Jeg har anskaffet mig en ny bærbar og sammen med den en beslutning om ikke at bruge windows, men ubuntu istedet.
jeg har lavet en boot disc, men oplever, at systemet stopper kort efter start og grubler over, om der kan være en fejl et eller andet sted (min logiske sans svigter ikke )
hvis jeg vil lave en ny boot disc og foretage en ny installation, skal jeg på en eller anden måde have slettet det der allerede er kommet ind på maskinen, hvordan gør jeg det, når den har svært ved at starte op??
hilsen morten
Ubuntu stopper under opstart
-
- IRC nickname: morten
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Re: Ubuntu stopper under opstart
hej og velkommen til forumet
1: har du et link med/om din pc (eller alle de specs. som du kender)?
2: har du et link med/om den isofil du har hentet ?
3: det er vigtigt at man brænder livecd en , ved laveste hastighed (gjorte du det ?)
1: har du et link med/om din pc (eller alle de specs. som du kender)?
3: det er vigtigt at man brænder livecd en , ved laveste hastighed (gjorte du det ?)
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
Og husk at tjekke md5summen.
https://help.ubuntu.com/community/HowToMD5SUM
Sammenlign med disse tal:
https://help.ubuntu.com/community/UbuntuHashes
https://help.ubuntu.com/community/HowToMD5SUM
Sammenlign med disse tal:
https://help.ubuntu.com/community/UbuntuHashes
Når en tråd er løst så marker den løst
-
christian.arvai skrev:1: har du et link med/om din pc (eller alle de specs. som du kender)?
1) Zepto Mythos, Intel C2 DUO P8600 2,4 GHz 1066MHz, WSXGA + Geforce 9600M, 200GB HD
2) jeg har downloaded fra ubuntu.com
3) ja
Casper Hansen skrev:
Og husk at tjekke md5summen.
Det har jeg ikke fået lavet endnu men er gået i gang.
Tak for jeres svar
Morten
Morten - lidt senere skrev:md5summen er tjekket og er ok
Senest rettet af morten jensen 10. okt 2008, 15:58, rettet i alt 1 gang.
-
Hej,
Hvis din PC hænger ved installationen i opstarten, vil jeg mene, at du nok skal prøve med nogle parametere.
Under opstart ved menuen skal du trykke F6 og ændre splash til nosplash samt eventuelt afprøve de andre muligheder også som du finder i denne http://wiki.ubuntu-dk.org/GuidesHowtos/ ... stallation. (Dette er 8.10 som er i beta).
Det anbefales ofte at anvende den alternate installationsdisk især ved grafikproblemer.
Hvilken version er det, som du forsøger at installere 32 eller 64 bit samt 8.04 eller 8.04.1?
Hvis din PC hænger ved installationen i opstarten, vil jeg mene, at du nok skal prøve med nogle parametere.
Under opstart ved menuen skal du trykke F6 og ændre splash til nosplash samt eventuelt afprøve de andre muligheder også som du finder i denne http://wiki.ubuntu-dk.org/GuidesHowtos/ ... stallation. (Dette er 8.10 som er i beta).
Det anbefales ofte at anvende den alternate installationsdisk især ved grafikproblemer.
Hvilken version er det, som du forsøger at installere 32 eller 64 bit samt 8.04 eller 8.04.1?
-
PKO skrev:Hej,
Det er 8.04.1 64 bit jeg forsøger mig med (det er den jeg kom frem til på ubuntu.com).
det er lykkedes mig at 'komme igennem', den er ikke så stabil - har oplevet at maskinen gav et lille pip og slukkede derefter. Jeg vil prøve at downloade alternate disc'en.
Takker
morten
-
- Admin
Kode: Vælg alt
Jeg vil prøve at downloade alternate disc'en.
ja eller prøv med 32 bit, jeg har selv haft en acer der var bygget til 64bit, men den kørte ikke godt på det, så jeg installerede 32 bit på den i stedet for.
-
Hej,
Husk at brænde dit ISO image ved lav hastighed.
Med Nvidia 9800M skal du nok have en bedre driver en den standard der er med 169.12 (Restricted)
Du kan installere EnvyNg, som kan installere version 173.14.12 for dig uden kompilering.
Dette er en kommando du afgiver i terminalen (Programmer -> Tilbehør -> Terminal) eller via Synaptic.
Derefter bruger du dette program til installation af driveren.
Husk at brænde dit ISO image ved lav hastighed.
Med Nvidia 9800M skal du nok have en bedre driver en den standard der er med 169.12 (Restricted)
Du kan installere EnvyNg, som kan installere version 173.14.12 for dig uden kompilering.
Kode: Vælg alt
sudo apt-get install envyng-gtk
Dette er en kommando du afgiver i terminalen (Programmer -> Tilbehør -> Terminal) eller via Synaptic.
-
PKO skrev:Hej,
Du kan installere EnvyNg, som kan installere version 173.14.12 for dig uden kompilering.Kode: Vælg alt
sudo apt-get install envyng-gtk
super tip pt har jeg fokus på 3 problemer
1. insatllation af os
2. komme på nettet
3. at få grafikken på plads (kører pt 800x600)
jeg går ud fra, at jeg kan downloade via min gamle pc og på den måde snige mig uden om net delen.
i første ombæring er det selve installationen af os der volder de største kvaler, men håber inden alt for længe at kunne prøve ovenstående.
Tak igen
Morten
-
Det magiske trick mht. at få systemet til at fungere var at køre 32 bit istedet for de 64, jeg startede med.
Jeg har ikke haft så meget tid den seneste uges tid, men det resterende problem er at få grafikken til at fungere. Jeg kører fortsat 800x600.
Jeg har ikke haft så meget tid den seneste uges tid, men det resterende problem er at få grafikken til at fungere. Jeg kører fortsat 800x600.
-
- Admin
morten jensen skrev:Det magiske trick mht. at få systemet til at fungere var at køre 32 bit istedet for de 64, jeg startede med.
ok
start med at følge denne guide: http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... Itemid=100
og skriv gerne hvis du får problemer derefter !