Opdatering af Hardy

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
tatsudoshi

Opdatering af Hardy

Indlæg af tatsudoshi »

Hej, efter hardy kom på gaden kunne jeg endelig komme i gang med med at bruge linux på min snart aldrende bærbar. Jeg er ikke nogen linux haj så at få ubuntu til at køre er svært for mig. Med hardy kan den køre out-of-the-box, så det er jo godt. Efter mit første forsøg som gik fint, valgte jeg at installer de 124 opdateringer hvilket også gik fint. Efter genstarten kom problemerne dog. Først ville login skærmen ikke komme frem og da jeg endelig fik den frem kunne jeg ikke logge ind. Jeg fandt ud af tastaturet stod til US i stedet for DK. Det ændrede jeg og så kunne jeg logge ind. Men hver gang jeg genstarter vil login skærmen ikke komme frem. Jeg tror X bliver startet op, men jeg er ikke sikker. Nu har jeg geninstalleret ubuntu og det kører fint, men der er jo en grund til der er opdateringer, så jeg ville gerne have dem installeret, men jeg har også lavet en del andre ting, som at installer eclipse pdt og sun java osv og jeg orker næsten ikke at starte forfra. Så kan jeg "gemme" min installation som den er nu så jeg har et holdepunkt at vende tilbage til hvis det går galt? Når jeg kommer til det punkt hvor X eller hvad det nu kan være driller med ikke at ville vise login skærmen, hvad kan jeg da gøre for at "debugge" problemet?

På forhånd, mange tak for hjælpen
PKO

Re: Opdatering af Hardy

Indlæg af PKO »

Hej,

Velkommen til forum.

Kunne du eventuelt oplyse os hvilken komputer vi taler om, fabrikat og model samt installeret RAM.
Mvh Kraków

Guides Ubuntu
Programmer -> Tilbehør -> Terminal
tatsudoshi

Indlæg af tatsudoshi »

Tak :)

Ja self, det er en Fujitsu Siemens Amilo L (6825) med et Intel 845 chipset, mener jeg. Der er 512mb ram, som det onboard grafikkort bruger 8mb af. Jeg tror ikke det kan ændres. CPU er en Intel Celeron 2.8Ghz og der er en 30Gb hardisk.
PKO

Indlæg af PKO »

Hej,

Kunne du gå til terminalen (Programmer / Tilbehør / Terminal) og skrive

Kode: Vælg alt

lspci

Resultatet poster du her.

Jeg kunne ikke finde, hvilket grafikkort denne model kommer med.
Mvh Kraków

Guides Ubuntu
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

tatsudoshi skrev:Tak :)

CPU er en Intel Celeron 2.8Ghz og der er en 30Gb hardisk.

Kører du dual boot?

Hvis ja har du ikke meget plads at rutte med.

Stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
tatsudoshi

Indlæg af tatsudoshi »

Den kører med et 845 onboard grafik kort.. Det er vidst første generation af intel's onboard extreme serie (notorisk langsomme).

