Smeden skrev:Det gav heller ikke resultat, hverken i xp eller ubuntu.
/smeden
Du bliver nok nødt til at åbne din laptop (uden at den er tændt, og med alle kabler ude - også strømkabel. Batteriet skal også ud).
Kig efter om strømforsysningskablet til drevet, og om drevets signalkabel ser ødelagt ud, eller om kablerne sidder skævt eller løst.
Bemærk: Du må ikke have tøj af kunststof på, da du så kan oparbejde statisk elektricitet på adskillige 1000 volts, som kan aflades igennem laptopens elektronikkomponenter, hvilket de vile dø af, hvis det sker!
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
For at være helt sikker på at drevet virker før boot af xp/ubuntu, så startede jeg livecd'en med ubuntu. Og nu breder mystikken sig: i liveubuntu har jeg et dvd/cdrom drev og det virker!?!
Smeden skrev:For at være helt sikker på at drevet virker før boot af xp/ubuntu, så startede jeg livecd'en med ubuntu. Og nu breder mystikken sig: i liveubuntu har jeg et dvd/cdrom drev og det virker!?!
/smeden
Jeg har absolut ingen anelse om hvad der foregår, men det ser ud til at der er sket noget udsædvanligt under installationen med lige præcis din hardware.
Jeg ville reinstallere (ikke noget med opgradering eller repair), hvis jeg var dig. Jeg laver altid en ny installation (efter at have lavet backup., self) hver gang jeg opgraderer til en ny Ubuntu version, og har aldrig oplevet de store problemer - næsten kun altid forbedringer.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Stadig ingen succes; først med både xp og ubuntu, og nu kun med ubuntu. Intet dvd drev, når først ubuntu er installeret.
Jeg begynder snart at opgive, havde ellers store forhåbninger da jeg så at mit trådløse netværkskort virkede (kæmpede med 8.04 men måtte kaste håndlædet i ringen) Det lugter snart af XP til mig igen igen...
Smeden skrev:Stadig ingen succes; først med både xp og ubuntu, og nu kun med ubuntu. Intet dvd drev, når først ubuntu er installeret.
Jeg begynder snart at opgive, havde ellers store forhåbninger da jeg så at mit trådløse netværkskort virkede (kæmpede med 8.04 men måtte kaste håndlædet i ringen) Det lugter snart af XP til mig igen igen...
/smeden
Noget hardware er bare ikke understøttet af Linux på grund af at der er nogle producenter som ikke laver en Linux driver.
Det er lidt eksotisk, men under Windows controlpanel, System, og så (vist nok) egenskaber for hardware kan du prøve at kigge efter en PCI bridge.
Prøv så det samme i Linux med Sysinfo programmet i Programmer | Systemværktøjer. Du skal muligvis lige installere det først. (brug programmer | tilføj/fjern)
Bemærk at du kun kigger på "Motherbord", øverst til højre er der flere muligheder
Er du mere tålmodig vil en minutiøs sammenligning med hvad Windows kan finde af hardware, og hvad Linux kan finde af hardware give bonus i form af vi kan fortælle dig hvilket modul som skal loades ind i Linux kernen for at den kan finde din resterende hardware.
Det har jeg lige installeret, men jeg aner ikke hvad jeg skal kigge efter. Jeg kan ikke sammenligne med xp, da jeg kun har ubuntu på nuværende tidspunkt.
/smeden
ps. har prøvet at tage print af hvad sysinfo finde men det lykkedes ikke!