Jeg har installeret Intrepid på en bærbar og kan ikke komme til at rette opsætningen af skærmopløsning.
Indtastning af bruger og password må foregå næsten i blinde fordi åbningsbilledet ikke kan være på skærmen og ligger som 2 eller 3 billeder oven i hinanden. Jeg kan ikke se systemmenuerne ud over en meget smal stribe i venstre side af menuerne.
Vil jeg gå ud af xorg med tasterne ctrl-alt-backspace, genstarter xorg bare, og så er jeg lige vidt.
I en debian (etch) installation i an anden partition på samme maskine kan jeg rekonfigurere med kommandoen <dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg>.
Hvordan kan jeg komme til at gøre det tilsvarende i ubuntu installationen, som jeg er ved at få til at virke?
I øvrigt: Tak for god hjælp fra dette forum i andre sager!
Venlig hilsen
Hans Christian
Xserver-xorg konfigurering
-
- Geografisk sted: Holte
Xserver-xorg konfigurering
Hans Christian
-
- Geografisk sted: Århus
Re: Xserver-xorg konfigurering
I grub-menuen kan du vælge det punkt, der hedder Recovery Mode.
Der kan du enten vælge punktet xfix eller åbne en root-shell og gøre det selv
Det er essentielt at systemimplementere en real-time ekspansionsgate i floppycontrollerchippen, så executiven ikke dead-locker BIOS'en når den looper i det handshakede interface-mode under initial diskboot!
-
Det gjorde jeg nu, men hvordan får jeg mulighed for at sætte resolution til 1600x1200?
xfix kom tilbage uden at jeg fik mulighed for andet end at se, at det var fixet.
I root-shell fik jet at vide, at kommandoen dpkg-reconfigure ikke var kendt. (Det er jo også en, jeg lærte i et rent debian miljø)
/hca
xfix kom tilbage uden at jeg fik mulighed for andet end at se, at det var fixet.
I root-shell fik jet at vide, at kommandoen dpkg-reconfigure ikke var kendt. (Det er jo også en, jeg lærte i et rent debian miljø)
/hca
Jeg skrev:I grub-menuen kan du vælge det punkt, der hedder Recovery Mode.
Hans Christian
-
- Geografisk sted: Århus
Hvis du kan se til det, kan du prøve at gå ind i System>Administration>Hardware Drivers og se om der er en proprietær driver, der skal installeres..
Det er essentielt at systemimplementere en real-time ekspansionsgate i floppycontrollerchippen, så executiven ikke dead-locker BIOS'en når den looper i det handshakede interface-mode under initial diskboot!
-
Det er jo netop det, jeg ikke kan. Jeg kan se til at læse navn på system hovedmenuen. Trykker jeg på den, får jeg en cirka 1 tegn bred, lodret lysstribe, som er baggrund for "indstillinger" og "administration" og ikke andet. Jeg kan altså ikke se, om der er proprietære drivere.
/hca
/hca
Jeg skrev:Hvis du kan se til det, kan du prøve at gå ind i System>Administration>Hardware Drivers og se om der er en proprietær driver, der skal installeres..
Hans Christian
-
-
Det hedder ATI- something. Jeg skal lige boote i debian partitionen for at give et mere nøjagtigt svar!
/hca
/hca
Casper Hansen skrev:Hvad hedder dit grafikkort?
Hans Christian
-
I følg en "lspci" kommando hedder det
VGA compatible controller: ATI Technologies IncRage Mobility M3 AGP 2x (rev 02).
I debian installationen's xorg.conf kan jeg læse:
Section Device
Identifier "Standard video kort"
Driver "ati"
BusID "PCI:1:0:0"
EndSection
Vil jeg kunne kopiere dette og også sectionerne om monitor og screen med forskellige modes og så håbe på at få det til at virke????
/hca
VGA compatible controller: ATI Technologies IncRage Mobility M3 AGP 2x (rev 02).
I debian installationen's xorg.conf kan jeg læse:
Section Device
Identifier "Standard video kort"
Driver "ati"
BusID "PCI:1:0:0"
EndSection
Vil jeg kunne kopiere dette og også sectionerne om monitor og screen med forskellige modes og så håbe på at få det til at virke????
/hca
Casper Hansen skrev:Hvad hedder dit grafikkort?
Hans Christian
-
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=425236
- Måske kan det hjælpe, ellers er jeg blank^
Når en tråd er løst så marker den løst
-
Det hjalp!
Jeg overførte værdier for HorizSync og VertRefresh i sectionen "Monitor" fundet i Debian versionen.
Jeg overførte værdier for HorizSync og VertRefresh i sectionen "Monitor" fundet i Debian versionen.
Casper Hansen skrev:http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=425236
Hans Christian