Kubuntu 8,04 vil ikke opdatere til 8,10. Går ned ved install

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
DizMan

Kubuntu 8,04 vil ikke opdatere til 8,10. Går ned ved install

Indlæg af DizMan »

Hejsa.

Tak for et godt site. Håber en af jer kan hjælpe mig her - har også forsøgt at få hjælp på det store forum med dette spørgsmål: http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=6073371#post6073371, Desværre uden svar. Derfor prøver jeg her...

Jeg forsøgte allerede i sidste uge at opdatere fra 8,04 til betaen af 8,10 af Kubuntu vha. det normale upgrade-værktøj. Den hentede fint alle pakker men gik ned i installationen med fejlen: Sorry, the package "update-manager" failed to install or upgrade. You can help the developers by reporting the problem.

Jeg ventede derfor på den officielle release, men den går ned samme sted. :(

Jeg er ikke nogen haj til (K)Ubuntu, så hvis du kan og vil hjælpe, vil jeg være taknemmelig for en detaljeret forklaring.

Tak for hjælpen!

vh
Diz.
thj01
Geografisk sted: Fredericia

Re: Kubuntu 8,04 vil ikke opdatere til 8,10. Går ned ved install

Indlæg af thj01 »

den hurtige løsning er:

Tag backup af dine filer og lav en "clean" install med en kUbuntu 8.10 cd.

Der er så mange ting der kan gå galt i en opgradering af den slags - og jeg tror ikke der er nogen reelt tidsforskel på det.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
eyez
Geografisk sted: Århus - Brabrand

Indlæg af eyez »

Vil nok også sige det samme. en clean install er altid bedre.
det eneste ekstra tid der kan være, er at sætte det op som det var før, plus alle de porgramer man normal bruger.

Men så er du sikker på at få rydet op i det hele :D

/thomas
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

eyez skrev:Vil nok også sige det samme. en clean install er altid bedre.
det eneste ekstra tid der kan være, er at sætte det op som det var før, plus alle de porgramer man normal bruger.

Men så er du sikker på at få rydet op i det hele :D

/thomas

Jeg har prøvet at opdatere 3 gange nu og det tog mellem 1½ og 6 timer. en clean install tager et sted i nærheden af 1-1½ (for mig i hvert fald). en del af de ting jeg har lavet mht. opsætning skulle alligevel laves om efter update.

min dom må være at clen install ikke kun er nemmere det er også hurtigere og smartere og indeholder ikkeså meget ekstra arbede
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Casper Hansen

Indlæg af Casper Hansen »

20 minutter kontra 8 timer? Ja det tog 8 timer at opgradere min Hardy til en Intrepid. Så der er vidst ikke nogen tvivl der hehe.
Billede

Når en tråd er løst så marker den løst
DizMan

Indlæg af DizMan »

Hej igen.

Tak for jeres kommentarer. Ja, det lyder jo som om, det er lettere/hurtigere med cd-metoden end update-knappen. Æv... Jeg havde håber, at Kubuntu efterhånden var så nemt, at man kunne opdatere vha. en knap og bevare indstillinger mv. Sådan á la windows-update :twisted: undskyld bandeordet.

Nej, men spøg til side. Når man er nybegynder på Kubuntu, så kan det synes noget uoverskueligt at gemme dokumenter, data og ikke mindst indstillinger - lave clean install - og så tilføje disse ting igen. Jeg ønsker jo ikke at begynde forfra for hver 6. måneder, når der kommer en ny release. Men måske har I andre lavet noget automatisering eller lign. af jeres maskiner, så en update foregår rimelig smertefri?

Tak igen - jeg håber jeg lærer lidt af det her Kubuntu på et tidspunkt...

/Diz
Casper Hansen

Indlæg af Casper Hansen »

DizMan skrev:Hej igen.

Tak for jeres kommentarer. Ja, det lyder jo som om, det er lettere/hurtigere med cd-metoden end update-knappen. Æv... Jeg havde håber, at Kubuntu efterhånden var så nemt, at man kunne opdatere vha. en knap og bevare indstillinger mv. Sådan á la windows-update :twisted: undskyld bandeordet.

Undskyld mig, men sådan er det altså heller ikke i Windows :lol: 8.10 er ikke bare en "opdatering", men en helt ny udgave af styresystemet :)

DizMan skrev:Nej, men spøg til side. Når man er nybegynder på Kubuntu, så kan det synes noget uoverskueligt at gemme dokumenter, data og ikke mindst indstillinger - lave clean install - og så tilføje disse ting igen. Jeg ønsker jo ikke at begynde forfra for hver 6. måneder, når der kommer en ny release. Men måske har I andre lavet noget automatisering eller lign. af jeres maskiner, så en update foregår rimelig smertefri?

Tak igen - jeg håber jeg lærer lidt af det her Kubuntu på et tidspunkt...

/Diz

Hvis du har lavet back up i Windows før er det ligeså nemt. Evt. brug Grsync til at synkronisere din /home-mappe med en ekstern harddisk. Det må ikke være backuppen, der holder dig tilbage :wink:
Billede

Når en tråd er løst så marker den løst
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Nej, men spøg til side. Når man er nybegynder på Kubuntu, så kan det synes noget uoverskueligt at gemme dokumenter, data og ikke mindst indstillinger - lave clean install - og så tilføje disse ting igen. Jeg ønsker jo ikke at begynde forfra for hver 6. måneder, når der kommer en ny release. Men måske har I andre lavet noget automatisering eller lign. af jeres maskiner, så en update foregår rimelig smertefri?

hej

du kan også gå ind i steder>hjemmemappe og trykke: Ctrl+h det viser de skjulte filer, så du kan lave en backup af din opsætning.

edit:
det hedder det i ubuntu, jeg ved det ikke i kubuntu
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
PKO

Indlæg af PKO »

Hej,

Eller gøre det endnu mere simpelt ved at lave en partition for /home.

Der vil alle dine dokument etc. befinde sig og denne skal ikke formateres ved en ny installation etc.

Se manuel partitionering i link i signatur.

Derudover skal et system kunne opgradere korrekt fra system til system. Ved fejl indgiv en bugrapport på Launchpad.
Senest rettet af PKO 3. nov 2008, 20:58, rettet i alt 1 gang.
Mvh Kraków

Guides Ubuntu
Programmer -> Tilbehør -> Terminal
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

hvis man er smart laver man vel en program partition på f.eks 10 gb hvor selve ubuntu ligger
og en data partition (/home) på f.eks 100 gb eller hvad man nu har til dokumenter, filer osv
Når man installerer kan man jo så nøjes med at skifte programmer osv osv på / og lade /home blive som den er
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede