Har forgæves forsøgt at partionere min 160GB SATA HDD så jeg kan installere Ubuntu 8.10 på sin egen partition. Ligegyldig om jeg vælger at gøre det fra CD eller fra Partition Editor i Ubuntu, så stopper installationen med en fejlmelding, når jeg forsøger at reducere størrelsen på ntfs-drevet.
Der er tre eksisterende partitions på drevet:
FAT16
NTFS
FAT32
De to FAT-partitions er ikke ret store, så al den brugbare plads ligger i NTFS.
Jeg har lavet et screenprint af den fejlmeddelelse jeg får, men jeg synes ikke at jeg kan linke til den herfra?
Er der nogen der kan hjælpe (både med screenprint og partitionering)
Mit hardware er:
DELL Dimension 8400
160GB SATA HDD
3,2GHz, 1MB cache
1024MB DDR400 Dual Channel Memory
Partitionering xp og ubuntu 8.10
-
- IRC nickname: Vinder
- Geografisk sted: Malmø
Partitionering xp og ubuntu 8.10
Ubuntu 20.04 på Intel NUC
Ubuntu 20.04 på Lenovo Thinkpad S440
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
Re: Partitionering xp og ubuntu 8.10
Har du husket at køre diskdefragmentering i windows inden du begyndte at partionere?
Stra
Screenshots skal du først have lagt op på en ekstern server, og derfra linkes til, inden den kan vises i indlægget.
Stra
Screenshots skal du først have lagt op på en ekstern server, og derfra linkes til, inden den kan vises i indlægget.
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
-
Jeg har kørt både diskoprydning og diskdefragmentering før jeg prøvede at installere. Laaaang tid, men ikke noget resultat.
Fik den ide at tjekke fejl-rapporten fra forsøget på at partitionere - den blev lavet i .htm-format - og i denne stod der at fejlen skyldtes fysiske fejl på drevet. Det blev foreslået at køre CHKDSK /f /r og herefter reboote to gange.
I fejl-rapporten var teksten i den næste linje: "resize ntfs safely by additionally using the --bad sectors option of ntfsresize". Men hvor er det jeg skal gøre det og hvad er den helt korrekte kommando?
Efter CHKDSK og to gange reboot har jeg prøvet at tjekke mine partitions i Ubuntu. NTFS-delen vises nu med en trekantet "advarselstavle", men jeg får stadig ikke lov at ændre størrelsen.
Er det noget der får en klokke til at ringe?
Fik den ide at tjekke fejl-rapporten fra forsøget på at partitionere - den blev lavet i .htm-format - og i denne stod der at fejlen skyldtes fysiske fejl på drevet. Det blev foreslået at køre CHKDSK /f /r og herefter reboote to gange.
I fejl-rapporten var teksten i den næste linje: "resize ntfs safely by additionally using the --bad sectors option of ntfsresize". Men hvor er det jeg skal gøre det og hvad er den helt korrekte kommando?
Efter CHKDSK og to gange reboot har jeg prøvet at tjekke mine partitions i Ubuntu. NTFS-delen vises nu med en trekantet "advarselstavle", men jeg får stadig ikke lov at ændre størrelsen.
Er det noget der får en klokke til at ringe?
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
hej
du kan evt bruge gparted som livecd, det er mere effektivt og med flere muligheder, men den skal selvfølgeligt downloades og brændes ved laveste hastighed.
http://gparted.sourceforge.net/download.php
du kan evt bruge gparted som livecd, det er mere effektivt og med flere muligheder, men den skal selvfølgeligt downloades og brændes ved laveste hastighed.
http://gparted.sourceforge.net/download.php
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
Jeg lavede en CD med Live GPartEd og prøvede at køre den, men fik ikke yderligere ud af det. Det er stadig ikke muligt at ændre størrelsen på NTFS-delen af drevet. GPartEd sætter minimum og aktuel størrelse af partitionen til samme værdi.
Jeg er vel ved at komme til den erkendelse at løsningen nok er en reformatering af hele harddisken med efterfølgende installation af XP og Ubuntu. Selv om det måske ikke er et egentligt Ubuntu-spørgsmål er der så nogen, der har gode råd, hvis jeg vælger den løsning?
Jeg har DELL re-installation CD med Windows XP og en Live Ubuntu CD.
Jeg er vel ved at komme til den erkendelse at løsningen nok er en reformatering af hele harddisken med efterfølgende installation af XP og Ubuntu. Selv om det måske ikke er et egentligt Ubuntu-spørgsmål er der så nogen, der har gode råd, hvis jeg vælger den løsning?
Jeg har DELL re-installation CD med Windows XP og en Live Ubuntu CD.