Ubuntu i Vista
-
- IRC nickname: abergen
Ubuntu i Vista
Jeg har altig brugt Open Office og er meget tilfreds med programmet derfor vil jeg gerne prøve Ubuntu. Men jeg vil gerne beholde mit windows da jeg spiller en del, og de fleste spil er stadig lavet til Windows, er der nogen erfaringer med at køre med begge styresystemer ? Jeg ved godt man kan starte direkte fra en cd, men så er det jo ikke en fuldkommen Ubuntu.
abergen
abergen
-
Re: Ubuntu i Vista
Hej,
Velkommen til forum.
Her er et link til installationsvejledning http://wiki.ubuntu-dk.org/GuidesHowtos/ ... stallation
Velkommen til forum.
Her er et link til installationsvejledning http://wiki.ubuntu-dk.org/GuidesHowtos/ ... stallation
-
Hej Køre selv vista64 og ubuntu 8,10 på samme maskine. Ingen problemer.
-
- Geografisk sted: København
Hvis du ikke vil pille ved din harddisk, kan du installere Ubuntu i Vista (sæt cd'en i, mens du er i Vista), eller køre Ubuntu via live-cd'en. Hvis du vil installere Ubuntu som separat styresystem (bedre udnyttelse og hastighed i forhold til de to første muligheder, så vidt jeg ved), men stadig beholde Windows, følger du vejledningen ovenfor (dualboot).
Jeg har ikke prøvet at installere Ubuntu i Vista, hvis det er det, din overskrift hentyder til, men har kørt dualboot siden maj, og har alt i alt været meget tilfreds (jeg bruger kun sjældent Vista, men jeg spiller heller ikke computerspil, så det jeg skal, kan jeg gøre i Ubuntu - og som regel både hurtigere og nemmere end i Vista)!
Jeg har ikke prøvet at installere Ubuntu i Vista, hvis det er det, din overskrift hentyder til, men har kørt dualboot siden maj, og har alt i alt været meget tilfreds (jeg bruger kun sjældent Vista, men jeg spiller heller ikke computerspil, så det jeg skal, kan jeg gøre i Ubuntu - og som regel både hurtigere og nemmere end i Vista)!
-
- IRC nickname: Fugmann
- Geografisk sted: Vejle
Jeg kører selv med både Vista og Ubuntu på harddisken, og det virker fint. Så jeg kan roligt anbefale at komme i gang med Ubuntu du kan stadig vælge at starte Vista i stedet for Ubuntu.
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
For at holde forum overskueligt, er emnet blevet flyttet til Installation.
MVH Redaktør-Team
MVH Redaktør-Team
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
- IRC nickname: Vinder
- Geografisk sted: Malmø
Jeg vil tillade mig at tage denne tråd op igen.
Jeg har forsøgt at installere Ubuntu på en helt ny PC med Vista installeret. Det kan jeg ikke gøre fordi Vista selv har lavet 3 partitions på harddisken og jeg kun får lov at lave yderligere en fra Ubuntu 8.10 live CD'en. Resten af pladsen på disken markeres i oversiget som "ubrugelig". Det skal lige siges at jeg brugte vejledningen om manuel partitionering, som findes her på forum.
Da jeg nu havde fået reduceret pladsen til Vista gik jeg ind i Vista og formaterede den frigivne plads i ntfs-format som et nyt G:-drev og regnede med at jeg kunne installere Ubuntu under Vista på det nye drev. Installationen går fint, indtil kontrollen af tjeksummer (tror jeg nok den skriver) er afsluttet. Så kommer der en besked om at programmet ikke kan læse fra cd'en og at jeg skal kontrollere om den er i brug af et andet program. Jeg har prøvet at slå min virus-beskyttelse i Vista fra, hvis det skulle være den der gav problemer, men uden nogen forskel. Jeg har prøvet at installere fra to forskellige Live-CD'er, der begge har virket ved installation på andre computere, men heller ikke det giver nogen forskel.
Er der nogen, der kan hjælpe?
Den aktuelle PC er en DELL Hybrid 140G (2,1Ghz) m. 4GB RAM og 250GB SATA HDD + ekstern 500GB Maxtor HDD
Jeg har forsøgt at installere Ubuntu på en helt ny PC med Vista installeret. Det kan jeg ikke gøre fordi Vista selv har lavet 3 partitions på harddisken og jeg kun får lov at lave yderligere en fra Ubuntu 8.10 live CD'en. Resten af pladsen på disken markeres i oversiget som "ubrugelig". Det skal lige siges at jeg brugte vejledningen om manuel partitionering, som findes her på forum.
Da jeg nu havde fået reduceret pladsen til Vista gik jeg ind i Vista og formaterede den frigivne plads i ntfs-format som et nyt G:-drev og regnede med at jeg kunne installere Ubuntu under Vista på det nye drev. Installationen går fint, indtil kontrollen af tjeksummer (tror jeg nok den skriver) er afsluttet. Så kommer der en besked om at programmet ikke kan læse fra cd'en og at jeg skal kontrollere om den er i brug af et andet program. Jeg har prøvet at slå min virus-beskyttelse i Vista fra, hvis det skulle være den der gav problemer, men uden nogen forskel. Jeg har prøvet at installere fra to forskellige Live-CD'er, der begge har virket ved installation på andre computere, men heller ikke det giver nogen forskel.
