Hvordan får man ubuntu til at køre fra USB

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
bartholdy

Hvordan får man ubuntu til at køre fra USB

Indlæg af bartholdy »

Hej, jeg vil lige prøve at komme lidt i gang med Ubuntu, så derfor har jeg prøvet at køre ubuntu 8.04 fra en USB nøgle. Jeg har installeret ubuntu ved at bruge Unetbootin, det gik fint, maskinen starter op på Ubuntu, det kører OK (men hænger lidt hist og her). Desværre bliver min opsætning ikke gemt ved nedlukning, jeg tror det er fordi jeg kører som "Live Session User". Jeg har prøvet at ændre user status, men det er ikke lykkedes. Har set at andre har det samme problem (google), men har ikke set nogen brugbar løsing. Er der nogen der kan hjælpe mig. Jeg ønsker at afprøve Ubuntu via USB boot, da jeg ikke ønsker at "svine" min bærbar til, det er min arbejds PC og vores IT folk bliver bare skide sure når der kommer ting på deres maskiner de ikke forstår.

Min PC er en Dell Latitude D600

Jesper
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Hvordan får man ubuntu til at køre fra USB

Indlæg af Christian.Arvai »

hej og velkommen til forumet :)

jeg fandt denne tråd om ubuntu på usb:

How to … install Ubuntu 8.04 on a USB flash drive http://blogs.zdnet.com/hardware/?p=1873

jeg håber du kan bruge den.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
thomasjohansen
Geografisk sted: Køge

Indlæg af thomasjohansen »

Et par små tillægsspørgsmål fra en interesseret læser.

1. Hvordan er hastigheden, både i opstart og i brug med bla åbning af programmer og lign. sammenlignet med en "normal" installeret ubuntu.

2. Hvor meget plads optager en "standard" ubuntu installation, i den henviste guide står der man skal bruge en +4gb men nu tænker jeg også i perspektivet ved brugen af den over en lang periode. vokser sådan en installation foruden de programmer man selvfølgelig installerer? og om en 8gb vil være tilstrækkelig?
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl
Brugeravatar
Toddvarg
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af Toddvarg »

jeg havde installeret ubuntu på en usb 2,5" harddisk på 20 gb, men jeg havde delt den op i to partitioner, så reelt var det kun 10 gb. Det var en usb harddisk som ikke skulle have nogen ekstra strøm udover det usb stikket giver.
for at sikre mig at jeg ikke ødelagde min opsætning på min pc, koblet jeg fra harddiskerne. Når det er gjort, er det meget enkelt. Når harddiskerne er koblet fra, behøver du ikke at tænke på hvor du installere bootloaderen, men ellers kan du følge opsætningen på hjemmeside:

christian.arvai skrev:How to … install Ubuntu 8.04 on a USB flash drive http://blogs.zdnet.com/hardware/?p=1873

Det er også mange muligheder hvis du ser på denne hjemmeside: http://www.pendrivelinux.com/2008/04/14 ... e-install/

Det som var smart, var at jeg kunne bruge andres pc'er til at starte op mit eget system, jeg kunne gemme alt mit arbejde på den. I nogen tilfælder skulle du køre en reconfig af xorg, men hvis du bruger den på egen pc og det er den du bruger under install er det ikke nogen problem.
Den er måske ikke så hurtig som en normal install, siden den skal gå gennem usb, men det fungerer rimlig godt.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

bartholdy skrev:Hej, jeg vil lige prøve at komme lidt i gang med Ubuntu, så derfor har jeg prøvet at køre ubuntu 8.04 fra en USB nøgle. Jeg har installeret ubuntu ved at bruge Unetbootin, det gik fint, maskinen starter op på Ubuntu, det kører OK (men hænger lidt hist og her). Desværre bliver min opsætning ikke gemt ved nedlukning, jeg tror det er fordi jeg kører som "Live Session User". Jeg har prøvet at ændre user status, men det er ikke lykkedes. Har set at andre har det samme problem (google), men har ikke set nogen brugbar løsing. Er der nogen der kan hjælpe mig. Jeg ønsker at afprøve Ubuntu via USB boot, da jeg ikke ønsker at "svine" min bærbar til, det er min arbejds PC og vores IT folk bliver bare skide sure når der kommer ting på deres maskiner de ikke forstår.

