Hvilken Ubuntu skal jeg vælge?
-
Hvilken Ubuntu skal jeg vælge?
Hej
I går prøvede jeg for første gang Ubuntu, jeg bootede Ubuntu version 8.4 op på min bærbare og kørte en live version og jeg synes faktisk at det var meget godt.
Nu er det så sådan at jeg har fået blod på tanden og gerne vil prøve at køre Ubuntu som "rigtigt" styresystem dvs ikke en live cd version, jeg har styr på hvordan man dual booter osv - min plan er nemlig at jeg vil køre XP og Ubuntu på min bærbare da jeg bruger XP til Skole og pt vil jeg bare prøve Ubuntu.
Mit spørgsmål er så - Jeg kan se at der er kommet en ny version af Ubuntu - version 8.10 jeg har både 8.4 og 8.10 brændt ud på en CD men hvilken af dem skal jeg installere?
Udover det -> Kan man afvikle film og musik på Ubuntu altså jeg afspille mine MP3 filer og se dvd/avi filer osv?
På forhånd tak.
I går prøvede jeg for første gang Ubuntu, jeg bootede Ubuntu version 8.4 op på min bærbare og kørte en live version og jeg synes faktisk at det var meget godt.
Nu er det så sådan at jeg har fået blod på tanden og gerne vil prøve at køre Ubuntu som "rigtigt" styresystem dvs ikke en live cd version, jeg har styr på hvordan man dual booter osv - min plan er nemlig at jeg vil køre XP og Ubuntu på min bærbare da jeg bruger XP til Skole og pt vil jeg bare prøve Ubuntu.
Mit spørgsmål er så - Jeg kan se at der er kommet en ny version af Ubuntu - version 8.10 jeg har både 8.4 og 8.10 brændt ud på en CD men hvilken af dem skal jeg installere?
Udover det -> Kan man afvikle film og musik på Ubuntu altså jeg afspille mine MP3 filer og se dvd/avi filer osv?
På forhånd tak.
-
- Geografisk sted: Køge
Re: Hvilken Ubuntu skal jeg vælge?
Ubuntu 8.10 helt klart!!!
Yep!
Yep!
-
- IRC nickname: eitreach
- Geografisk sted: København
Mp3, java, flash og hvad har vi, installeres nemt på én gang ved at installere pakken ubuntu-restricted-extras, som nemt kan installeres via Synaptic - fundet i System > Administration > Synaptic.
"A Narn heavy cruiser?!"
Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393
-
Hej,
Du finder i min signatur link til installationsvejledningerm heruder dualboot med ændring af eksisterende partition.
Du finder i min signatur link til installationsvejledningerm heruder dualboot med ændring af eksisterende partition.
-
- Forfatter
- Geografisk sted: Christianshavn
Artificial Intelligence skrev:Ubuntu 8.10 helt klart!!!
Der er een der har foreslået, at man venter en måned fra den seneste er udkommet
(host, host). Et af de bedste råd jeg har set, for der går lang tid fra udgivelse til stabiliteten indtræffer!
Hvis du er nybegynder og ellers tilfreds med 804, så brug den. Den har også længere levetid (lts) end den nyeste.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12
-
ubuntuuser42 skrev:Artificial Intelligence skrev:Ubuntu 8.10 helt klart!!!
Der er een der har foreslået, at man venter en måned fra den seneste er udkommet
(host, host). Et af de bedste råd jeg har set, for der går lang tid fra udgivelse til stabiliteten indtræffer!
Hvis du er nybegynder og ellers tilfreds med 804, så brug den. Den har også længere levetid (lts) end den nyeste.
Har da ikke været tilfældet i denne udgivelse. Jeg læste en masse poster om, at Beta-udgaven var stabil
Når en tråd er løst så marker den løst
-
- IRC nickname: sound
Casper Hansen skrev:ubuntuuser42 skrev:Artificial Intelligence skrev:Ubuntu 8.10 helt klart!!!