Er der nogen, der kan hjælpe?
Den aktuelle PC er en DELL Hybrid 140G (2,1Ghz) m. 4GB RAM og 250GB SATA HDD + ekstern 500GB Maxtor HDD
Ubuntu 20.04 på Intel NUC
Ubuntu 20.04 på Lenovo Thinkpad S440
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Da jeg nu havde fået reduceret pladsen til Vista gik jeg ind i Vista og formaterede den frigivne plads i ntfs-format som et nyt G:-drev og regnede med at jeg kunne installere Ubuntu under Vista på det nye drev
prøv at lade "g drevet" stå som ikke allokeret i vista (i stedet for at formatere det i nfts) og lade ubutu lave en installering på/med "guidet - benyt den største sammenhængende fri plads".
Med venlig hilsen Christian
-
Tak for tippet, men er jeg ikke tilbage hvor jeg startede? Jeg læser det sådan at du foreslår at jeg laver en egentlig installation af Ubuntu på den ikke-allokerede del af harddisken - altså ikke under Vista. Problemet er her at man åbenbart kun kan have 4 partitioner på en harddisk. Da Vista allerede har lavet 3 (et med FAT16 format og to med NTFS format) får jeg ikke lov at afslutte installationen af Ubuntu, der jo som bekendt selv skal bruge 3 partitioner (en swap og to ext3).
Du vil bemærke at den guide til installation af Ubuntu 8.10 der henvises til her i forum også tydeligt viser en opsætning, hvor den oprindelige Windows-installation ligger på kun en partition. Her er der altså plads til at lave tre nye partitioner til Ubuntu.
Min Vista var præ-installeret på maskinen med en FAT16-partition (som jeg ikke ved hvad bruges til), en NTFS-partition til program og data og endelig en NTFS-partition der indeholder Recovery-filer.
Jeg tror vejen frem er at få lavet installationen under Vista, men det kræver en løsning af problemet med at installations-programmet pludselig ikke kan finde cd'en under installationen. Alternativt skal jeg finde ud af hvordan jeg kan opdele harddisken i 6 partitioner.
Help, please!
Du vil bemærke at den guide til installation af Ubuntu 8.10 der henvises til her i forum også tydeligt viser en opsætning, hvor den oprindelige Windows-installation ligger på kun en partition. Her er der altså plads til at lave tre nye partitioner til Ubuntu.
Min Vista var præ-installeret på maskinen med en FAT16-partition (som jeg ikke ved hvad bruges til), en NTFS-partition til program og data og endelig en NTFS-partition der indeholder Recovery-filer.
Jeg tror vejen frem er at få lavet installationen under Vista, men det kræver en løsning af problemet med at installations-programmet pludselig ikke kan finde cd'en under installationen. Alternativt skal jeg finde ud af hvordan jeg kan opdele harddisken i 6 partitioner.
Help, please!
-
- IRC nickname: sound
Vinder skrev:Tak for tippet, men er jeg ikke tilbage hvor jeg startede? Jeg læser det sådan at du foreslår at jeg laver en egentlig installation af Ubuntu på den ikke-allokerede del af harddisken - altså ikke under Vista. Problemet er her at man åbenbart kun kan have 4 partitioner på en harddisk. Da Vista allerede har lavet 3 (et med FAT16 format og to med NTFS format) får jeg ikke lov at afslutte installationen af Ubuntu, der jo som bekendt selv skal bruge 3 partitioner (en swap og to ext3).
Help, please!
Det er ikke helt korrekt.
du kan kun have 3 FYSISKe partitioner, men saktens have mange flere logiske.
så hvis du frigør den plads der nu er (sletter dit g drev) så laver ubuntu de kogiske partitioner der er brug for og ligger dem på en fysisk partition
-
Bare for at være sikker. Taler vi nu om en installation under Vista eller som en direkte installation fra Live CD'en?
-
- IRC nickname: sound
Vinder skrev:Bare for at være sikker. Taler vi nu om en installation under Vista eller som en direkte installation fra Live CD'en?
Jeg har aldrig fået en wubi instalation til at virke 100% derfor fraråder jeg det på det kraftigeste... der er andre for hvem det virker fint, men i hvert fald ikke for mig.
Jeg snakker derfor op installation fra live-cd
-
Jeg lavede en ny Live CD, brændt på laveste hastighed (4x) i CDBurnerXP og slettede formateringen af mit "G-drev". Herefter kørte jeg CD'en og valgte at installere Ubuntu med det samme. Efter nogle utroligt lange ventetider, dels før jeg kom til det første installations-billede og dels hvor programmet skal "læse" den eksisterende partitionering, kom jeg endelig til partitioneringsmenuen.
Ved at vælge "Guidet - bruge største fri plads" viste grafikken at Ubuntu ville lægge beslag på 100% af diskpladsen, så det turde jeg ikke. "Før"-billedet viste korrekt de tre partitioner fra Windows og den fri plads, der var blevet til rådighed ved at slette "G-drevet".
