Jeg skal bruge en fil server privat og har intet kenskab til server
Jeg er så faldet over den her men syntes også at jeg et sted har læst at der ikke er nogen brugerflade i den - mit spørgsmål er så hvordan installere jeg den og bruger den?
Håber I kan hjælpe en ny i det her ;o)
Installation af ubuntu-8.10-server-i386
-
- IRC nickname: Hulk
-
- IRC nickname: Jarlen
- Geografisk sted: København
Re: Installation af ubuntu-8.10-server-i386
Ubuntuserver er en serverudgave, og er altså lavet til servere der står og udfører en række opgave, og er altså ikke ment som en desktopcomputer til dagligt brug. Derfor kommer serverversionen uden grafisk desktop, og opsættes og styres vha. terminalen.
Hvis du ikke skal bruge maskinen til nogen opgaver der vil ligge stor load på serveren, og ikke mener at 100% stabilitet er nødvendigt, kan du sagtens smide en almindelig desktopversion på, og så opsætte ftp og hvad du ellers har brug for, som på en normal desktop.
Om det bliver lettere, skal jeg lade være usagt, men jeg tror det bliver svært at opsætte mange serverkomponenter, uden som minimum at skulle lave indstillinger direkte i tekstfiler
Hvis du ikke skal bruge maskinen til nogen opgaver der vil ligge stor load på serveren, og ikke mener at 100% stabilitet er nødvendigt, kan du sagtens smide en almindelig desktopversion på, og så opsætte ftp og hvad du ellers har brug for, som på en normal desktop.
Om det bliver lettere, skal jeg lade være usagt, men jeg tror det bliver svært at opsætte mange serverkomponenter, uden som minimum at skulle lave indstillinger direkte i tekstfiler
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt
-
- Geografisk sted: Nørresundby
Hulk skrev:Jeg skal bruge en fil server privat og har intet kenskab til server
Servere ligger generelt i "avanceret bruger"-kategorien. Uanset om du vil lave Windows- eller Linux-server, så har du en udfordring foran dig. Jeg hælder lidt til Jespers holdning, at du nok bør installere en almindelige desktop a la Ubuntu "vanilla" (dvs. ikke server), og så fedte den på plads derefter. Det andet er - uanset om det er Linux, Windows, Macintosh, Sun eller andet - for nørder.
-
- Geografisk sted: Nordjylland
Om arbejde med Ubuntu-server er for nørder skal jeg lade være usagt. Men jeg er da beæret over at blive kaldt for nørd på server-området. Servere er, efter min mening ikke meget svære at bruge end almindelige desktop-udgaver. Det ér blot et spørgsmål om, hvad man har at bruge en server til, samt hvor meget tid man ønsker at dedikere til lærings-processen. For, som de øvrige indlæg påpeger, er en server ikke noget, man bare går i gang med, på samme måde som en desktop-version.
En server kræver stor omtanke inden man installerer. Her skal man have tænkt over ting som graden af sikkerhed, lager-strukturen (skal man have flere volumes, og hvilke?) Skal serveren afvikle central software som office-pakken? Bruger-strukturen/Gruppe-strukturen? Rettigheder? Hvordan skal brugere logge på serveren (SSL/SSH?) Skal det være en LAMP-server, med PHP/Apache/MySQL? Print-server? og meget andet.
Om serveren skal have grafisk brugerflade er et spørgsmål om temperament. Det sikreste er at undlade grafisk brugerflade, det letteste er at installere en.
Alle disse ting er værd at overveje inden man bevæger sig ud i en installation af en dedikeret server.
En server kræver stor omtanke inden man installerer. Her skal man have tænkt over ting som graden af sikkerhed, lager-strukturen (skal man have flere volumes, og hvilke?) Skal serveren afvikle central software som office-pakken? Bruger-strukturen/Gruppe-strukturen? Rettigheder? Hvordan skal brugere logge på serveren (SSL/SSH?) Skal det være en LAMP-server, med PHP/Apache/MySQL? Print-server? og meget andet.
Om serveren skal have grafisk brugerflade er et spørgsmål om temperament. Det sikreste er at undlade grafisk brugerflade, det letteste er at installere en.
Alle disse ting er værd at overveje inden man bevæger sig ud i en installation af en dedikeret server.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500