Har da ikke været tilfældet i denne udgivelse. Jeg læste en masse poster om, at Beta-udgaven var stabil
jeg har været på 8.10 i ca 3 uger og jeg kan virkelig ikke få armene ned.
jeg vil helt klart anbefale dig at prøve at boot fra en 8.10 live cd. se om wlan osv virker der. hvis det virker så go for it. det eneste der plejer at være semibesværligt for en "ubuntu-jomfru" er wlan.
-
Jeg har netop installeret 8.10 og det fungere fremragende, jeg har ikke rigtig haft problemer med at installere programmer men jeg har lige et spørgsmål.
Bruges terminalen til at hente programmer med? f.eks. VLC Media Player? eller kan terminalen bare bruges.
og udover det hvordan installere jeg Adobe Flash player så jeg kan se videoer på Youtube?
Bruges terminalen til at hente programmer med? f.eks. VLC Media Player? eller kan terminalen bare bruges.
og udover det hvordan installere jeg Adobe Flash player så jeg kan se videoer på Youtube?
-
- IRC nickname: eitreach
Der er mange måder at installere pakker på, og terminalen er bare en af dem.
Synaptic er en god måde at gøre det på, grafisk - den finder du under System > Administration > Synaptic. Du kan enten søge efter programmer, eller kigge gennem kategorierne ude til venstre.
For at installere Flash, Java og en del andet ikke-frit software, kan du finde pakken ubuntu-restricted-extras via Synaptic.
Og spørg endelig - det er det vi er her for.
Synaptic er en god måde at gøre det på, grafisk - den finder du under System > Administration > Synaptic. Du kan enten søge efter programmer, eller kigge gennem kategorierne ude til venstre.
For at installere Flash, Java og en del andet ikke-frit software, kan du finde pakken ubuntu-restricted-extras via Synaptic.
Og spørg endelig - det er det vi er her for.
"A Narn heavy cruiser?!"
-
ubuntuuser42 skrev:Artificial Intelligence skrev:Ubuntu 8.10 helt klart!!!
Sådan har det været i de fleste Ubuntu release hvor det har været en god ide. Men 8.10 udgivelsen har været superb fra start!
Hatten af for Ubuntu teamet.
-
Msh skrev:Bruges terminalen til at hente programmer med? f.eks. VLC Media Player? eller kan terminalen bare bruges.
Man kan. Som regel eksempelvis her på forummet for at give specifik og præcis hjælp. Men du kan finde det du skal bruge med "Add/Remove" og/eller "Synaptic Package Manager".
"Add/Remove" kan du finde i "Applications" og "Synaptic Package Manager" kan du finde i "System ---> Adminitration --->".
-
- Forfatter
- Geografisk sted: Christianshavn
Artificial Intelligence skrev:ubuntuuser42 skrev:Artificial Intelligence skrev:Ubuntu 8.10 helt klart!!!
Sådan har det været i de fleste Ubuntu release hvor det har været en god ide. Men 8.10 udgivelsen har været superb fra start!
Men vi snakker om 3 dage reelt... Jeg bruger ikke Intrepid på arbejdet, før den er blevet "tør". Og jeg vil slet ikke anbefale den til nybegyndere på nuværende tidspunkt.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Men vi snakker om 3 dage reelt... Jeg bruger ikke Intrepid på arbejdet, før den er blevet "tør". Og jeg vil slet ikke anbefale den til nybegyndere på nuværende tidspunkt.
Det er nok lidt hårdt sagt , jeg kører på 8.10 64 bit og har ikke haft problemer og systemet er meget stabilt, så det eneste jeg vil sige som grund til at vente, er
at der er ret meget pres på serverne den første uge, så opdateringer og hentning af pakker tager sin tid, selve 8.10 har jeg absolut kun pæne ting at sige om.
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
Msh skrev:Bruges terminalen til at hente programmer med? f.eks. VLC Media Player? eller kan terminalen bare bruges.
Terminalen er et kraftigt værktøj du kan stort set alt med. Når man har lært at bruge den så er det bare klasse.
Når en tråd er løst så marker den løst