Min PC er en Dell Latitude D600

Jesper

Når du gør det på den måde så kan du mig bekendt ikke kre som andet end live sesion user da du booter fra en live cd (overført til usb) hvis du skal noget så skal du køre den install der er oppe i venstre hjørne, og så vælge at instalere det på en anden usb pind. om dette vil virke ved jeg ikke 100% men jeg ved at jeg ved en fejl kom til at instalere på et sd-kort for et stykke tid siden. det virkede men var lidt sløvt af og til.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
PKO

Indlæg af PKO »

Hej,

Til sådan en løsning ville jeg nok anvende Xubuntu som ikke kræver samme antal resurser og dermed skulle have bedre hastighed.

Den er bygget med de samme pakker som Ubuntu, men bruger Xfce skrivebordsmiljøet.
Mvh Kraków

Guides Ubuntu
Programmer -> Tilbehør -> Terminal
bartholdy

Indlæg af bartholdy »

Tak for jeres kommentarer og hjælp. Jeg har fået Ubuntu til at køre nu via en 4GB USB nøgle. For at få det til at virke har jeg måtte vælge en lidt anden vej. For dem der er interesserede har jeg gjort følgende:

1. Downloaded en Ubuntu Live CD
2. Fjernet min HD fra min PC (bare for at være sikker på at jeg ikke ødelagde min windows installation)
3. Boot fra CD med USB nøglen sat i maskinen
4. Startet Partitioner efter at ubuntu var startet, formateret min USB nøgle med 1 partition i EXT3 format, (med en frisk USB nøgle er det ikke nødvendigt, her klarer installations programmet selv det hele)
5. Startet installtion af Ubuntu, efter 7 trin var jeg igennem

Man skal dog indstille sig på at det ikke er overstået på 5 min, jeg tror at installationen tog 1 time til 1½, dernæst var der en update af Ubuntu der tog lige så lang tid.

Jeg skriver dette indlæg på min nye Ubuntu indtallation, den kører fint, den kan dog hakke liidt i det, men det er en fin måde at komme i gang med at prøve Ubuntu. USB nøglen i og vupti ens arbejds PC er bare fjernet fra IT afdelingens snærende bånd og dumme regler. USB nøglen ud og PC'en er lige så kedelig som den plejer at være - alle er glade...

Et sidste godt råd 4GB USB nøgle er lige til øllet, jeg tror lige at jeg smutter i Metro og køber en på 16GB til 225 kr
Senest rettet af bartholdy 5. okt 2008, 15:09, rettet i alt 1 gang.
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

bartholdy skrev:Tak for jeres kommentarer og hjælp. Jeg har fået Ubuntu til at køre nu via en 4GB USB nøgle. For at få det til at virke har jeg måtte vælge en lidt anden vej. For dem der er interesserede har jeg gjort følgende:

Downloaded en Ubuntu Live CD
Fjernet min HD fra min PC (bare for at være sikker på at jeg ikke ødelagde min windows installation)
Boot fra CD med USB nøglen sat i maskinen
Startet Partitioner efter at ubuntu var startet, formateret min USB nøgle med 1 partition i EXT2 format
Startet installtion af Ubuntu, efter 7 trin var jeg igennem

Man skal dog indstille sig på at det ikke er overstået på 5 min, jeg tror at installationen tog 1 time til 1½, dernæst var der en update af Ubuntu der tog lige så lang tid.

Jeg skriver dette indlæg på min nye Ubuntu indtallation, den kører fint, den kan dog hakke liidt i det, men det er en fin måde at komme i gang med at prøve Ubuntu. USB nøglen i og vupti ens arbejds PC er bare fjernet fra IT afdelingens snærende bånd og dumme regler. USB nøglen ud og PC'en er lige så kedelig som den plejer at være - alle er glade...

Et sidste godt råd 4GB USB nøgle er lige til øllet, jeg tror lige at jeg smutter i Metro og køber en på 16GB til 225 kr

ja dem skal jeg også ind og hente en håndfuld af
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede