andet sted ville jeg godt kunne frygte et hardwareproblem hvis det var mig.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt
-
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=976287
- Rimelig lang tråd, men prøv at følg med den^
Sådan som jeg forstår det, er det noget Intels trådløse kort og -9 kernen. Min Lenovo frøs også med -9 kernen, men efter en upgrade til -10 har jeg kun oplevet det én gang.
Sådan som jeg forstår det, er det noget Intels trådløse kort og -9 kernen. Min Lenovo frøs også med -9 kernen, men efter en upgrade til -10 har jeg kun oplevet det én gang.
Når en tråd er løst så marker den løst
-
jarlen> Du mener ift. Ubuntu? Der har før været installeret xp på maskinen, og der har ikke (to my knowledge) været problemer med at maskinen fryser..
Casper Hansen> Tak for linket! Jeg har også læst at der har været problemer med trådløse netkort, IBM / Lenovo bærbare og Ubuntu, men troede faktisk de var blevet løst.. Men jeg kigger på dit link, og melder tilbage!
Casper Hansen> Tak for linket! Jeg har også læst at der har været problemer med trådløse netkort, IBM / Lenovo bærbare og Ubuntu, men troede faktisk de var blevet løst.. Men jeg kigger på dit link, og melder tilbage!
-
- IRC nickname: Jarlen
- Geografisk sted: København
ChristianHelring skrev:jarlen> Du mener ift. Ubuntu? Der har før været installeret xp på maskinen, og der har ikke (to my knowledge) været problemer med at maskinen fryser..
Nej jeg mener hardwareproblemer, som i defekt hardware. Men det skulle være dælens tilfældigt om der var noget af dit hardware der blev defekt mens du installerede Ubuntu, så hvis du ikke havde problemet før er det nok næppe det
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt
-
- Geografisk sted: Køge
Jarlen skrev:ChristianHelring skrev:jarlen> Du mener ift. Ubuntu? Der har før været installeret xp på maskinen, og der har ikke (to my knowledge) været problemer med at maskinen fryser..
Nej jeg mener hardwareproblemer, som i defekt hardware. Men det skulle være dælens tilfældigt om der var noget af dit hardware der blev defekt mens du installerede Ubuntu, så hvis du ikke havde problemet før er det nok næppe det
Har faktisk oplevet nogen hvor dette er sket.
Det typiske ved frysninger kan være en defekt RAM.
-
Casper Hansen skrev:http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=976287
Nu har jeg pløjet mig igennem tråden, og hvad jeg umiddelbart kan deficere ud af indlæggene, er der en god sandsynlighed i at problemer opstår ifm. med den kerne jeg booter på og det trådløse netkort som der er i maskinen. Så nu til dummePeter spørgsmålet: Hvordan får jeg installeret -10 kernen?
Jeg svarer selv lige på det. Det viste sig, da jeg genstartede efter at systemet havde frosset, at den bootede op i -10 kernen. Den må åbenbart ha været installeret på et tidspunkt, hvor jeg ikke registrerede det.. Men nu prøver jeg og ser om det kan løse problemet!
-
Nu har jeg kørt med -11 kernen i nogle dage, og har ikke oplevet problemer med at Ubuntu "fryser". Til gengæld sker der nu det, at den af og til taber den trådløse forbindelse for derefter at genetablere den en 4-5 sekunder senere. Først tænkte jeg at problemet var relateret til den trådløse router, men jeg har ikke de samme problemer hvis jeg booter op med xp istedet for.
-
- IRC nickname: HH
- Geografisk sted: Hillerød
Jeg kører som I kan se med en ældgammel Thinkpad T40 (1983). Her har jeg i XP af og til oplevet, at der nederst i højre side af skrivebordet kommer et ikon op der siger, at nu er det trådløse net tilsluttet - uden at jeg i øvrigt har bemærket, at det skulle være afbrudt. Men her i Ubuntu 8.10 er dette ikke sket - ihvertfald har jeg så ikke opdaget det. Og mit Ubuntu kører meget stabilt efter lidt kaos med opdateringer og applikationer der skulle justeres. Se separate tråde om disse forhold.
Hans-Henrik
IBM Thinkpad T41 Duat-boot Ubuntu 10.04 / WinXp
IBM Thinkpad T41 Duat-boot Ubuntu 10.04 / WinXp