Jeg valgte i stedet "Guidet - reduktion af eksisterende..." og reducerede Windows-partitionen, så der blev plads til Ubuntu. "Efter"-billedet i grafikken viste nu Windows-partitionerne, Ubuntu-partitionen og den fri plads fra G-drevet. Efter accept kørte computeren i næsten en time, før installationen var færdig!!
Efter genstart har jeg nu dual-boot på maskinen og efter at Windows har accepteret at dens plads er blevet "skrumpet" (kører chkdsk) virker begge styresystemer.
Jeg tjekkede ved hjælp af GPartEd i Ubuntu partitioneringen og kan se at der nu ligger de oprindelige tre partitioner fra Windows i en "blok" og en separat "blok" med Ubuntu. I Ubuntu-partitionen er der to under-partitioner, "/" og "swap". Jeg kan også se at Ubuntu alligevel har inddraget den fri plads på disken, så jeg nu har ca. 80GB til Ubuntu og 150GB til Windows.
Burde der ikke være oprettet en "/ home" under-partition i Ubuntu-delen og kan/skal jeg i givet fald selv oprette den ved hjælp af GPartEd?
Jeg undskylder, hvis mine spørgsmål virker simple, men bær over med mig:-) Ubuntu-verdenen er helt ny for mig.
Ved at vælge "Guidet - bruge største fri plads" viste grafikken at Ubuntu ville lægge beslag på 100% af diskpladsen, så det turde jeg ikke. "Før"-billedet viste korrekt de tre partitioner fra Windows og den fri plads, der var blevet til rådighed ved at slette "G-drevet".
Jeg valgte i stedet "Guidet - reduktion af eksisterende..." og reducerede Windows-partitionen, så der blev plads til Ubuntu. "Efter"-billedet i grafikken viste nu Windows-partitionerne, Ubuntu-partitionen og den fri plads fra G-drevet. Efter accept kørte computeren i næsten en time, før installationen var færdig!!
Efter genstart har jeg nu dual-boot på maskinen og efter at Windows har accepteret at dens plads er blevet "skrumpet" (kører chkdsk) virker begge styresystemer.
Jeg tjekkede ved hjælp af GPartEd i Ubuntu partitioneringen og kan se at der nu ligger de oprindelige tre partitioner fra Windows i en "blok" og en separat "blok" med Ubuntu. I Ubuntu-partitionen er der to under-partitioner, "/" og "swap". Jeg kan også se at Ubuntu alligevel har inddraget den fri plads på disken, så jeg nu har ca. 80GB til Ubuntu og 150GB til Windows.
Burde der ikke være oprettet en "/ home" under-partition i Ubuntu-delen og kan/skal jeg i givet fald selv oprette den ved hjælp af GPartEd?
Jeg undskylder, hvis mine spørgsmål virker simple, men bær over med mig:-) Ubuntu-verdenen er helt ny for mig.
-
- Geografisk sted: Valby
Installationsprogrammet opretter ikke automatisk en /home-partition, men den er ganske rigtigt meget god at have. Derfor...
Hvis det var mig, ville jeg geninstallere ubuntu. Denne gang vælger du manuel partitionering. så skal du blot slette ubuntu (/)-partitionen og lave to nye partitioner på den frie plads: / (5-10 GB) og /home (resterende). Husk at angive monteringspunkter (/ og /home) under partitioneringen. Bemærk der må IKKE være flueben i Formatér ud for Windowspartitionen. Du skal også beholde swap-partitionen.
Grub bootloader (opstartsskærm hvor du vælger ml. windows og ubuntu) installeres automatisk.
PS. Hvis du allerede har leget lidt med ubuntuopsætningen, kan du gemme dine personlige indstillinger ved at lave backup af /home/user/-mappe. Husk skjulte filer og mapper. Når du er færdig med geninstallation kan du kopiere hele baduljen over i din nye /home/user-mappe.
Hvis det var mig, ville jeg geninstallere ubuntu. Denne gang vælger du manuel partitionering. så skal du blot slette ubuntu (/)-partitionen og lave to nye partitioner på den frie plads: / (5-10 GB) og /home (resterende). Husk at angive monteringspunkter (/ og /home) under partitioneringen. Bemærk der må IKKE være flueben i Formatér ud for Windowspartitionen. Du skal også beholde swap-partitionen.
Grub bootloader (opstartsskærm hvor du vælger ml. windows og ubuntu) installeres automatisk.
PS. Hvis du allerede har leget lidt med ubuntuopsætningen, kan du gemme dine personlige indstillinger ved at lave backup af /home/user/-mappe. Husk skjulte filer og mapper. Når du er færdig med geninstallation kan du kopiere hele baduljen over i din nye /home/user-mappe.
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50
IBM Thinkpad R50
-
Måske et dumt spørgsmål, men kan jeg ikke lave ændringen fra GPartEd under Ubuntu? Det må vel være muligt at indskrænke "/" og bruge den frigivne plads til "/home" - eller er det ikke? Eller der er måske andre grunde til at det er bedre at geninstallere?