Hej folkens,
Jeg har et problem med at installere Ubuntu
*Når punkt 4(Partitions) nås under Installationen, kan ubuntu ikke finde min harddisk.
*Jeg har prøvet at starte Ubuntu op fra CD'en og det går fint med at opstarte. Så prøver jeg at finde harddisken igennem Gparted, men Gparted kan stadig ikke finde harddisken..
Lidt yderligere info:
* Computeren er ny, der findes ikke længere andre styresystemer installeret
* Der har hos leverandøren været installeret windows vista i ca. 2 dage. Harddisken er altså korrekt tilsluttet.
* Harddisk: 1tb x 1
* Motherboard: ASUS P5Q Deluxe
* CPU: Intel Core 2 Quad Q9550 - 45nm
* RAM: 2x2gb
* Grafikkort: Gforce 260
* Traditionel Windowsbruger, da windows ikke kræver kode-færdigheder - Jeg sætter pris på at min computer bare virker, og vigtigt: at det er let at installere nye spil. Venligst tag hensyn til dette i jeres svar.
ps. * Vil meget gerne skifte til et nyt opperativsystem, hvis det ellers er let at bruge/sætte sig ind i, og ikke kræver at man skal tilegne sig kodefærdigheder.))
Håber I kan hjælpe!
Edit:
Den downloadede fil's navn: "ubuntu-8.04.1-desktop-amd64" (altså 64bit)
Manglende Harddisk
-
- IRC nickname: Dean
Manglende Harddisk
Senest rettet af Dean 23. okt 2008, 20:03, rettet i alt 4 gange.
-
Re: Manglende Harddisk
Hej,
Har du den seneste BIOS installeret?
P5Q Deluxe BIOS 1406
Her er citat fra manualen for dette bundkort.
Jeg vil mene, at du skal anvende IDE her istedet for AHCI. Kunne du prøve at tjekke indstillingen i din BIOS.
For installationsvejledninger til anvendelse af specielle tilvalg ved installation (F6) findes link i min signatur.
Har du den seneste BIOS installeret?
P5Q Deluxe BIOS 1406
Her er citat fra manualen for dette bundkort.
SATA Configuration [Enhanced]
Configuration options: [Disabled] [Compatible] [Enhanced]
Configure SATA as [IDE]
Sets the configuration for the Serial ATA connectors supported by the
Southbridge chip. Configuration options: [IDE] [RAID] [AHCI]
• If you want to use the Serial ATA hard disk drives as Parallel ATA physical
storage devices, keep the default setting [IDE].
• If you want the Serial ATA hard disk drives to use the Advanced Host
Controller Interface (AHCI), set this item to [AHCI]. The AHCI allows
the onboard storage driver to enable advanced Serial ATA features that
increases storage performance on random workloads by allowing the drive
to internally optimize the order of commands.
• If you want to create a RAID 0, RAID 1, RAID 5, RAID 10, or the Intel®
Matrix Storage Technology configuration from the Serial ATA hard disk
drives, set this item to [RAID].
Jeg vil mene, at du skal anvende IDE her istedet for AHCI. Kunne du prøve at tjekke indstillingen i din BIOS.
For installationsvejledninger til anvendelse af specielle tilvalg ved installation (F6) findes link i min signatur.
-
Hej PKO,
1) Jeg har tjekket BIOS'en og lige inden den hopper ind i den blå skærm står der øverst oppe:
"BIOS version 1.1.0.L70d"
Jeg ved ikke om dette er den rigtige version eller hvordan, og hvis det ikke er, så ved jeg i hvert fald ikke hvordan man kan ændre denne/installere en ny.
2) Omkring SATA konfigurationen, så stod den allerede på [Enhanced] - [IDE]
3) Som jeg troede det var klart fra min post: se * nummer 2, så kan jeg desværre ikke bruge installationsvejledninger, når installationen er den der går galt. Det er under installationen's punkt 4/(side 4 i de vejledninger du linker til) at ubuntu stopper op og siger "hey, du har jo ikke en harddisk tilsluttet".. (men det har jeg altså, og den virker fint nok med andre styresystemer end ubuntu)
1) Jeg har tjekket BIOS'en og lige inden den hopper ind i den blå skærm står der øverst oppe:
"BIOS version 1.1.0.L70d"
Jeg ved ikke om dette er den rigtige version eller hvordan, og hvis det ikke er, så ved jeg i hvert fald ikke hvordan man kan ændre denne/installere en ny.