Her er så lspci:
00:00.0 Host bridge: Intel Corporation 82845G/GL[Brookdale-G]/GE/PE DRAM Controller/Host-Hub Interface (rev 03)
00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation 82845G/GL[Brookdale-G]/GE Chipset Integrated Graphics Device (rev 03)
00:1d.0 USB Controller: Intel Corporation 82801DB/DBL/DBM (ICH4/ICH4-L/ICH4-M) USB UHCI Controller #1 (rev 02)
00:1d.1 USB Controller: Intel Corporation 82801DB/DBL/DBM (ICH4/ICH4-L/ICH4-M) USB UHCI Controller #2 (rev 02)
00:1d.2 USB Controller: Intel Corporation 82801DB/DBL/DBM (ICH4/ICH4-L/ICH4-M) USB UHCI Controller #3 (rev 02)
00:1d.7 USB Controller: Intel Corporation 82801DB/DBM (ICH4/ICH4-M) USB2 EHCI Controller (rev 02)
00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 PCI Bridge (rev 82)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation 82801DB/DBL (ICH4/ICH4-L) LPC Interface Bridge (rev 02)
00:1f.1 IDE interface: Intel Corporation 82801DB (ICH4) IDE Controller (rev 02)
00:1f.3 SMBus: Intel Corporation 82801DB/DBL/DBM (ICH4/ICH4-L/ICH4-M) SMBus Controller (rev 02)
00:1f.5 Multimedia audio controller: Intel Corporation 82801DB/DBL/DBM (ICH4/ICH4-L/ICH4-M) AC'97 Audio Controller (rev 02)
00:1f.6 Modem: Intel Corporation 82801DB/DBL/DBM (ICH4/ICH4-L/ICH4-M) AC'97 Modem Controller (rev 02)
01:03.0 CardBus bridge: O2 Micro, Inc. OZ601/6912/711E0 CardBus/SmartCardBus Controller
01:0a.0 FireWire (IEEE 1394): VIA Technologies, Inc. IEEE 1394 Host Controller (rev 80)
01:0c.0 Ethernet controller: National Semiconductor Corporation DP83815 (MacPhyter) Ethernet Controller

Nej jeg kører ren linux, ingen dual boot. Jeg har også lige fundet ud af at min usb ikke virker.. ubuntu kommer med en fejl:
Forkert monteringstilvalg ved forsøg på at montere enheden, hvilket jeg ikke helt forstår for jeg har installeret ubuntu begge gange fra en usb pen. Når jeg sætter den i, kommer der et ikon i "Maskine"-oversigten. En ven sagde noget om fstab..?
PKO

Indlæg af PKO »

Hej,

Der kan efter min mening være to ting som kan give disse problmer.

Det ene kan være ACPI strømstyreingen samt problemer med xorg.conf.

Jeg ville prøve at danne en ny xorg.conf.

Når du ser Grub loading trykker du ESC og går i recovery mode på det højeste kernenummer.

Derefter indlæser systemet opstartsfiler.

Den ender op med
Billede

Her vælger du xfix og lader den køre denne.

Dernæst resume.
Mvh Kraków

Guides Ubuntu
tatsudoshi

Indlæg af tatsudoshi »

Det prøvede jeg også, men det hjalp ikke. Den forblev i US mode i xorg.conf filen og på login skærmen. Som sagt så ændrede jeg i xorg.conf så den gik over til dansk, men kun efter jeg var logget ind. Login skærmen forblev i US uanset hvad jeg gjorde. Men det problem er næsten det mindste af de to der opstod, for det store problem er jo at X ikke loades rigtigt. Jeg ved bare ikke om det er sandt eller ej, for jeg ved ikke hvordan jeg får output'ede noget debug.. Hvis jeg lukker X og er i terminalen og starter X, starter den fint og uden umiddelbare fejlbeskeder.. Det er som om der er nogle brugertilladelser forsvinder når jeg opdater. Måske er det også bare mig der blev forvirret. Hvis jeg kunne lave et backup image af installationen kunne jeg prøve og opdater igen.
PKO

Indlæg af PKO »

Hej,

Kommer loginskærmen frem nu?

Mht. til sprog på loginskærm burde dette kunne klares ved System / Administration / Sprogunderstøttelse.

Hvis den beder om installation af yderligere akcepterer du dette. Sørg for at dette standard er dansk.
Hvis dette ikke hjælper prøv at ændre til engelsk, restart og gå ind og sæt standardsprog til dansk igen.

Sandsynligvis vil du finde at dansk og engelsk er aktive.

Dit tastatur kan du ændre under System / Indstillinger / Tastatur.

Jeg vil anbefale dig at prøve disse inden manuel editering af xorg.conf.

Hvis du stadig har problemer kunne du poste indholdet af din xorg.conf via Firefox til paste.ubuntu.com og angive et link til denne her.
Mvh Kraków

Guides Ubuntu