Fra XP til Ubuntu

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Bops

Fra XP til Ubuntu

Indlæg af Bops »

Jeg overvejer at skifte til Ubuntu fra XP, men vil lige høre om følgende.

Kan jeg få alle mine data, mails (fra outlook), musik og billeder med over på Ubuntu hvis jeg ikke har en ekstra harddisk til back-up?? Jeg tænker om de kan importeres ved installation??

Skal jeg vælge 64-bit versionen til min hp pavillion zv5000 (den burde kunne 64-bit)??

Vil jeg få problemer med at bruge min elskede ipod??

Vil jeg stadig kunne synkronisere min telefon med pc'en (den kører windows mobile 6.1)??

Vil det virke som min pc har nemmere ved at "trække" ubuntu??

Håber på gode og overskuelige svar.

Mvh

Bo
Bops

Re: Fra XP til Ubuntu

Indlæg af Bops »

Ahr - har kun en GB ram, så må vel nøjes med 32bit?? Det er en AMD 64bit +3400 processor
eitreach
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Indlæg af eitreach »

Hej, og velkommen til forum. :)

Hvis dine filer ligger i standard-mapperne i Windows, så burde du kunne få det meste over - dog vil jeg kraftigt råde til at tage backup i alle tilfælde. Ting kan gå galt, ligemeget hvilket operativsystem man bruger.

Hvis din maskine understøtter 64-bit, kører du 64-bit.

Det kommer an på hvilken ipod der er tale om. Min gamle 5g virkede fint - dog har jeg hørt om blandede oplevelser med de nye touch og nanoer.

Det kommer an på telefonen - nogle kan, andre kan ikke.

Jep. :)

- Hvis noget skal uddybes, siger du naturligvis bare til.

Mht. ram og 64-bit, så er det jo ikke ram alene som udgør ydelsen - en 64-bit processor har sine fordele over en 32-bit, ligegyldigt hvor meget ram der er til rådighed.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393
Bops

Indlæg af Bops »

Jo - det meste ligger vist i standard mapperne. Og jeg har backup af billeder og musik på ipod, og kontakterne på telefonen. Så det er vel ikke verdens undergang hvis det kikser.

Andre der kan svare på resten??

Mvh

Bo
Bops

Indlæg af Bops »

Ok - jeg tror jeg prøver med 64bit så.

Eneste minus er at jeg ikke har recovery cd'er til min pc - så går det ikke er jeg fucked.

Burde jeg prøve med live cd'en først. Og i så fald - hvordan brænder jeg den??
Casper Hansen

Indlæg af Casper Hansen »

eitreach skrev:Mht. ram og 64-bit, så er det jo ikke ram alene som udgør ydelsen - en 64-bit processor har sine fordele over en 32-bit, ligegyldigt hvor meget ram der er til rådighed.

Nu spørger jeg lidt nysgerrigt, men hvilke fordele helt konkret ? :)

- Om din bærbar vil trække Ubuntu nemmere kan jeg ikke sige, men jeg kan sige, at efter jeg installerede Ubuntu på min vens Toshiba Satellite A100 var den god som ny. Min fars stationær kører også væsentligt bedre. Mine egne computere kører også meget bedre med Ubuntu.
Billede

Når en tråd er løst så marker den løst
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Warhawk »

Bops skrev:Ok - jeg tror jeg prøver med 64bit så.

Eneste minus er at jeg ikke har recovery cd'er til min pc - så går det ikke er jeg fucked.

Burde jeg prøve med live cd'en først. Og i så fald - hvordan brænder jeg den??

Godt valg :D

Det burde ikke gå galt - men der kan jo ikke udstedes garanti.

Jo, jeg synes bestemt at det vil være klogest at prøve med live CD først og se hvordan din pc fungerer med systemet. Du skal formentlig bruge Windows til at brænde CD'en i. Så vil jeg anbefale dig at bruge InfraRecorder (som kan hentes gratis på nettet). Her vælger du at brænde billede til disk (altså din .iso) - dette skal være på lav hastighed for at mindske risikoen for fejl.

Hilsen
Michael
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Casper Hansen skrev:
eitreach skrev:Mht. ram og 64-bit, så er det jo ikke ram alene som udgør ydelsen - en 64-bit processor har sine fordele over en 32-bit, ligegyldigt hvor meget ram der er til rådighed.

Nu spørger jeg lidt nysgerrigt, men hvilke fordele helt konkret ? :)

I et 64-bit operativsystem har operativsystemet, og programmerne adgang til det dobbelte antal registre i forhold til et 32 bit operativsystem, og programmer (AMD64, og Intel EM64T).
Antallet er tilfældigvis det dobbelte imellem 64-bit og 32-bit, det er et designvalg for 64-bit mikroprocessorarkitekturen AMD har lavet. AMD kunne have lavet det med det samme eller 4 gange så mange registre i 64-bit, i forhold til 32-bit.

32-bit programmer på et 64 bit opearativsystem med 32-bit maskinkode-biblioteker har ikke adgang til de ekstra antal registre, fordi 32-bit programmerne er lavet til at køre under et 32-bit operativsystem (af samme type).

Et højere antal af registre betyder at data (for operativsystemet, og programmer) sjældnere skal hentes fra 1st level cache, 2nd level cache, RAM, diskcache, og endelig swap. (I den rækkefølge!)
At man sjældnere skal ud til den meget langsommere cache, og RAM betyder at 64-bit programmer kører noget hurtigere. Jeg har set 30% hurtigere, men kan ikke huske fra hvor, desværre.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Bops

Indlæg af Bops »

Tak for support indtil videre:-)

Ok - nu har jeg så hentet en ubuntu 8.10 64bit desktop fil på 699mb, og kørt en md5sum check på den.
Filen er ok.

Jeg har brændt et image af den, men kan ikke finde ud af at køre md5sum check på cd'en - hvad er tricket lige til det??

Når jeg har chekket den for md5sum kan jeg så køre den cd som en liveCD?? Og i så fald hvordan gør jeg det??
johnb
IRC nickname: johnb
Geografisk sted: Thisted

Indlæg af johnb »

Du booter simpelthen din komputer fra din ISO-CD, og lader komputeren arbejde indtil du ser et brunt skrivebord med et ikon (install). Dette Ikon holder du fingrene fra (da klik på dette starter en egentlig installation).
Ellers er der næsten frit slav fra Start/programknappen nederst i venstre hjørne.
Når du har afprøvet "Ubuntu'en", kan du bare fjerne CD'en og genstarte, hvis du vil beholde Windows, ellers kan du starte en egentlig installation fra ikonet "install".
Der er imidlertid en anden måde at undersøge Ubuntu lidt grundigere: Medens Windows kører lægger du CD'en i drevet og venter på at den starter. Der dukker en dialogbox op med tre valgmuligheder: 1. kør som "Live". 2. "Install inside Windows", d.v.s. den bliver installeret parallelt med Windows og kan fjernes med "Tilføj/Fjern" fra "kontrolpanelet. Vet opstart af komputeren bliver du præsenteret for et valg mellem "Windows" eller "Ubuntu". 3. Ren installation, hvor windows bliver overskrevet. Læs iøvrigt nærmere her:
http://computergeil.dk/installer-linux- ... 4122.ahtml
God fornøjelse, jeg har gjort som nr. 2, og det kører bare, og så har jeg min windows i baghånden.