Valg af Linuxdistribution

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
MrIsaac

Indlæg af MrIsaac »

Kære Linuxelskere

Jeg har efter nu 7 år som inkarneret Windowsbruger fået trang til at prøve Linux, fordi det nye Vista virker hæmningsløst opreklameret og i øvrigt er hundedyrt.

Jeg har set på mulighederne og fundet, at de fleste siger, at Ubuntu er det mest brugervenlige. Imidlertidig findes der jo ikke kun Ubuntu, men også varianterne Kubuntu, Edubuntu og Xubuntu.

Så er det Linux-amatøren spørger: Hvad er forskellene på de tre, og findes de alle tre på dansk? Hvilken distribution kræver mindst af hardwaren, og hvilken er mest liret (mht. det grafiske mm.)?

Jeg håber, at I er villige til at hjælpe mig.

Venligst
Isak
Wrapper
Geografisk sted: Århus, Denmark

Indlæg af Wrapper »

Ubuntu er "standard versionen" den bruger det skriveborsmiljø der hedder GNOME. Gnome er meget populært, det er simpelt at bruge men kan godt virke lidt kedeligt at se på (kan dog ændres).
Kubuntu er Ubuntu med skrivebordsmiljøet KDE. KDE er ligeledes populært, det er flot at se på, men min mening er at det er for svært at tilpasse til mine behov.
Xubuntu er med skrivebordsmiljøet Xfce. Xfce er ikke noget jeg har arbejdet meget med, men det kræver knap så mange resourcer som KDE eller Gnome.
Edubuntu er mere henvendt til undervisningsbrug.

Og der findes jo ellers tonsvis af distrobutioner der er baseret på ubuntu.
Men hvis det afhænger af hvilket skrivebordsmiljø du vil have, så synes jeg du skal starte med ubuntu som jo har Gnome. men du kunne evt. hente dem ned og afprøve dem via live-cden.
MrIsaac

Sprog?

Indlæg af MrIsaac »

Okay. Jeg tror, at jeg udelukker Edubuntu. Jeg læser også lige på Xubuntus hjemmeside, at man kan installere skrivebordsmiljøet ovenpå en Ubuntu-installation. Dette må formodes også at gælde for Kubuntu.

Så har jeg faktisk kun et spørgsmål, før jeg tør installere Ubuntu via Live CD'en (som jeg netop har downloadet), nemlig det for mig ret vigtige sprogspørgsmål: er det på dansk?

Mange tak for hjælpen :)
Wrapper
Geografisk sted: Århus, Denmark

Indlæg af Wrapper »

Det er gældende for kubuntu ligeledes.

Ja det er på dansk, når du starter cden op er den på engelsk. Men når du installere systemet så kan du vælge dansk.
MrIsaac

Mange tak

Indlæg af MrIsaac »

Jeg går straks i gang - dejligt med så hurtig og fyldestgørende support.
Balder

Indlæg af Balder »

@ Mrisaac:

Ubuntu - altså Gnome - med Beryl på. Så har man efter min mening en desktop, der sparker bagdel. :)
Mvh. - Balder
Ormen
Geografisk sted: Trekantsområdet

Indlæg af Ormen »

Kan kun give Balder ret. Med et nyt Theme, og lidt legen hist og pist, vil jeg mene at man får et system der er ligeså godt som Vista, hvis ikke bedre! ( Jeg synes self det er bedre ;) )
/Ormen
Med en Ubuntu-overbevist svigermor!