Jeg har indstalleret Ubuntu på min egen maskine og er i øvrigt rigtig godt tilfreds - dette har smittet.
Jeg er stadig på begynderniveau - men forstår dog det basale.
Spørgsmål:
Jeg har lovet at assistere min kammerat , da han også ønsker at lave en fuld installation på sin PC.
Han fortæller at da han installerede Windows blev han spurgt om han ville partitionere sin harddisk - hvilket han gjorde (vistnok i 4 for at kunne gemme forskellige steder eller ???).
Nu ønsker han en fuld Ubuntu-installation, men uden partioner. Skal disse partioner fjernes i Windows (og hvordan) inden vi begynder Ubuntu-installation eller hvad bør rækkefølgen/fremgangsmåden være.
PS. Dette er mit første indlæg - er der noget jeg bør gøre anderledes.
På forhånd tak
Kåre
Fjerne partitioner i Windows inden installation (Løst)
-
- IRC nickname: kaarem
Fjerne partitioner i Windows inden installation (Løst)
Senest rettet af kaarem 3. feb 2009, 13:18, rettet i alt 2 gange.
-
- IRC nickname: eitreach
- Geografisk sted: København
Re: Fjerne partioner i Windows inden installation af Ubuntu
Velkommen til forum.
Det nemmeste er at bruge Ubuntu's livecd, og bruge partitionsprogrammet i installationen.
Jeg ville først slette alle partitioner, så man stod med en hel tom disk, og så bagefter oprette tre partitioner - en med monteringspunktet /, på mellem 10 og 15gb, og så en partition med monteringspunktet /home, med den resterende plads, minus plads til swap - og så til sidst en swap-partition, på størrelse med den mængde fysiske hukommelse maskinen har. Hvis den har 2gb ram, laver man 2gb swap.
- Og så installerer man ellers bare. Du må lige sige til hvis noget skal uddybes, eller hvis det ikke fungerer. Det er den måde jeg selv partitionerer på, så jeg tror dog det er relativt nemt.
Det nemmeste er at bruge Ubuntu's livecd, og bruge partitionsprogrammet i installationen.
Jeg ville først slette alle partitioner, så man stod med en hel tom disk, og så bagefter oprette tre partitioner - en med monteringspunktet /, på mellem 10 og 15gb, og så en partition med monteringspunktet /home, med den resterende plads, minus plads til swap - og så til sidst en swap-partition, på størrelse med den mængde fysiske hukommelse maskinen har. Hvis den har 2gb ram, laver man 2gb swap.
- Og så installerer man ellers bare. Du må lige sige til hvis noget skal uddybes, eller hvis det ikke fungerer. Det er den måde jeg selv partitionerer på, så jeg tror dog det er relativt nemt.
"A Narn heavy cruiser?!"
Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Re: Fjerne partioner i Windows inden installation af Ubuntu
hej og velkommen til forum
det er meget nemt, følg denne guide og vælg "guidet - benyt en hel disk"
http://wiki.ubuntu-dk.org/GuidesHowtos/ ... stallation
Nu ønsker han en fuld Ubuntu-installation, men uden partioner.
det er meget nemt, følg denne guide og vælg "guidet - benyt en hel disk"
http://wiki.ubuntu-dk.org/GuidesHowtos/ ... stallation
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
Re: Fjerne partitioner i Windows inden installation af Ubuntu
Ahh - begge svar har gjort mig en del klogere - tak for det!
Jeg skal lige forstå det helt ret.
Når man partitionere under indstallationen - overrouler det så gamle partitioner?
Jeg skal lige forstå det helt ret.
Når man partitionere under indstallationen - overrouler det så gamle partitioner?
Senest rettet af kaarem 20. nov 2008, 23:03, rettet i alt 1 gang.
-
- IRC nickname: eitreach
- Geografisk sted: København
Hov.. Jeg overså helt det med partitionerne han ikke ønskede.
Jeg vil råde til at han minimum bruger 2 partitioner - / og swap. /home er kun med til at gemme data på, så de ikke går tabt i senere installationer, hvis det giver mening. Hvis han kun vil have de to, så er det nemmest at følge Arvai's metode.
Og jeps - det er den korrekte metode.
Jeg vil råde til at han minimum bruger 2 partitioner - / og swap. /home er kun med til at gemme data på, så de ikke går tabt i senere installationer, hvis det giver mening. Hvis han kun vil have de to, så er det nemmest at følge Arvai's metode.
Og jeps - det er den korrekte metode.
"A Narn heavy cruiser?!"
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
bare følg den guide jeg linkede til http://wiki.ubuntu-dk.org/GuidesHowtos/ ... stallation
og når du kommer til "klargør diskplads" vælger du "guidet - benyt en hel disk"
PS: længere nede i guiden er der et kapitel om den metode som eitreach nævner om Manuel partitionering, så kan du selv vælge
og når du kommer til "klargør diskplads" vælger du "guidet - benyt en hel disk"
PS: længere nede i guiden er der et kapitel om den metode som eitreach nævner om Manuel partitionering, så kan du selv vælge
Med venlig hilsen Christian
-
Mange tak begge to
Venlig hilsen
Kåre
Venlig hilsen
Kåre
-
Nu fik vi tid til at få det installeret.
Det virkede fint med den gode vejledning - tak for det til jer alle.
Venlig hilsen
Kåre
Det virkede fint med den gode vejledning - tak for det til jer alle.
Venlig hilsen
Kåre