Hejsa...
Jeg installerede en maskine med XP og derefter bootede jeg på Ubuntu cd og installerede Ubuntu hvor jeg fik lov at vælge hvor stor del af disken hhv XP og Ubuntu skulle fylde,..
Jeg fik lov at beholde XP.. Og nu har jeg en fin dualboot maskine...
MEN....
Jeg lovede så lige at lave samme model på en HP laptop til min ven. Men når jeg booter fra Ubuntu og den starter Partitionernigsprogrammet op, får jeg ikke mulighed for at beholde XP... Den VIL bruge hele disken på 60GB.
Hvorfor ?
Jeg har også forsøgt at installere Ubuntu inde fra XP.. Den skriver jo at det skulle kunne installeres som et almindeligt program. Men jeg kan ikke finde ud af hvordan,,,, Den vil lave et image og efter nogle minuter skriver den fejl ved læsning af cd..?
Håber en kan hjælpe...
VH JOE
Ubuntu og XP dualboot ?
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Re: Ubuntu og XP dualboot ?
hej
1: diskdefragmenter først harddisken nogle gange og prøv at installere ubuntu som du plejer.
2: hvis det bare ikke vil lade sig gøre på den normale måde, kan du hente gparted som livecd http://gparted.sourceforge.net/download.php , diskdefragmenter først
harddisken nogle gange (windows ligger gerne spredt ud over det hele), brug derefter gparted livecd til at "skrumpe" partitionen med, den plads du vil bruge til ubuntu
lader du stå som "ikke allokeret", hvis du derefter indsætter ubuntu livecd, burde der komme en mulighed for at indstallere med "guidet installering på størst fri plads",
("vælg ikke “Guidet - benyt en hel disk”) så bliver xp slettet !
1: diskdefragmenter først harddisken nogle gange og prøv at installere ubuntu som du plejer.
2: hvis det bare ikke vil lade sig gøre på den normale måde, kan du hente gparted som livecd http://gparted.sourceforge.net/download.php , diskdefragmenter først
harddisken nogle gange (windows ligger gerne spredt ud over det hele), brug derefter gparted livecd til at "skrumpe" partitionen med, den plads du vil bruge til ubuntu
lader du stå som "ikke allokeret", hvis du derefter indsætter ubuntu livecd, burde der komme en mulighed for at indstallere med "guidet installering på størst fri plads",
("vælg ikke “Guidet - benyt en hel disk”) så bliver xp slettet !
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
Jeg prøver den med Defrag næste gang jeg sidder med den laptop.
Den jeg lavede det på uden problemer, var en HELT frisk installatio af XP... Måske det er forskellen ift defrag ?
Den jeg lavede det på uden problemer, var en HELT frisk installatio af XP... Måske det er forskellen ift defrag ?
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
JOEHERLEV skrev:Jeg prøver den med Defrag næste gang jeg sidder med den laptop.
hej
da jeg på et tidspunkt kørte dualboot, lagde jeg bare xp ind først og ubuntu bagefter (uden at diskdefragmentere), men jeg har set at der er mange
her i forumet, der har været nød til at gøre det før de kunne installere ubuntu, og det skader helt sikkert heller ikke at rydde op i windows.
Med venlig hilsen Christian