2) Omkring SATA konfigurationen, så stod den allerede på [Enhanced] - [IDE]
3) Som jeg troede det var klart fra min post: se * nummer 2, så kan jeg desværre ikke bruge installationsvejledninger, når installationen er den der går galt. Det er under installationen's punkt 4/(side 4 i de vejledninger du linker til) at ubuntu stopper op og siger "hey, du har jo ikke en harddisk tilsluttet".. (men det har jeg altså, og den virker fint nok med andre styresystemer end ubuntu)
-
Hej,
Det er da fair nok. Men nogen gange kan en nærlæsning føre til ny viden.
ad 1 http://support.asus.com/download/downlo ... Q%20Deluxe
for yderligere.
ad 2 Fint, så er den fejlmulighed udelukket
Ad3
Men kiggede du under de muligheder, der tilbydes under F6?
http://wiki.ubuntu-dk.org/GuidesHowtos/ ... stallation
Denne er fra 8.10 installation.
Da jeg desværre ikke har dette bundkort, kan jeg ikke give dig den nøjagtive indstilling. Derfor bliver du nok nødt til at prøve dig frem!
Du kunne jo også overveje at installere 8.10 beta. Den endelige version vil blive frigivet 30.10.2008.
Det er da fair nok. Men nogen gange kan en nærlæsning føre til ny viden.
ad 1 http://support.asus.com/download/downlo ... Q%20Deluxe
for yderligere.
ad 2 Fint, så er den fejlmulighed udelukket
Ad3
Men kiggede du under de muligheder, der tilbydes under F6?
http://wiki.ubuntu-dk.org/GuidesHowtos/ ... stallation
Funktionstasten F6 giver dig adgang til specielle parametre for opstart, hvis der er problemer med installation grundet ACPI etc. Valgmuligheden 'Install Ubuntu' vælges for at installere til harddisken.
Denne er fra 8.10 installation.
Da jeg desværre ikke har dette bundkort, kan jeg ikke give dig den nøjagtive indstilling. Derfor bliver du nok nødt til at prøve dig frem!
Du kunne jo også overveje at installere 8.10 beta. Den endelige version vil blive frigivet 30.10.2008.
-
Mange tak for hjælpen.
Må indrømme at jeg leder efter et styresystem der 'selv kan' de mest basale funktioner såsom installation og genkendelse af hardware. Det er fint at I er nogen der synes det er rigtig sjov at nærlæse alle mulige steder og kode selv/bruge terminal, og tilegne jer en dybere viden om hvorfor det lige er, at computere virker, det har bare ikke min store interesse.
Må indrømme at jeg leder efter et styresystem der 'selv kan' de mest basale funktioner såsom installation og genkendelse af hardware. Det er fint at I er nogen der synes det er rigtig sjov at nærlæse alle mulige steder og kode selv/bruge terminal, og tilegne jer en dybere viden om hvorfor det lige er, at computere virker, det har bare ikke min store interesse.
-
Hej,
Jamen vi er da langt hen ad vejen enige.
Men Windows installerer heller ikke bare, uden du skal installere diverse drivere selv. Og der tror jeg at du skal installerere mere selv.
Eksempelvis skal du have drivere til de fleste nyere chipset, inden den kan genkende harddiske.
Under Ubuntu er det bare et spørgsmål om at angive et argument eller lave en mindre ændring af opsætning af din BIOS.
Hvis du får en maskine prækonfigureret med Windows, er dette blevet lavet fra leverandørens side.
Jamen vi er da langt hen ad vejen enige.
Men Windows installerer heller ikke bare, uden du skal installere diverse drivere selv. Og der tror jeg at du skal installerere mere selv.
Eksempelvis skal du have drivere til de fleste nyere chipset, inden den kan genkende harddiske.
Under Ubuntu er det bare et spørgsmål om at angive et argument eller lave en mindre ændring af opsætning af din BIOS.
Hvis du får en maskine prækonfigureret med Windows, er dette blevet lavet fra leverandørens side.
-
Dean skrev:
* Traditionel Windowsbruger, da windows ikke kræver kode-færdigheder - Jeg sætter pris på at min computer bare virker, og vigtigt: at det er let at installere nye spil. Venligst tag hensyn til dette i jeres svar.
Ubuntu kræver ikke kode-færdigheder. Det havde jeg i hvert fald ikke da jeg startede, men nu har jeg lært at bruge terminalen.
- Har du forresten fået det til at virke?
Når en tråd er løst så marker den løst
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
jeg må da indrømme at jeg legede i dos tilbage i 80'erne men ellers har mine kodefærdigheder været ikke eksisterende, jeg arbejder fint på ubuntu, og har leget en del med det efterhånden. jeg må sige at jeg kan de simpleste komandoer i terminalen men ellers bruger jeg da bare den grafiske brugerflade. der er bare nogle smutveje som er en del lettere via terminalen, og dem lærer man hen af vejen.